Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » A jövőben a vonatok is emberi...

A jövőben a vonatok is emberi vezető nélkül fognak közlekedni?

Figyelt kérdés

Üdv ma már ha jól tudom a metró sok országban így pl magyarországon is emberi beavatkozás nélkül működik.


Szeretném a szakértőket (ha van itt aki ért hozzá) megkérdezni a jövőben a vonatoknál mi várható ilyen téren? Eltűnik a vezető mint az automata metrókon? Vagy megmarad mint a repülőgépeken és majd a gép a vezetés egy részét átveszi a vezető felügyelete mellett? (tehát mint a repülőn kisebb túlzással ha jól tudom a pilóták kb csak az automatát felügyelik ismétlem ez kisebb túlzás.)


Szóval ilyen téren mi várható a vonatok fejlődésénél? (nyílván 10+ év távlatban kérdezem nem pl 4-5 év múlva) köszi.


2021. okt. 16. 12:20
1 2 3
 11/24 anonim ***** válasza:
A repülés megint más téma, hiszen az is "védett közeg" nagyjából mint a metróalagút. Nyilván vannak természeti hatások, amit igyekeznek is elkerülni ha lehet. Plusz az egész légtér folyamatos figyelése, az útvonal előre tervezése és folyamatos kontrollja szükséges.
2021. okt. 16. 13:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/24 A kérdező kommentje:

"Mert a metrónál nincs keresztező forgalom a vonatnál van. Mind a kötöttpályán, mint az úton. A metró egy csőben megy egyirányban. Semmivel nem fog találkozni menet közben. A vonat pályát vált, elenged más vonatot, vasúti átjárókon megy keresztül, stb.

" és ezt gép nem tudja vezérelni?

2021. okt. 16. 13:54
 13/24 anonim ***** válasza:
88%

" és ezt gép nem tudja vezérelni?"


A gép a kapott jelek alapján dolgozik. Ha az átjárót fedező jelző engedi a továbbhaladást akkor megy (ezen esetben az össze átjárót fedezni kell). De mi van, ha az átjáró rendben lezár a technika működik de egy jármű mégis ott van az átjáróban? Oké. építsónk ki felügyeleti rendszert, foglaltságérzékelőt minden átjáróba és radart minden vonatra. De ha az átjáró beláthatósága korlátozott, akkor baxxhatjuk a radart. Oké építsük át. Akkor inkább építsük át nem szintbeli keresztezésre és probléma megoldva.

Építsük át minden átjárót alul vagy felüljáróra. Építsünk falat a pálya mellé... Ha csak logikailag kezdjük el kizárni a dolgokat akkor magar eljutunk a metrő szintű külső behatás elleni védettségig és elköltöttük a magyar állam több évtizedes teljes bevételét :D

2021. okt. 16. 14:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/24 anonim ***** válasza:
100%
Basszus, az idióták képesek a vonat elé felhajtani úgy, hogy már konkrétan az átjáróban van, akkor szerinted hogyan lehetne ezt automatikával megoldani? Ugyanez a baja a Tesal önvezető részének is. Persze, marha jól megy addig, amíg minden flottul megy. De amikor Pistike kiszalad a labdáért, akkor jönnek az izgalmak. Itt is ezek a gondok. Csak gondold végig, mit csinál mondjuk egy automata, ha valami idióta megint hóembert épít a sínekre?
2021. okt. 16. 14:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/24 anonim ***** válasza:
100%
Tudja. KÖFI-nél a rutinműveleteket példéául simán be lehet állítani a szoftverbe, és elő lehet hívni, nem kell mondjuk egy menetrend szerinti vonattalálkozásnál minden váltóállítást és jelzőkezelést egyesével végigzongorázni. De itt is van még emberi tényező. A hangsúly ugyanis azon van, hogy mi történik, ha nem a normál, eltervezett ügymenet van, mert jött valami zavar, és be kell avatkozni. Ugyanitt van a lényeg járműoldalról is, hogy ez esetben mindenféle zavar kezelését az automatikára kellene bízni, leegyszerűsítve például egy gyalogos elütése vagy megmenekülése azon múlna, hogy a beépített kamerák és szenzorok időben észreveszik-e, és helyesen a pályán lévő személyként azonosítja-e a szoftver, vagy szarvascsordába rongyolás után nem lenne ott senki, aki megnézné, hogy a gép aljáról mi szaakdt le, hogyan áll mondjuk a deformálódott pályakotró, nem-ér e le a sínre a félig leszakadt EVM-vevőfej. Vagy páldául miért nagyobb a tehervonat vonóerő-igénye, fel van-e oldva rendesen az összes fék. Egyrészt még az önvezető járműveken van mit tökéletesíteni, de ahogyan korábban is leírtam, nem ez a fő akadály, hanem az, hogy mocskos drága lenne beruházni rá, majd utána megfelelően fenntartan, ami a jelenlegi rendszerben még finom megfogalmazással sem az erőssége a vasútnak errefelé. Az már csak a hab a tortán, hogy az ITM Vasúti Hatóság Főosztály és csatolt részei háza táján olyan agyatlan bürokrácia van, hogy előre is minden tiszteletem annak, aki egy ilyet át tud nyomni rajtuk :D
2021. okt. 16. 14:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/24 anonim ***** válasza:
100%

