Ha a "véltlen" autós nagy sebességgel érkezik akkor azt hogyan ítélik meg a magyar bíróságok?
Egy kissé szerepntines, erdős úton egy hegyen át járok munkába, sok kisebb-nagyobb baleset van ahhoz képest.
Sajnos sokan csak 50-60-al tötymörögnek ott is ahol 90-el lehet menni (a kresz szerint és, és az útviszonyok szerint is)
Így őket muszáj előzgetni.
Nem szoktam száguldozni pont ezért mert balesetveszélyes útszakasz.
Viszont vannak hosszabb-rövidebb egyenesek, és főleg a motoros szezonban van, hogy előzök, és szemből egy pillanat alatt ott van a nem 90-el érkező motoros, aki a kanyarból tűnik fel.
Szerencsére ebből még nem adódott számomra vészhelyzet, bár párszor már megijedtem így.
Na de pélnádul van egy munkatársam, neki nagy teljesítményű, összekerekes autója van, és saját elmondása szerint is van, hogy 150-160-al közlekedik ahol csak tud ezen az úton.
Ha én ilyenkor szabályosan előzök, és szembejön egy ilyen és össze is ütközünk akkor mire lehet számítani?
Ugye arra számítok, hogy egy motorossal szemben én valószínű(de nem biztos) túlélnék egy ilyet, és ugye én voltam az aki nem a sávjában közlekedett.
Viszont esélyem sincs kivédeni ha ő meg olyan sebességgel jön.
Vagy mivan akkor ha a munkatársam előz 150-el, meg szemből is jön egy vadászgéppilóta 150-el, és úgy verik telibe egymást?
Ilyenkor ki a hibás, milyen ítélet születne?
" Így őket muszáj előzgetni."
Ilyen előírás sehol a világon nincs!!!
Ilyen helyekre kéne civil rendőrautó, nem az autópályára.
Nem kéne mást tenniük, mint 50-60-al "tötymörögni", és csengene a kassza bőven.
"Nem szoktam száguldozni pont ezért mert balesetveszélyes útszakasz.
Viszont vannak hosszabb-rövidebb egyenesek, és főleg a motoros szezonban van, hogy előzök, és szemből egy pillanat alatt ott van a nem 90-el érkező motoros, aki a kanyarból tűnik fel."
Sikeres ellentmondtál magadnak. Tudod, mi az a relatív gyorshajtás? Nem, nem csak azt jelenti, hogy csúszós, ködös időben csökkented a sebességed hanem azt is hogy indokolatlanul a legnagyobb megengedett sebességet alkalmazod, például egy rövid egyenesben kielőzöl egy "tötymörgőt".
Jaj istenem, tudtam hogy jönni fognak ezek az okoskodó gyökerek...
Ahol 90-ven a legnagyobb megengedett sebesség ott azért csak előzhessek már meg egy 60-al haladó autót.
Egy szóval sem írtam, hogy ezt a kanyarban teszem, hanem az egyenesekben, ahol belátható az út.
De ha az egyenesbe szemből 150++-al érkezik egy motoros akkor az nincs ott mikor megkezdem az előzést, majd hirtelen ott lesz amikor én a sávjában vagyok, mivel én nem 150-el előzök, szóval nem 1,1 tized másodperc az én előzésem.
Nekem pedig van rutinom az úton mert ismerem, hiszen mindennap erre járok, pontosan tudom hogy számomra hol biztonságos.
Az, hogy valakinek a képességei csak a 60-at engedik nekem ne kelljen már 60-al kilómétereken át mögötte mennem.
Ezzel az erővel tegyék ki végig az 50-es táblákat, és akkor 50-el fogok végig menni.
Vagy tudok jobbat, zárják le az egészet, és nem lesz baleset.
Szóval igen, muszáj megelőznöm mert haladni szeretnék, és tudom a k. anyámat mert annyival szeretnék közlekedni amennyit a kresz és az útviszonyok engednek.
Ha te 90-nel előzöl, és egy 90-nel szembe jövő jármű esetén gond nélkül vissza tudnál térni a sávodba, akkor nagy valószínűséggel téged nem tesznek felelőssé egy olyan ütközésnél, ha extrém mértékben túllépi a megengedettet a szembe jövő. Ha csak mondjuk 20-szal, akkor kb. megosztott felelősség lesz.
A bírósági döntések indoklásában úgy szokták megfogalmazni, hogy ha az egyik fél szabálysértése meggátolja a másik felet abban, hogy az felismerje a saját szabálytalanságát, akkor őt ez mentesíti. Itt, ugye, a másik fél gyorshajtása miatt nem tudod észlelni, hogy neked nem lenne szabad előzni. Ha szabályosan közlekedne, akkor te is szabályosan vissza tudnál térni időben a sávodba.
Vagy két éve Pesten volt egy eset, amire konkrétan emlékszem. Nagyjából úgy történt, hogy egy öregember robogóval kiment egy 160-nal érkező autó elé a védett útra, mert rosszul ítélte meg a sebességét. (Még a világ végén volt, mikor elkezdett kanyarodni, de egyből ott termett.) Ott is azt hozták ki, hogy az öreg hiába nem adta meg az elsőbbséget, de nem kellett ilyen gyorsan odaérő járműre számítania, ezért 100 %-ban az autóst hozták ki vétkesnek.
Egyszer volt egy baleset. A mellékútról kihajtott egy volánbusz, keresztezve a főutat, ahol jött egy autó, a féknyom alapján a megengedett duplájával. Belerongyolt a busz oldalába. Kiderült, a buszsofőr jól ismerte, mekkora távon belüli autókat kell feltétlen elengednie. A gyorshajtó ennél jóval messzebb volt még, és a főút íve miatt nem is volt jól kivehető a sebessége. A buszsofőrt vétlennek hozták ki.
De ez csak 1 eset. Más eset, más körülmények, más nyomozó, más bíró.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!