Ki lett volna a hibás?
#1:
Ha külön parkoló, akkor semmi nem tiltja a beállás egyik irányba sem, amit mondasz az az úttesttel párhuzamosan kiépített parkolókra vagy pakolóhelynek kijelölt részekre érvényes, mondjuk jó kérdés, hogy oda hogy állna be valaki szemben a forgalom zavarása nélkül.
Egyébként meg:
1: A parkoló jármű a forgalomba bekapcsolódáskor elsőbbséget kell adjon a forgalomban résztvevőknek, főleg ha azok főútvonalon érkeznek.
2: A parkolóból kiállást indexeléssel kell jelezni.
Itt a felelősség nagyon esetleges, attól függ, hogy melyiktek kezdett bele előbb a manőverbe. De ha nincs kamerafelvétel, vagy több tanú, akkor eldönthetetlen, és vagy mindkettőtöknek megy a csekk, vagy egyikteknek se, a rendőrök jó szívétől függően. A felelősség pedig megosztott lesz mindkét esetben, a biztosítók leboxolják egymás közt, hogy ki mennyit fizet, jó esetben mindkét KGFB-re a kár felét fizetik.
A két véglet meg: ha te már belekezdtél a kanyarodásba, amikor ő kijött a parkolóból, akkor ő az egyedüli hibás, mert elinduláskor nem adta meg az elsőbbséget neked, a főúton haladónak. (Az mindenhol jár, nem csak a saját sávodban.)
Ha ő jött ki egy másodperccel előbb a helyéről, mielőtt te elkezdted volna a kanyarodást, akkor te vagy a hibás, mert ő már a másik sávban haladónak számít, te pedig kanyarodónak, tehát életbe lépett a kanyarodási szabály.
És ugye, ha pont egyszerre történt, akkor megosztott felelősség, ahogy az elején írtam.
Szóval a pontos időbeliség ismerete nélkül nem lehet mit mondani.
A (már vagy még) mozgásban lévő autónak elsőbbsége van az állóval szemben. Aki később inult el, az a hunyó, az fizet ha mindketten a parkolóból állnak ki. A forgalomban lévőnek mindig elsőbbsége van a parkolóból indulóval szemben, akkor is, ha valamilyen forgalmi ok miatt éppen áll. Legalább is nekünk ezt mondta az oktató, amikor megkérdeztük. A te esetedben ha jól értem, te még a forgalomban voltál, éppen be akartál állni a parkolóba. Ő pedig onnan akart kiállni. Itt az oktatónk szerint egyértelműen ő a hibás, nem adta meg az elsőbbséget a forgalomban lévőnek.
Egyszer tanúja voltam egy esetnek a Tesco parkolóban. Mindketten egyszerre akartak kiállni. A két autó orral előre állt a parkolóba az úttest egymással szemközti oldalán. Egyszerre indultak, de a luxusautó tulajdonosa bőgő motorral full gázzal indult el. (Tipikus, az ilyen papa vette luxusautós fiatal muksók többnyire tojnak a másikra, ők a Janik.) Egyértelműen őt lehetett hibáztatni a meggondolatlanul nagy sebesség miatt. Összeütköztek, rendőrt hívtak. Mivel a nagy sebesség miatt a luxusautós tett meg több utat, úgy nézett ki, mintha ő indult volna előbb. A rendőr így döntött volna, ha nincsennek tanúk, a hangos motorbőgésre nem néztek volna oda sokan.
A megoldás váratlan volt. A rendőr azt tanácsolta, egyezzenek meg, és akinek kisebb a kára, az vállalja magára a hibát, és a másik fizesse meg neki. Így a biztosítónál jobban járnak.
Így is lett, a gazdag luxusautós ipse meg se várta hogy mi lesz a biztosítónál, ott helyben kifizetett 50000 Ft-ot a másiknak egy kis lökhárító sérulésre, és 2 évnyit adott még neki a kötelező biztosításra.
Túlbonyolítjátok. Nézzétek, mit ír a KRESZ:
“24. § Elindulás
(1)Az úttest széléről elinduló, a várakozó helyről az úttestre ráhajtó, az út más részéről vagy útnak nem minősülő területről az úttestre ráhajtó jármű vezetőjének, az úttesten haladó járművek és gyalogosok részére elsőbbséget kell adni.
(2)Az elindulást, illetőleg az úttestre való ráhajtást irányjelzéssel [29. § (2) bekezdés] jelezni kell.”
Itt kizárólag a parkolóhelyről elinduló autós lett volna a hibás, hiszen a kérdező az úttesten közlekedett. Ráadásul lehet, hogy az induló autós irányjelzőt sem használt.
#16
Igen, ilyen szabály IS van.
De ott van a kanyarodási szabály is.
Ha a parkolóból indulás pillanatában a kérdező még nem kanyarodott, tehát az elinduló kezdte meg előbb a manővert, akkor az elinduláskor még nem állt fenn elsőbbségadási kötelezettsége, mivel a saját sávja szabad volt, és nem feltétlenül kellett tudnia, hogy a kérdező miért indexel, mert az autó mozgásából mondjuk nem volt nyilvánvaló, hogy be akar kanyarodni a parkolóba, vagy hogy pont oda akar bekanyarodni.
Tehát ebből adódóan egyáltalán nem egyértelmű a helyzet, csakis az két autó mozgásának időbelisége a döntő. Már, ha bizonyítható.
#18
Erre akartam célozni a #6-osban, ami nem tetszett pár embernek.
Az elinduló autó biztos hibás, mert nincs elsőbbsége.
A balra kanyarodó autós is lehet hibás, mert neki sincs elsőbbsége.
Nem én pontoztalak le, de nincs igazad. Egyáltalán nem biztos, hogy hibás az induló autós.
Ha elindul lassan, mikor a kérdező még távolabb, a másik sávban halad, és már kint van félig, mikor a kérdező gondol egyet, és lendületből eléfordul, akkor kizárólag a kérdező a hibás. Minden a sorrenden múlik. Biztosat csak akkor lehetne mondani, ha videón látnánk, mi hogy történt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!