A magyarok miért nem tudnak az autópályán biztonságosan és szabályosan közlekedni?
"Vitaindítónak" annyit, hogy a KRESZ (közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet 36. §) szerint, ahol két forgalmi sáv van, ott:
- az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni
- több autó előzése esetén meg lehet maradni a belső forgalmi sávban, de csak akkor, ha a mögöttünk gyorsabban haladó autó közlekedését nem akadályozzuk
- ettől akkor lehet eltérni, ha a külső forgalmi sávba nem lehet biztonságosan kisorolni
Érdekes megfigyelni hogy a második pont tekintetében nincsen sebességhatárhoz kötve a szabály érvényessége, magyarul ha én 150-el előzök a belső sávban és mögöttem 170-el érkezik valaki, akkor ki kell sorolnom és el kell engednem, ha ezt biztonságosan meg tudom tenni.
Sokat vezettem/vezetek a világ minden részén és szomorúan tapasztalom hogy a fenti szabály betartása szinte kizárólag itthon okoz gondot az autósoknak. Megdöbbentő, amikor Marokkóban is kulturáltabban tudják használni a kecskepásztorok az autópályát. Nyilván a kérdésben megfogalmazott állítás saját tapasztalaton alapul és végsősoron feltételezés, nem tény, de tényleg elég szélsekörű, több éves tapasztalatom van a témában úgyhogy azért biztonsággal ki merem jelenteni hogy valamennyi igazság kell, hogy legyen benne.
Szerintetek miért nem tart jobbra a magyar?
Amit még kiemelnék, az az egész KRESZ legelső bekezdése:
"A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják."
Hála a "sietősöknek" rögtön nem érvényesül a KRESZ alap követelménye, hiszen nem tartják be a szabályokat és onnantól te sem számíthatsz arra, hogy a szabályok be vannak tartva. Így hiába közlekedsz te magad szabályosan, ha a szabálytalanul közlekedő miatt kerülsz bele egy szabálytalan és veszélyes helyzetbe, mert ő utolér.
További idézet:
"Emellett szükséges az is, hogy a közlekedés résztvevői előzékenyek és türelmesek legyenek egymással szemben."
Na mármost, aki szándékosan zavar, veszélyeztet (hangsúlyozom, bűncselekmény) az se nem előzékeny, se nem türelmes.
Szóval ott tartunk, hogy a kérdező által védett versenyzők már a KRESZ legelső bekezdésénél elvéreznek, rögtön megszegve a KRESZ legalapvetőbb szabályait is.
Nyilván innentől borul az egész, hiszen a szabályosan közlekedőtől várjuk el továbbra is, hogy szabályosan közlekedjen egy olyan közegben ahol tulajdonképpen nincsenek szabályok.
Még mindig a KRESZ elején tartunk:
"Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon."
Na mármost aki 170-el közlekedik az alapvetően személy és vagyonbiztonságot veszélyeztetve közlekedik. Onnantól, hogy tol, tudatosan veszélyeztet és zavar (továbbra is hangsúlyozom: bűncselekmény).
Szintén a KRESZ elején tartunk:
"Járművet az vezethet, aki a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van"
Na mármost a fentiek alapján a sietős, elborult agyú emberek konkrétan nincsenek vezetésre képes állapotban, hiszen a józan ítélőképességüket mellőzve tudatosan bűncselekményt követnek el.
Aki nem képes egy olyan mindennapos helyzetet kezelni, mint az, hogy adott esetben bizony előttünk is haladnak más autók, az nincs vezetésre képes állapotban.
Szóval itt bukik az egész dolog, hogy olyanokhoz próbáljuk igazítani és értelmezni a szabályt, akik nem is lehetnének részesei a közlekedésnek.
A magyar autópályának csak részben a krémje a nem jobbra tartás, viszont én azt tapasztalom, hogy a többség 2x2 sáv esetén kimegy a külső sávba, azonban 2x3 sáv estén már vannak problémák a tartós középső sávban utazók fejében.
Sok kocsi és jogosítvány van, amihez már kevesebb tapasztalat társul. Nincs sok rendőr az utakon (nekem annyira nem is hiányoznak), de cserébe vannak önkéntes rendőreink, szóval az állományra hiába mondják, hogy hiányos :) Ami még a jobbra tartást illeti, itthon ezt úgy értelmezik, hogy majd akkor kisorolok, amikor nekem jó és nem akkor amikor lehetőség van rá (nem, nem két kamion közé vészfékezve).
Ami engem jobban idegesít az indexelős királyok (én sem sűrűn kapcsolgatom, tükörbe belenézek, kényelmesen vezetek): nem szándékot, hanem tényt közölnek vele, ha bekapcsolta ő jön/megy és attól, hogy villog neki mentesül az elsőbbségadási kötelezettség alól. Szóval én már rosszul vagyok, amikor valamelyik bekapcsolja. Jah és ehhez társul, hogy nehezükre esik lassítani, hanem egyből bevág eléd, mert úgy izgalmas.
Ugyancsak a szarházi kategória, amikor érkezel és az előtted lévő még viszonylag messze van, majd te sávot válasz, ő ezt látja és közeledve hozzá szépen besorol eléd nehogy már te a büdös gyorshajtó gyorsabban menj. Hát ennyi öröme legyen ezeknek.
Ha valakire villantasz (én ritkán szoktam, inkább elmegyek mellette jobbról és nem érdekel) személyes sértésnek veszi, hogy te belekötöttél és már csak azért is visszavesz, netán befékez. Ezt követési távolság megtartásával egyszerűen ki lehet védeni.
Az egész magyar közlekedést én közepesre értékelem: van ettől sokkal rosszabb, ahogy jobb is.
Lepontozhatsz, én konkrét KRESZ szabályokat idéztem (csak megjegyzem).
Sajnálom, hogy a szabályok felidézése ekkora ellenszenvet vált ki belőled.
Szerintem ami itthon kifejezetten gáz, az a követési táv. Mindenki egymás seggébe autózik, ha normális távolságot hagysz, rögtön jön egy nagyokos, aki befurakodik eléd. Én ilyennel máshol nem találkoztam.
Akkor a 3 sávos szakaszok is problémásak, mert kevés ilyen van és a többség nem tudja használni rendesen.
Illetve az is idegesítő, amikor az előttem haladó nem sorol ki, jelzem neki az előzési szándékom (balra index vagy refi) és sokan ezt provokációnak veszik és elkezdenek mutogatni vagy szándékosan akadályozni.
A miértre szerintem az a válasz, hogy sokan feszültek és a közúton akarják levezetni a feszkót.
"Szerintem ami itthon kifejezetten gáz, az a követési táv. Mindenki egymás seggébe autózik, ha normális távolságot hagysz, rögtön jön egy nagyokos, aki befurakodik eléd. Én ilyennel máshol nem találkoztam."
Németországi autópályán csekkel díjazzák, ha nem tartod be a követési távolságot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!