Más országokban is ugyanez a kresz?
#1 Illetve ha jól tudom, de tapasztalatom nincs, akkor ott sokkal nagyobb jelentősége van a sárgának, itthon nem véletlenül hívják "sietős zöldnek", míg ott azt már tulajdonképpen pirosnak tekintik és megállnak, nincs "hopp ezen még átférek" és hasonló.
Bár nem tudom, hogy ez tényleges eltérés-e a KRESZ-ben, vagy pedig csak szimplán a közlekedés-kultúrában.
A sebességhatárok eléggé sokszínűek. Példák:
Lengyelországban külön limit van osztott pályás lakott területen kívüli utakra
Németországban autópályán nincs általános sebességkorlátozás
Szlovákiában van vasúti átjáróra vonatkozó limit
Elsőbbségi szabályok:
Lengyelországban kiegészítő jobbra zöld jelzés esetén elsőbbséget kell adni a keresztező gyalogos forgalomnak és a keresztező forgalomnak
Csehországban, Szlovákiában a villamosnak van elsőbbsége a gyalogosokkal szemben zebráknál
Hegyi országokban keskeny utakon elsőbbsége van a lefelé haladóknak, de van, ahol ezt felülírja a postai (!) járművek elsőbbsége
Járműkategóriák
Alapos eltérés van az egyes , főleg nem nemzetközileg használt kategóriákban. Robogók, elektromos kerékpárok, traktorok, trolibuszok , villamosok, hasonlók kerülnek egészen eltérő elbírálás alá.
Táblák:
Lengyelországban, Svédországban tábla jelzi ha van gyorsítósávod
Sok országban van ajánlott sebességet jelző tábla
Lámpák:
Sok helyen vannak vízszintesen elhelyezett jelzőlámpák
A piros-sárga fázis sok országban hiányzik
A villamosokra vonatkozó holdfényjelzők igen változatos jelzésképeket adnak
Többsávos utak egysávossá válásánál is helyeznek el a sávokat külön-külön engedő piros-zöld lámpákat a forgalom gördülékenyebb szabályozására
Egyéb
Romániában a körforgalomban maradó forgalomnak balra kell(ene) indexelnie
Iskolabuszok környezetében van, ahol a vészvillogó működése esetén tilos elhaladni (nálunk ugye csak nem osztott pályás úton van igy)
Úttípusok
Vannak kiemelt kerékpáros gyorsutak (Hollandia), tömegközlekedési utak, iskolautcák, mind-mind sajátos szabályrendszerrel
"Ausztria, Németország: az autós jelzőlámpán villog a zöld, mielőtt sárga majd piros lesz."
Ez nem igaz. Legalábbis így ebben a formában nem.
Lehet, hogy vannak olyan városok / megyék / tartományok, ahol ilyen van, de ez nem kötelező, és pl. amerre én élek (dél-Németország) még egyszer sem láttam, pedig megfordultam már pár helyen.
Ami viszont egységes a német StVO-ban, és komoly eltérés a magyar kreszhez képest:
- Kanyarodó főúton is indexelni kell. Nem úgy van mint Magyarisztánban, hogy a kanyarodó főút kvázi egyenesnek minősül ás csak az elhagyásakor kell jelezni (akkor, is ha gyakorlatilag egyenesen haladsz tovább), itt ha kanyarodsz, jelezni kell - pedig ott van ugyanúgy a főút tábla és alatta a keigészítő, hogy merre halad az elsőbbséggel rendelkező útvonal.
- Mellékutca, elágazódás, kereszteződés nem oldja fel a korlátozó táblákat!
- Megállni tilos táblákon a jobbra/balra mutató kis fehér nyilak. Még csak véletlenül sem azt jelentik, hogy a tábla az úttest jobb és/vagy bal oldalára érvényes... Ez azt hiszem osztrákoknál is van.
- Lámpás kereszteződésben gyakran előfordul a jobbrakanyarodóknak a festett, rajzolt "örökzöld" tábla - természetesen elsőbbségadás mellett.
- Van pár olyan szabálysértés, ami Magyarországon emlékeim szerint nincs hivatalosan szankcionálva: kerékpáros előzésekor 1,5 (lakott területen kívül 2) méter kötelező távolság, különböző kézmozdulatok sokba kerülnek, stb.
"Mellékutca, elágazódás, kereszteződés nem oldja fel a korlátozó táblákat!"
De akkor gondolom ismételve vannak, hiszen aki kikanyarodik az honnan tudja, hogy ott korlátozás van?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!