Ilyen esetben ki lesz a hibás?
Mindkét lámpa zöldet mutat, tehát telezöldes keresuteződés, viszont a lámpa alatt táblák is vannak:
Piros autó egyenesen akar tovább menni, neki elsőbbségadás kötelező táblája van, a vele szemben lévő kék pedig balra nagy ívben, akinek pedig kanyarodó főútvonal táblája van a szintén zöldet mutató lámpa alatt. Piros autó elindul, és a kék autó belékoccan oldalról.
Ezért nem jók ezek a netes feladványok, mert a valosagban ilyen nem fordul elő, a magyar jogszabályok nem engedik az ilyen kereszteződés.
41./2013 Rendelet:
6.2.2. Tilos részlegesen védett irányítási módot alkalmazni a kanyarodó főirány esetében, ha az útkereszteződésben a főútvonal vonalvezetése az egyenes iránytól eltér (a főútvonal kanyarodik).
Elírtam 41/2003 GKM rendelet helyesen. Közben találtam egy Totalcar cikket is erről a netes feladványról.
Az egyértelmű a fent említett okból, hogy ilyen közlekedési megoldást nem szabad alkalmazni.
Viszont a KRESZ-professzor cikkében írtakkal nem mindenben értek egyet.
Azt írja:
"A KRESZ szabályai alapján, ha egy kereszteződésben van közlekedési lámpa és az működik is, akkor a főútvonalat és az elsőbbségadást jelző táblák jelzései nem irányadók. Tehát az eredeti ábrán az egyenesen közlekedő piros autó haladhat át elsőként az útkereszteződésben."
Honnan vesz ilyet, hogy nem irányadóak a főútvonalat és elsőbbségadást jelző táblák? Ilyen egyszerűen nincs a KRESZ-ben. Igaz, a valós kereszteződésekben lámpa esetén úgy kell közlekedni, MINTHA nem volnának, de attól még azok vannak, és szó nincs róla, hogy nem lennének irányadóak.
Csak a KRESZ 9. §-ában meg van határozva, hogy a "zöld fény szabad utat jelez: ha jelzőtábla nem tiltja, az erre vonatkozó szabályok megtartásával egyenesen, valamint jobbra vagy balra bekanyarodva tovább szabad haladni". Valamint a "piros fény a továbbhaladás tilalmát jelzi".
És mivel tudjuk közlekedési ismereteinkből, hogy ha nekünk zöld, akkor az oldalról érkezőknek nem lehet zöld, ezért tudjuk, hogy mehetünk ilyenkor. De a táblák attól még semmilyen rendeletben nincsenek hatálytalanítva.
Ebből adódóan, a kérdéses helyzetben a kanyarodó főútvonalat jelző táblák továbbra is érvényben LENNÉNEK
folyt.
mármint, ha lehetséges lenne ilyen lámpás kereszteződést kialakítani. De nem lehet, ezért az erről szóló találgatások csak tisztán elméletiek.
De elméletileg, itt mindkét félnek zöldje van, tehát szabad tovább haladni, és meg kell tartani a KRESZ minden olyan rendelkezését, ami a zöld alkalmával együtt haladók elsőbbségét szabályozza. Pl. hagyományos kereszteződésekben a telezöldnél a kanyarodási szabályt is meg kell tartani.
Nem véletlen, hogy kanyarodó főútvonal esetében nem lehet zöld egyszerre a szemből érkezőknek...
"Honnan vesz ilyet, hogy nem irányadóak a főútvonalat és elsőbbségadást jelző táblák?"
Onnan, hogy ez alapvető eleme a KRESZnek.
Bocsánat, az előzőek sztornózva. Végzetes hiba...
Elfelejtettem a legutolsó bekezedést:
"Ha a forgalmat fényjelző készülék irányítja, a „Főútvonal” jelzőtábla, valamint az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák jelzései nem irányadók."
" A piros autó, mert ha a lámpa működik, akkor kanyarodási szabály van"
Akkor miért is hibás? Kanyarodási szabály két egymás útját keresztező, egyenrangú úton érkezők elsőbbségi viszonyát határozza meg, ha nem lehet jobb kezet alkalmazni. Tehát a válasz eleve rossz, mégis bőszen szavazzátok. Megoldás a 8-as válaszban.
Mondjuk az elsőnek sincs semmi értelme, de mindegy, a harmadiknak meg végképp semmi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!