Itt kinek van igaza KRESZ szerint?
Személygépjárművel autóbuszmegálló öböl melletti sávba érkezek. A busz utasokat vesz fel, így gépjárművemmel elhalad(nék) mellette, mert kihajtási szándákát még nem jelezte a busz. Ez után hirtelen mozdulattal kiteszi a kihajtási szándékát a buszvezető és eléhajt a gépjárműnek. Szabályos-e ilyen esetben, hogy a buszvezető eléhajt, úgy, hogy a személygépjárműnek staufékeznie kell? Remélem érthető a lényeg: MÁR benne vagyok az autóbuszöböl melletti sávba. (Szeged, kettős körforgalom, Tisza Lajos krt.
[link] ,20.1448012,3a,75y,204.55h,81.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQf_XtN3oi4pH0cVfhVQFuA!2e0!7i16384!8i8192?hl=hu
"Lehet, hogy most tanulod a kresz-t és örülsz, hogy felismertél egy táblát?"
Nem most tanulom a KRESZT kedves paraszt, akarom mondani kérdező.
De ezen még tanulni sincsen mit, mert egy szellemi fogyatékos is képes lenne értelmezni, hogy ő van az elfogyó sávban.
"Öszintén remélem te is csak kerékpározozol, vagy lábbal hajtós Moszkvicsot vezetsz."
Vicces hogy ezt pont te mondod kedves paraszt, akarom mondani kérdező, miközben egy teljesen alapvető szituációt képtelen vagy értelmezni.
Az egy dolog, hogy megszűnik a bal oldali sáv, de a KRESZ minden hirtelen elindulást tilt, ha ezzel zavar valakit az elinduló. Még a szemből érkező, előző járművet se szabad hirtelen fékezésre kényszerítenie a busznak, ez esetben is a buszsofőr tökét csavargatnák meg.
Az autóbusz elindulásáról meg ezt írja:
"Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak, trolibusznak, az iskolabusznak és a gyermekeket szállító autóbusznak a megállóhelyről való elindulását (a jobb szélső forgalmi sávba való besorolását) - ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető - lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé tenni. Az autóbusz, az iskolabusz, a gyermekeket szállító autóbusz, valamint a trolibusz vezetője azonban ilyen esetben is csak akkor indulhat el, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről."
Tehát lényegtelen, hogy buszöböl, vagy sávban való megállás, a buszt csak abban az esetben kell elengedni, ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető. És a busz is csak akkor indulhat el, ha a sofőr ezt veszélytelennek ítélte.
Egy busz mellett lévő, vagy már haladás közben a busz végénél tartó autó esetében egyik feltétel sem áll fenn.
A megszűnő sáv csak két közlekedő jármű vonatkozásában számít. Egy álló jármű és egy haladó jármű vonatkozásában csak a fent leírtak érvényesek. De ez logikai úton átgondolva is egyértelmű, mert a busz mellett haladó járműnek esélye sincs észlelni a busz elindulását, csak mikor már a busz kiugrott elé. Ezt a KRESZ nem tarthatja megengedhetőnek.
Pont ugyanezt írtam le én is, csak kicsit késve. De ha már leírtam, beküldöm.
Térjünk vissza inkább az eredeti kérdéshez:
A régi helyzet: A busz megállóban áll, ami előtt elfogy a sáv. Általános esetben a bal sávban egyenesen haladónak van elsőbbsége. A busz kiteszi az indexet és abban az előre nem látható pillanatban elsőbbsége keletkezik. Hogyan lehet egy ilyen előre nem látható elsőbbséget megadni? A KRESZ megmondja:
"24. § (3) * Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak, trolibusznak, az iskolabusznak és a gyermekeket szállító autóbusznak a megállóhelyről való elindulását (a jobb szélső forgalmi sávba való besorolását) - HA EZ HIRTELEN FÉKEZÉS NÉLKÜL MEGTEHETŐ - lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé tenni. Az autóbusz, az iskolabusz, a gyermekeket szállító autóbusz, valamint a trolibusz vezetője azonban ilyen esetben is csak akkor indulhat el, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről."
Az új helyzet: A busz egy elsőbbséggel rendelkező sáv végén áll a megállóban. Indexel jelzi az indulási szándékát és azonnal megindul. Ekkor egyrészt jár neki a megállóból induló elsőbbsége, másrészt a sáv által adott elsőbbség. De csak mint elinduló járműnek. Akkor ez is érvényes rá:
24. § (1) * Az úttest széléről elinduló ... az úttesten haladó járművek és gyalogosok részére elsőbbséget kell adni. ..." Amíg nem forgalmi okokból történő megállás után elindulónak számít, addig nem élhet a sávjának szóló elsőbbséggel. Pár méterig, amig a többi közlekedő reagálni tud. (+az előző, a megállóból való indulásra vonatkozó szabály.)
Egyszóval: az indexelés után a buszvezetőnek egy kicsit várnia kell. El kell engedni azokat, akik csak hirtelen fékezéssel tudnának elsőbbséget adni.
Én sem bírom ki, hogy ehhez ne szóljak hozzá. Szegediként szeretném leírni mi is itt a helyzet, de előttem már szépen kivesézték. Ezen a helyszínen 3 szor volt változás!!!!! Ha jól tudom ezt az szkt kezdeményezte, mivel reggel 8 órától akkora dugó van, és 15 óra után, hogy a buszok nem képesek tartani a menetidőt. A túloldalon meg kint felejtették az ideiglenesen kihelyezett 30 as táblát. A lényeget már a #2-es hozzászóló szépen leírta, teljesen mindegy, hogy autóbuszöbölként szerepelt kresz szerint vagy sem. Nem, nem kell megállnia a mellette elhaladó autónak, ha pedig elhalad az autóbusz mellett sem kényszerítheti a buszsoför elsőbbségakadási kötelezettségre a mellette haladó gépjárművet. Ez olyan, mint a Móravárosi krt. a Vasöntödőnél: két sáv indul egyenesen a Móravárosi krt-ra, ha a mellettem (bal oldali sávban) lévő gépjármű gyorsabban indul el zöld jelzésnél, természetesen be fogom engedni elém. Igen, az ő sávja fog elfogyni, de nem használom ezt ki, és ragaszkodom, hogy nekem van elsőbbségem. Elengedem, jó esetben elakadásjelzővel megköszöni, és meg visszafénykürtölök neki. Megértem én, hogy a tábla jelentése akkor is azt mutatja, hogy az én sávom fogy el, de itt nem beszéltünk GYAKORLATI SZITUÁCIÓRÓL, csak tábla jelentésről. Nem, nem kell beengednem, ha a buszsoför akkor kezdte meg az indulást, mikor én már mellé érkeztem, nem kényszeríthet megállásra. A kérdező esetében egy kötözködős rendőr esetén nem a személygépjármű vezetőt fogja hibásként titulálni.
Végszó: más egy tábla jelentése és más a gyakorlati szituáció. Amennyiben minden ember ragaszkodik a tábla jelentéséhez és makacsul ragaszkodik a kreszhez, annak előbb-utóbb lehet balesete. Fel van gyorsulva a forgalom, rengeteg az autó, rugalmasan kell vezetni és persze igyekezni betartani a szabályokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!