Mik pontosan azok a helyzetek, amikor indexelni kell?
Emlékszem engem is kikészített akkoriban ez az indexelés. Másra sem volt probléma csak erre...
Nézd én őszinte leszek veled: én nagyon ritkán kapcsolom be, viszont ha használom, akkor azt időben megkezdve teszem. A legtöbb forgalmi helyzet tükörbe pillantással megoldható.
Egyelőre azt kell csinálnod, ahogy az oktató mondja, mivel nála tanulsz, ezért teljesen mindegy mit mondanak mások. Tudom rossz érzés, én is sokat küzdöttem vele régen.
Én azt javaslom, hogy használd tanulóként és később is, amíg kellő rutint nem szerzel, utána pedig mérlegelsz. Tehát én nem azért nem használom sok esetben, mert elfelejtem, hanem mert nem látom értelmét. Erre ez a nép izgul rá nagyon.
Kérdésre válaszolva: kikerülés az, amikor álló tárgy mellett mész el. Ilyenkor bekapcsolod balra az indexet (de erre van a sávváltás funkció), majd utána amikor visszatérsz kapcsolod jobbra. Véletlenül sem csináld azt, amit a többség, hogy amikor már átmentél bekapcsolod balra folyamatosra aztán amikor visszatérsz semmi.... kitérés az, amikor két olyan mozgásban lévő jármű találkozik össze, ahol az egyik méreteiből, vagy az útpálya szélességéből kifolyólag nem tudnak egymás mellett elhaladni, így az egyiknek félre kell húzódni. Előzés pedig amikor a gyorsabb elmegy a lassabb mellett nagyon leegyszerűsítve.
Én indexelek: telezöldes kereszteződésben, megállásnál, vagy elkanyarodásnál ha vannak mögöttem.
Nem indexelek: sávváltásoknál, autópályán egyáltalán nem csak akkor ha mondjuk torlódás van és át kell menni valamelyik elé. Előzésnél csak akkor ha nagyon nyomul rám, habár akkor hagyom hadd menjen, de ha messze van vagy nincs mögöttem senki akkor felesleges. Ha látható merre fogok tovább menni akkor sem pl: kanyarodó sáv stb
A problémád később majd azzal lesz, hogy mindenki használja, csak rosszul, az utolsó pillanatban, úgyhogy engem ez ezért nem érdekel.
Igazából ez olyan dolog, hogy azért kell mindig indexelni, mert sosem tudhatod mikor fogsz hibázni.
Tudom itt mindenkinek vérében a vezetés, de elég egy apró figyelmetlenség, ráhúzod a másikra, vagy csak neki koccansz, mert észre sem veszed, hogy ott van. Ha legalább indexeltél volna akkor már felhívod a figyelmét és legalább ő rád fog figyelni.
A tükörbe nézéssel is az a bajom, hogy tükörbe nézek, teszem az indexet, váltanám a sávot, erre majdnem össze ütközöm a mögöttem érkezővel, mert ő addig eljutott, hogy mögötte nem jön senki, csak éppen az irányváltási szándékát felejtette el közölni felém. és csak "bebombázik" a másik sávba.
Aztán persze megy a felháborodás meg dudálás, meg a másik sofőr a hibás, mert hát miért nem láttad azt amit nem jeleztek.
Csak hát ugye irinyváltási szándékot nem csak a mögötted lévőkkel, hanem a körülötted lévő összes közlekedővel közlöd.
Én amúgy at nem értem ez miért mérlegelés kérdése.
Hiszen nem arról van szó, hogy mérlegelek hogy csináljak-e nagybevásárlást amikor nem jó a lift és kézben kell felvinni 20 kilót, hanem egy tök egyszerű, reflexszerű mozdulatról van szó és nem fog tőle elkopni az autó.
Nálam legalábbis az indexelés olyan ösztönös dolog mint a pislogás vagy a levegővétel.
Igen, ez alapvető, hogy indexelek, amikor kell. Teljesen automatikusan, reflexből, egy perc múlva már nem tudnám megmondani, hogy jeleztem-e.
Nem azért, mert olyan jó kisfiú szeretnék lenni, hanem mert így:
- nem kell azon gondolkodni, hogy érdemes-e indexelni, ehelyett lehet a többi dologra figyelni.
- kizárom a tévedés lehetőségét, meg a többi autós idegesítésének lehetőségét.
Olyan ember nem létezik, aki mindig mindent észrevesz. Amikor több irányból jönnek az autók, akkor könnyen becsúszik egy olyan dolog, amit nem veszek észre, és ha nem indexelek, mert minek, akkor ez az észre nem vett autós (gyalogos, stb.) nem értesül a szándékomról, és ütközünk. De ha nem is ütközünk, akkor is feleslegesen nyírom a többiek idegeit. Én egy közepes városban élek, itt viszonylag normálisan közlekedik a többség, de azért nem tudok úgy bemenni a belvárosba, hogy ne kellene kivédenem egy nem indexelő okostóni hibáját. Mert ő úgy gondolkodott, hogy minek indexelni. Csak éppen engem nem vett észre.
Kérdező:
A KRESZ leírja, hogy milyen esetekben kell irányjelzőt használni.
Kikerülésnél csak abban az esetben kell indexelni, ha át kell menned a másik sávba, vagy át kell lépned az út képzeletbeli felezővonalát. Ha széles a sáv, és bent tudsz maradni, akkor nem kell jelezned.
Ha irányjelző használatával változtattad meg a haladási sávodat, akkor nyilván a visszatéréskor is kell irányjelzőt használnod (jobbra), mert akkor megint sávot váltasz. Ez a gyakorlatban kevesen csinálják, de hivatalosan kell.
A kitérés az, amikor nem fér el egymástól a két szemben haladó, és az egyik félrehúzódással, lassítással, netán megállással elengedi a másikat.
A KRESZ 29. § (1) bekezdése leírja, hogy mi számít irányváltoztatásnak. (Sokan azt képzelik, hogy ennek köze van ahhoz, hogy elfordítod-e a kormányt; de ez nem igaz. Az említett jogszabály a mérvadó e tekintetben, nem a mértan.)
Tehát ha kikerüléskor átléped az út jobb szélét, vagyis a padkára mész, akkor hivatalosan indexelni kell. Indulásnál szintén. De ez logikus is, mert így jelzed a másiknak (vagy akár a fényszóró felvillantásával is), hogy elengeded. Így tudtok mindketten a leggyorsabban továbbmenni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!