Nem fognak. Repülőkön már 20 éve megvan az a technológia, hogy gyakorlagilag teljesen autoamtikusan szálnak fel, repülnek és még le is szálnak. Mégis ott van a pilóta. Egyébként felülnél olyan gépre, amin nincs? Ugye, hogy nem.


Metró annyiban eltér, hogy több tucat ember folyamatosan figyeli mi történik, nézik a peronokat, a kocsik helyzetét és ha bármi baj van, az egész rendszert le tudják állítani.

Vonatoknál ez nem működne, mert sokkal hosszabb utat kéne folyamatosan figyelni. Jóval kevesebb emberre van szükség, ha szerelvényenként van egy mozodonyvezető.

Teljes önműködést meg nem akarnak elérni, mint a repülőknél is láthatjuk.

2021. okt. 16. 15:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/24 anonim ***** válasza:
0%

Nem értek hozzá, de nem teljesen tiszta, hogy miért is kellene a vasúti pályákat átépíteni az önvezető vonatok miatt. Az autóknál sem az utat építik át, hanem a gépjárművekbe szerelnek érzékelőket (kamera, radar, gps stb.) ami alapján az autó vezetheti önmagát. És autók esetben is vannak gyalogosok, vad- és háziállatok akiket nem lenne szerencsés elütni (plusz a forgalom többi résztvevője). Az önvezető autóknak is meg kell birkóznia egy kereszteződéssel (akár vasútival is).


És ha autók esetén működhet az önvezetés (márpedig a Google, Tesla és a többi cég nem biztos hogy hülye, ha költ rá), akkor vonat esetén miért nem?

2021. okt. 21. 18:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/24 anonim ***** válasza:

"Az autóknál sem az utat építik át, hanem a gépjárművekbe szerelnek érzékelőket (kamera, radar, gps stb.) ami alapján az autó vezetheti önmagát."


Na de hol tehet ilyet legálisan az autó? Hol közlekedhetsz egy autóval önvezető módban legálisan Európában?

2021. okt. 21. 21:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/24 anonim ***** válasza:

#18 Nem azt írtam, hogy kész a rendszer és már rohanhatsz is a szalonba önvezető autót venni. A fejlesztők az autók okosításán dolgoznak (abba építik az érzékelőket), és nem az úthálózatén.


Ezért merült fel bennem a kérdés, hogy miért akartok "új" vasúthálózatot építeni a új vonatok helyett. Remélem így már érthető (a fene se gondolta, hogy ilyen bonyolult nyelv ez a magyar).

2021. okt. 22. 15:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/24 anonim ***** válasza:

#19


Ez se teljesen igaz, mert alapvetően az úthálózatot is fejlesztik az önvezető autózáshoz, nem véletlen, hogy csak normális utakon tesztelik és nem bivalybasznád meg mucsaröcsöge között, ahol akkora nyomvályú van, hogy az egész Tesla belefér. Normális vonalazás, normális kitáblázás, stb szükséges hozzá. Szóval ez se teljesen igaz, mert a teljes önvezetéshez jóval komolyabb úthálózatra van szükség.

2021. okt. 22. 16:01
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!