A magyarok miért nem tudnak az autópályán biztonságosan és szabályosan közlekedni?
"Vitaindítónak" annyit, hogy a KRESZ (közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet 36. §) szerint, ahol két forgalmi sáv van, ott:
- az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni
- több autó előzése esetén meg lehet maradni a belső forgalmi sávban, de csak akkor, ha a mögöttünk gyorsabban haladó autó közlekedését nem akadályozzuk
- ettől akkor lehet eltérni, ha a külső forgalmi sávba nem lehet biztonságosan kisorolni
Érdekes megfigyelni hogy a második pont tekintetében nincsen sebességhatárhoz kötve a szabály érvényessége, magyarul ha én 150-el előzök a belső sávban és mögöttem 170-el érkezik valaki, akkor ki kell sorolnom és el kell engednem, ha ezt biztonságosan meg tudom tenni.
Sokat vezettem/vezetek a világ minden részén és szomorúan tapasztalom hogy a fenti szabály betartása szinte kizárólag itthon okoz gondot az autósoknak. Megdöbbentő, amikor Marokkóban is kulturáltabban tudják használni a kecskepásztorok az autópályát. Nyilván a kérdésben megfogalmazott állítás saját tapasztalaton alapul és végsősoron feltételezés, nem tény, de tényleg elég szélsekörű, több éves tapasztalatom van a témában úgyhogy azért biztonsággal ki merem jelenteni hogy valamennyi igazság kell, hogy legyen benne.
Szerintetek miért nem tart jobbra a magyar?
De és miért nem?:D Tényleg szeretném érteni.
Amúgy meg nem igaz, mert ha arról van szó, akkor én is takarodok, fékezek, és kiállok a kamion mögé 100-zal, ha éppen úgy megoldható.
Azt tegyük hozzá azt látom, hogy az erőszak erőszakot szül.
Vannak akik gyorsan, de normálisan közlekednek. Az lelassít, megvárja míg elmennek előle és megy tovább. Az ilyenek elől szinte mindenki lehúzódik.
Illetve vannak a bunkó parasztok akik már 5 kilométerről villognak hogy ők aztán jönnek, majd folyamatosan veszélyeztetve agresszívan tolják az előttük lévőt. Hozzátenném ez a fajta viselkedés konkrétan bűncselekmény.
Azért nem, mert ha te éppen egy előzési manőverben vagy, akkor nem vagy köteles "kitakarodni". Alapból minősít egy esetet ha már "kitakarodásnak" kell nevezni.
Másrészt persze, eleget kell tenned egy kötelezettségnek, de a lényeg ott van, szabályos keretek között kell ezt megtenned.
És akárhogy nézzük, a másik félnek pontosan ugyanúgy vannak kötelezettségei.
Többek között neki is kötelező lenne betartani a sebességhatárokat, kötelező lenne felvenni a forgalom tempóját, mert hogy ez nem csak a "tötymörgőkre" igaz, és semmilyen formában nem veszélyeztetheti vagy zavarhatja az előtte haladót.
Jogilag a hátulról érkezőnek egyetlen joga van, megvárni míg kisorolnak előle és mehet tovább.
Példa okáért:
Ha te 150-el közlekedsz, és jön valaki 170-el, akkor annak látnia kell, hogy te éppen egy előzési manőverben vagy, így neki KÖTELESSÉGE 150-re lassítva megfelelő követési távolsággal megvárni, amíg szabályosan befejezed a manővert.
Nyilván ettől függetlenül, a kötelességed ott van, hogy el kell engedned ha van rá lehetőség, de ettől még az ő kötelességei is ugyanúgy ott vannak.
Amúgy meg a közlekedés társasjáték ahol figyelni kell a másik félre is mindkét félnek. És a legnagyobb gond, hogy alapvetően az agresszivitásnak nem lenne helye benne. Hiszen valahol íratlan szabály az, hogy kötelességed a többi közlekedő segítése is.
Nálam a biztonságos közlekedés része, hogy adott esetben "csinálom a helyet" a kamion mögé érkezőnek, pont azért, hogy ki tudjon sorolni, még akkor is ha én lassabban megyek. Már csak azért is, mert utána sokkal veszélyesebb amikor 90-100-ról próbál az ember visszakerülni a belső sávba.
Vagy figyelek, hogy ne ugorjak ki senki elé féktávon belül. Ha látom, hogy jön mint az állat akkor felgyorsítok valamennyire én is, hogy mire utolér már haladhasson is tovább.
Viccen kívül, úgy tudok gyorsan menni, hogy közben a lassabbakat is segítem ha kell és a gyorsabban érkezők közül is van aki megköszöni, hogy segítettem a haladását. És a többségnél bejön a 140 körüli sebességre gyorsítás, attól megnyugszanak aztán mennek tovább Isten hírével.
Amúgy én azt látom, hogy relatív sokan tudnak kulturáltan közlekedni.
Ha én 140km/h-val előzök és megjon mögém a sinkansen, akkor először le kell lassitanom arra a tempóra amennyivel a szélső sávban mennek, majd biztonságosan kisorolni.
Ennél az is jobb, ha maradunk ott még 28masodpercig és majd csak akkor húzodok le ha megeloztuk a kamion sort.
Kérdező, menj át Romániába, nem kell sok időre, csak pár órára. Hatalmas megkönnyebbüléssel fogsz sóhajtani, amikor újból átléped a magyar határt.
Ukrajna még pokolibb. Olasz? 2x2 sávos út egy pillanat alatt 4x4-re vált ha a szükség úgy hozza. Török? Isztambulban vezettem, 10 perc alatt 3 satufék...
Lehetne még mit fejleszteni a magyaron morálon, de ennél sokkal gázabb helyek vannak nem is oly messze.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!