Országúton hogy biztonságos a mentő elengedése?
"Csak megsúgom tőlünk fejlettebb országokban konkrétan mindenki megáll az út szélén lehúzódva."
ez egy butaság. de hidd ezt hogy MINDENKi megáll :D itthon bizonyára senki se tudja elengedni, és a mentő se tud haladni. Ja de.
Az a helyzettől függ hogy lassítasz vagy éppen gyorsítasz és úgy tudod elengedni a legbiztonságosabban.
Például egy sávszűkítésnél ahol csak egy autó fér el ott nem lassitani kell hanem gyorsitani hogy minél hamarabb elhagyd ezt a szűkítést.
Induljunk ki a Kresz betűjéből, mert elvileg a többi közlekedőnek is ez lenne az iránymutató:
Magatartás a megkülönböztető vagy figyelmeztető jelzéseket használó járművekkel szemben *
42. § (1) * A megkülönböztető jelzéseket (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott) zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását - félrehúzódással és a szükséghez képest megállással - lehetővé kell tenni.
Közlekedés autópályán és autóúton
(8) * Az azonos irányú forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében - a (4) bekezdés b)-e) pontjában meghatározott járművek akadálytalan továbbhaladásának biztosítása érdekében -
a) a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódni,
b) az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra kell húzódni,
és - ha az így kialakuló „folyosóban” történő biztonságos elhaladás azt szükségessé teszi - a forgalmi sávokat kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és megállni.
És a témáról ezt írja, szájbarágósabban a Kresz-magyarázat:
*A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben az elsőbbségadási kötelezettség a közlekedés valamennyi résztvevőjét – a járművezetőket és a gyalogosokat egyaránt – terheli. E kötelezettség alól nem mentesít a figyelmeztető jelzés használata. A gyalogos kötelezettsége fennáll akkor is, ha a lakó-pihenő övezet területén közlekedik. Az is közömbös, hogy a jármű vagy a gyalogos hol halad, a megkülönböztető jelzéseket használó gépjármű mögött, előtte vagy szemben.
A „minden helyzetben” kifejezés azt jelenti, hogy közömbös az elsőbbségadásra kötelezett haladási módja (pl. előzés, kikerülés, bekanyarodás, megfordulás). Az elsőbbségi, illetőleg továbbhaladási jog megilleti a megkülönböztető jelzéseit használó gépjárművet bármilyen manőver, pl. megfordulás, tolatás végrehajtása során.
Az is közömbös, hogy az elsőbbségadásra vagy továbbhaladás biztosítására kötelezett milyen úton (pl. főútvonalon, autóúton, autópályán) halad.
Az „akadálytalan továbbhaladás” lehetővé tétele azt jelenti, hogy a gépjármű haladásához megfelelő szélességű úttestet kell szabadon hagyni. A járművezető, ha a járművének előzését a megkülönböztető jelzéseit használó gépjármű már megkezdte, járműve sebességét csökkenteni köteles.
A sebességcsökkentés é a félrehúzódás – szükség esetén a megállás – adott esetben együtt fennálló kötelezettség. E kötelezettség a szembejövő jármű vezetőjét is terheli.
Az akadálytalan továbbhaladás lehetővé tételének fő szabálya a félrehúzódás, illetőleg a megállás. A félrehúzódás az eredeti haladási iránytól jobbra vagy balra történő eltérést jelent. A félrehúzódásnak ezt a módját – külön tételes szabály nélkül is – az autópályán is alkalmazni kell. Autópályán, ha a jobb szélső sávba a visszatérés nem lehetséges, a jobb oldali sávban haladónak a sáv jobb szélére, a bal oldali sávban haladóknak pedig a sáv bal szélére kell húzódniuk. Ha elkerülhetetlenül szükséges, akkor a megkülönböztető jelzéseit használó jármű továbbhaladásának lehetővé tétele érdekében az elválasztósáv és a leállósáv is igénybe vehető.
A megkülönböztető jelzéseit használó gépjármű továbbhaladását – ha ez szükséges – mások veszélyeztetése nélkül, akár szabálytalan magatartással (záróvonal-átlépés, járdára felhajtás) is lehetővé kell tenni.
A megkülönböztető fény- és hangjelzés együttes használatára vonatkozó rendelkezés nem menti fel a fokozott figyelem tanúsításának kötelezettsége alól azokat a járművezetőket, akik (pl. az útkereszteződéshez közeledve, annak be nem látható volta miatt) a megkülönböztető hangjelzést már hallják, de a kék fényű lámpát még nem látják.*
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!