Helyes az szerintetek amikor egy oktató inkább a dinamikus, lendületes vezetést próbálja tanítani a tanulóinak a megfontolt, lassabb stílus helyett?
Amikor én jártam 4 éve vezetni, akkor olyan oktatóm volt, aki szinte sose dédelgetett minket olyan szavakkal, hogy nem baj ha most nem érezzük még, nem muszáj 50-el menni, mehetünk 30-al is ha nem érezzük az autót, hanem úgy történt, hogy addig nem vitt ki a forgalomba amíg meg nem tanultad a pedálokat és a váltót dinamikusan kezelni.
Pl nekünk kellett olyat is csinálni rutinpályán, hogy 2-3 másodperc alatt el kellett érni az 50-et, majd egy adott ponton vissza is kellett tudni fékezni dinamikusan álló helyzetre. Néha variálgatott, pl a tudtunk nélkül lebeszélte az egyik kollégájával, hogy jöjjön ki elénk szándékosan a kamionnal a rutinpályán, hogy megszokjuk a váratlan helyzeteket is.
De olyat is csináltatott velünk, hogy a kéziféket behúzattatta velünk rutinpályán menet közben, hogy érezzük egy kicsit milyen amikor csúszik alattunk az autó.
Aztán ha kimentünk a forgalomban, ottan már elvárta tőlünk, hogy a forgalom ritmusát felvegyük, lámpáknál való kigyorsításnál ne tököljünk, nyomjuk azt a gázt, rúgjunk oda a kuplungnak ha kell és tulajdonképpen egy dinamikus vezetési stílust épített fel bennünk.
Elsőbbségadás kötelező/STOP táblánál elvárta, hogy azért ne várjunk be mindenkit, hanem lépjünk rá a gázra aztán haladjunk.
Ha egy gyalogos piros lámpánál lelépett a zebrára mindig mondta, hogy nem kell fékezni, nyomjad neki, üssed el az ilyet, megérdemli (nyilván nem gondolta komolyan az utolsó két részét a mondatnak). Azt mondta egyébként, hogy azért lépnek le mert látják rajtunk a bizonytalanságot, ezért kell dinamikusan haladni és taposni azt a gázt magabiztosan, mert akkor nem fog merni tilosban lelépni elénk a zebrára.
Felvitt az autópályára is minket és nem engedte meg, hogy szokjuk a megújult körülményeket, hanem azonnal mondta, hogy legalább 120-al menjünk, de inkább 130.
Országúti vezetésnél is szorgalmazta, hogy merjünk előzni, merjük nyomni, taposni a gázt, nem probléma az ha az előzés erejéig átlépjük a megengedettet, a lendület legyen meg.
Tehát ilyen stílust nevelt belénk.
Persze nyilván felhívta mindig a figyelmet a veszélyekre is. Tehát szépen megmutogatta, hogy hol kell odafigyelni, mire kell odafigyelni, zebránál is mondta, hogy engedjük el a gázt amíg nem győződtünk meg róla, hogy senki nem akar átkelni. Azt is elmondta, hogy mi az a relatív gyorshajtás. Tehát nem az esztelen vezetésre tanított, hanem arra tanított meg, hogy vezessünk dinamikusan a körülményeknek megfelelően, a forgalom ritmusát felvéve és ezzel a dinamikus haladással együtt legyünk a figyelemben is ilyen dinamikusak.
Mit gondoltok, mennyire helyes ez? Inkább ezt a féle oktatót vagy inkább a "dédelgetősebb" oktatót priorizáljátok aki inkább arra tanít, hogy nem baj ha 50-el mész lakott területen kívül száraz úton, a lényeg, hogy biztonságban hazaérkezz?
Szóval most leírtál két extrém végletet. A valóság és az optimális pedig a kettő közt van.
Nem, nem engedett volna 30-al szenvedni az oktatóm városban. Ha ilyen problémám lett volna - de nem volt - akkor többet mentünk volna rutinpályán és kész.
Az oktató feladata elsősorban az, hogy átmenj a vizsgán, rutint majd szerzel utána, azzal meg jön majd a dinamikusabb vezetés is. Akinél nem, azt ha megerőszakolják sem fog másképp vezetni.
Helyes! Az én oktatóm is elvárta hogy dinamikusan vezessek, vegyem fel a forgalom ritmusát. Nálam ez nem is volt probláma, 10 éves koromtól kezdve tanítgattak a szüleim vezetni. Pista bácsi nem szarozott, volt akinél belelépett a gázba, ha tötyögött.
Nem is értem hogy sok oktató miért küldi ki a forgalomba azokat, akik 20-30 km/h között szerencsétlenkednek,meg nem tudnak elindulni a lámpánál.
Először tanítsák meg őket az autót kezelni, utána menjenek csak ki a forgalomba.
Képességtől függ, aki béna az elején azoknál nem erőltetik, drágán javítanak karosszériát, és nincs nagyon felesleges autó a suliknál. Pár óra után látható már hogy ki hogy nyomja a gázt, és annak fejében tanítják.
Velem az volt a probléma oktató szerint, hogy úgy akarok haladni mint más több éves rutinnal, és hogy órán erre semmi szükség, meghallgattam, de leszartam.
Dinamikus hosszabb távon jobb, még ha kezdeti időkben a víz is leveri a tanulókat, de később ha egyedül fog vezetni, fog tudni reagálni egy balesetveszélyes helyzetre amit akár előtte haladó okozna, egy szabálykövető okostojás meg lehet összetöri a saját bódéját is mert be pánikolt, és nem mert záróvonalon kitérni...
Ez nem "pesti stílus", ez egy normális oktató, akinek nem az számított, hogy mennyit bír ki a kuplungtárcsa, vagy 2l-rel többet eszik-e a kocsi tanuló alatt.
Ő vezetni tanított az alatt a kevés idő alatt, amig a legtöbben csak felveszik a pénzt és hümmögnek a tanuló mellett.
Sajnos a legtöbben úgy szereznek jogosítványt, hogy egy országúti előzest sem hajtottak végre, és autopályán sem mentek 100-nál gyorsabban, pesten is..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!