Ilyen komplex helyzetben mit tehet a legjobban a kerékpáros?
A szituáció:
A kerékpáros szeretne bekanyarodni a saját házához, azonban előtte és mögötte jön autó, plusz még annyira szerencsétlen is a helyzet, hogy egy út szélről induló és egy pont elé kitolató autó is van.
Az út széléről induló versenyző látja a kerékpáros szándékát és integetéssel jelzi, hogy "gyere-gyere" (félreértés elkerülése végett: a szituációban jelzett pillanatban, tehát nem azután, hogy megszűntek a "veszélyek"). Ez elbizonytalanítja a kerékpárost és esetleg az úton éppen közlekedő felek valamelyikét is (mert számíthatnak arra, hogy a kerékpáros hülye lesz és bevág ösztönből a lila integetése miatt).
A vonalak a résztvevők haladási nyomvonalát mutatják.
Kérdés az, hogy a kerékpáros számára mi a legbiztonságosabb módja annak, hogy ebben a szituációban bekanyarodjon a házához? Felejtsük el a KRESZ-t, nem az a kérdés, hogy ki milyen sorrendben haladhat tovább, hanem, hogy hogyan a legbiztonságosabb gyakorlati oldalról.
És igen, megtörtént eset, de egyelőre nem árulnám el mi lett a vége... A lényeg az, hogy beszélgettünk erről utána és mindenki kicsit más véleményen volt. Kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok.
Ez gondolom lakott területen belül? 2*1 sáv? Mert nem mindegy számomra. Én behúzódnék balra a felezővonalhoz, ha 2*1 sáv, bal karommal jelezve a kanyarodási szándékot. Ha nagyon hektikusnak ítélném, és mondjuk közel jönnek hozzám mögöttem, vagy nagy sebességgel, vagy nem tudok valami miatt balra húzódni középre, akkor inkább jobbra tenném ki a kezem és jobbra húzódnék. Ha van járda, felugratnék rá lassítás közben, és ott állnék meg teljesen. Megvárnám, amíg kitisztul a dolog, és utána gyalogosként átkelnék. Ha több sáv van és gyalogosként nem lehet átkelni, de középen szabalyosan meg lehet amúgy állni, akkor megint az első variációt alkalmaznám. Ilyen pl az Üllői úton van, ha mész a Kálvin tértől kifele, 2 sáv van (+ buszsáv) és mondjuk balra akarsz menni a Corvin sétányhoz, ott van egy lámpa, ahol az Üllőiről szabályosan balra lehet menni. Mondjuk ott nincsen út széléről elinduló autó meg a másik oldalt kitolató autó, ami nyilván variálja picit a helyzetet.
Amúgy az ábra szempontjából mindegy a kitolató autó, hiszen ő effektíve még nem résztvevője a forgalomnak, figyelmen kívül lehet hagyni teljesen.
*ha a lila lemond az elsőbsègről mèg nincs elsőbsèged, mert (ha a lilàról beszèlsz vagz a sàrgàról aki a biciklis jobb oldalàn van) de mind a kettőnek elsőbbsèg adasi kötelezettsège van màssal szemben. tehàt a lila elsőbsèget add pirosnak, a citromsàrga pedig a biciklisnek, ès narancs sàrgànk. Nem mondhatsz le olyan elsőbsègről ami nem a tied.
tehàt van egy sorrend A B C jàrmű. A elsőnek, B màsodiknak c harmadiknak mehet. A lemond az elsőbsègről attól b nek elsőbsège van. tehàt a sorrend bca lesz. Ahoz hogy a c menjen elsőre b nek is le kel mondania ès így lesz a sorrend cab
Igen, kétirányú forgalom van, de nincs semmilyen felezővonal meg ilyesmi fölfestve.
Egy ilyesmi utcát kell elképzelni (random ráböktem a térképre):
Én azt csinálnám, hogy még a házhoz való érkezés előtt egy adandó alkalommal pl. zebránál átmennék a házfelőli járdára, így később nem kell a balra kanyarral foglalkozni.
A kresz szerint egyébként a felezővonalhoz kell húzódni, így hátulról már nem előznek balról és a tolató jármű sem zavar. Nagy forgalmú út esetén evésbé életképes ez a metodika.
Megj. : valaki írta itt a megállást jobb szélen, szerintem ez veszélyes a vázolt helyzetben, csökken a hátulról kikerülő járműhöz képesti oldaltávolság, a tolató járműnek pedig a holtterében vagy, mellesleg a megállás feltartott kézzel jelzendő, nem pedig jobbra kitartott kézzel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!