Ha két 1 tonna körüli 15 éves autó ütközik egymással úgy hogy az egyik 90-el a másik min. 150-el megy, akkor mi lehet a baleset kimenetele?
Nyilván elméleti kérdés, isten őrizz balesetet szenvedni. Azért kérdezem, mert manapság többször látok kisebb autókat is száguldani főúton (4-es) és nekem is kisautóm van (Skoda Fabia 2006) és nagyon elgondolkodtam, hogy ilyen balesetnek mi lenne a végkimenetele?
Nekem lenne nagyobb esélyem mert lasabban megyek vagy a másiknak, mert nagyobb lendülettel ütközik nekem? És mi van ha neki frisebb évjáratú, de ugyanúgy ~1 tonnás autója van?
Illetve milyen biofizikai hatása lenne egy ilyen balesetnek? Szörnyethalnék vagy súlyos sérülést/hosszú haláltudást szenvednék én vagy a vétkes fél? Lehet ezt modellezni?
Nem az én véleményem. Fizika. Valójában az a teljes energia, amelyet a karosszéria fémének összemorzsolásával kell elvezetni, kétszer olyan magas két autó közötti frontális ütközésnél, mint amikor egy autó egy téglafalnak ütközik. De frontális ütközés esetén mindkét autó fémtestének gyűrődési távolsága megnő. Mivel a fémhajlítás az összes energiát kétszer annyin fogja elnyelni, mint amennyit két autó elnyel, szemben azzal, hogy eltalál egy téglafalat, ahol a kinetikus energiát egy autó fogja elnyelni. Így a lassulás sebessége és a frontális ütközés ereje 100 km/h sebességgel megközelítőleg megegyezik azzal, mint amikor 100 km/h sebességgel ütköznek egy álló téglafalba. Ezért annak a következménye, hogy két azonos sebességgel haladó és frontálisan ütköző autó körülbelül ugyanaz lesz, mintha egy autó azonos sebességgel ütközne egy álló falnak.
Tegyük fel, hogy az autók azonos tömegűek, ugyanazok a deformációs jellemzők, tökéletes derékszögben frontálisan ütköznek, és nem repülnek messze egymástól. Tegyük fel, hogy mindkét autó megáll az ütközés pontján. Így például 100 km/h sebességgel haladva minden autó 100 és 0 km/h közötti ütközéskor megáll. Ebben az esetben minden autó pontosan úgy fog viselkedni, mintha mindegyik álló falnak ütközne 100 km/h sebességgel. Ennek eredményeként mindkét autó tökéletes frontális ütközés során ugyanazokat a károkat éri el, mint a falnak ütközve. Ahhoz, hogy megértsd, miért pont ugyanaz a kár, gondolkodási kísérletet kell végrehajtanod. Ehhez képzeld el, hogy két autó 100 km/h sebességgel halad egymás felé. De a köztük lévő úton vastag, nagyon erős, mozdulatlan fal van. Most képzelje el, hogy mindkét autó egyszerre ütközik e képzeletbeli falnak az ellenkező oldalról. Ebben a pillanatban mindenki egyszerre áll meg 100 km/h-ról 0 km/h-ra. Mivel az fal nagyon erős, nem adja át az ütközési energiát egyik járműből a másikba. Ennek eredményeként kiderül, hogy mindkét autó különálló álló falnak ütközött, anélkül, hogy egymást érintenék. Most ismételje meg ezt a gondolatkísérletet egy vékonyabb és nem túl erős fallal, de olyannal, amely ellenáll a becsapódásnak. Ebben az esetben, ha az ütés mindkét oldalról egyszerre történik, a fal a helyén marad. Most képzeljen el egy falat tömör gumilapot. Mivel két autó egyszerre eltalálja, a gumilemez a helyén marad, mivel mindkét autó egyszerre fogja egy helyen a gumit. De egy vékony gumilap nem befolyásolhatja egyetlen autó lassulását sem, így még akkor is, ha eltávolítjuk a gumilapot a frontálisan ütköző autók között, minden autó mégis megáll az ütközés pillanatában 100 km/h-ról 0 km/h-ra. h, ez pontosan olyan, mintha egy autó egy szilárd álló falnak ütközne 100 km/h sebességgel.
Ha mind két autó jó állapotú akkor szimplán a nehezebb autóban ülők élik túl az ütközést.
Azonos tömegnél és állapotnál azonosak az esélyek.
Az hogy milyen idős az autón igazából nem lényeg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!