Ilyen esetben ki lenne a hibás?
A gyalogos szemszögéből írom le az esetet.
Közeledem a zebra felé. A zebrától jobbra közvetlenül egy körforgalom van. Egy kamion rááll a zebrára, mert az előtte álló autó éppen elsőbbséget ad a körforgalomban haladónak. Én megállok a zebra előtt, mert rajta áll a kamion.
A kamion előtt lévő autó bemegy a körforgalomba, a kamion emiatt előrébb tud csorogni és felszabadul mögötte a zebra. Én rálépek a zebrára, a kamion áll egy helyben (valószínűleg elsőbbséget ad) én végig a pótkocsi mögött haladok a takarásában. Amikor a zebra feléhez érek, akkor elnézek jobbra és azt látom, hogy jobbról jön egy autó ki a körforgalomból olyan tempóban, hogy már nem fog tudni megállni előttem.
És itt jön a lényeg.
Ha teszem azt, én nem nézek el jobbra és nem állok meg a zebra közepén, elüt a kihajtó autó, akkor az kinek a hibája lenne?
Én a következőképpen látom a helyzetet:
- A kamion eleve nem blokkolhatta volna a zebrát Ha nem állt volna rá a zebrára, akkor én előtte el tudtam volna menni már jóval korábban is úgy, hogy mindenki lát engem.
- A kihajtó autós a sebességéből ítélve nem számított arra, hogy a zebrán elsőbbséget kell majd adnia. A KRESZ viszont előírja, hogy fokozott óvatossággal kell megközelíteni a zebrát. Ráadásul tisztán láthatta, hogy a pótkocsi vége a zebrát takarja, tehát számítania kellett volna arra, hogy gyalogos lép ki a takarásából (pont ugyanúgy, mint amikor kisgyerek fut ki a busz takarásából).
- Ugyanakkor én is várhattam volna még egy kicsit, ameddig a kamion bemegy a körforgalomba és minden résztvevő tisztán lát engem. Bár amikor leléptem a zebrára, akkor nem számítottam arra, hogy a kamion megáll elsőbbséget adni, én azt hittem, hogy mire az úttest feléhez érek, arra már elmegy a kamion és láthatóvá válok.
Kiegészítésül még annyit, hogy ez egy olyan zebra, ahol ritka a gyalogosforgalom. Aki rutinból vezet arrafelé, az nem feltétlenül számít gyalogosra. Habár nem tudom mit befolyásolna ez, de gondolom bíróságon biztosan felhoznák védekezésképpen.
6-os szépen összeszedte, egyetértek vele.
Ami a zebrán a gyalogosok akadályozását illeti: ez ugyan tilos, de egyúttal életszerűtlen, hogy egy olyan dinamikus közlekedési szituációban, mint a körforgalomba behajtás, bárki is felmérje pontosan , hogy az akár növényzet, épület takarásàból majd később a zebrához érő gyalogost akadályozni fogja-e vagy sem. Szóval a kamionosnak semmiképp sem rónán ezt fel, ráadásul nincs direkt ok-okozati összefüggés sem az esetleges baleset és a zebrán forgalmi okból megállás között.
A 2-es válaszoló minden lényegeset leírt.
A gyalogos zavarásának tilalmát feloldja a forgalmi helyzet miatti megállás engedélyezése, azzal a logikával, hogy amikor a kamion odaállt, még nem volt gyalogos, akinek elsőbbséget kelljen adnia. Ha tudott volna, megállás nélkül kihajt a másik útra, nyilván. Ha meg már egyszer megállt, mert időközben rájött, hogy nem tud kihajtani (megállt az előtte közlekedő autó), akkor nincs mit tenni, nem várható el tőle, hogy visszatolasson.
Ha a leírt helyzetben baleset történik, mindketten szabályt szegtetek, és a rendőr, ha olyan, mindkettőtöket megbüntet. (Az autóst nagyobb összegre.) Az persze egy bevett szokás, hogy ha az autóban nem keletkezett nagyobb kár, és különösen felróható dolgot nem tett a gyalogos, akkor nem büntetik meg, mert úgy van vele a rendőr, hogy éppen elég büntetés neki, hogy eltört mondjuk a lába. De ha büntet, akkor azt jogosan teszi.
Még a polgári jogi felelősség is játszik, tehát ha mondjuk biciklit tolsz, és neked nem lesz bajod, de egy harmincmilliós kocsiban a bicikli miatt keletkezik félmilliós kár, akkor az autós polgári perben követelheti a javítás költségének mondjuk a felét. Ahogy te is a bicikli javítási költségének felét, csak az feltehetőleg kevesebb.
Ha a gyalogos még nem volt ott a zebránál amikor a kamion odaért, akkor nem volt még elsőbbségadási kötelezettsége, tehát szabályosan hajtott át a zebrán. Ott pedig forgalmi okból kellett megállnia, amit megtehet, tehát szintén nem szabálytalan.
A zebrát úgy kell megközelíteni hogy egy hirtelen lelépő gyalogos előtt is meg tudjunk állni. Ha egy kamion vége takarja akkor ez kb 5-10km/h, nem több. Igen, ennyire lelassítok bármit vezetek. (vezetek személyautót, kamiont, de buszt is vezettem)
A gyalogosnak viszont úgy kell átkelnie a gyalogátkelőn hogy meggyőződött annak veszélytelenségéről.
Viszont... Igaz hogy a szabály nem ismerete nem ment fel a betartása alól, de a gyalogos nem kap kresz oktatást. Ráadásul lehet akár gyerek vagy valamilyen fogyatékossággal élő ember is, akin megint csak nem lehet ezt számonkérni.
Itt egyértelműen az autós hibázta a legnagyobbat. Olyan nincs hogy "A kihajtó autós a sebességéből ítélve nem számított arra, hogy a zebrán elsőbbséget kell majd adnia." Olyan van hogy leszarta hogy elsőbbségadási kötelezettsége lehet. Ott a felfestés, ott a tábla, számítania KELL rá. Mindig!
Megállás a zebrán. Kiegészíteném az előttem írót.
Nem hajthatok rá a zebrára, mert elállom annak a gyalogosnak az útját, aki még ott sincs?
Ezt egyesek komolyan gondolják?
Egy kis játék. Legyen igazuk.
Nem tudom, milyen széles egy átlagos gyalogátkelőhehy. Legyen négy méter.
Előtte 5 méteren belül tilos megállni és várakozni.
Tehát a kereszteződéstől kb. 9 méterre álljak meg, és ott várjam meg, hkgy a körfirgalomban se legyen senki, meg gyalogos se legyen.
Nagyon gyakori, hogy középen domb van.
Tehát nem is látom a teljes kört, max. a negyedét.
Hurrá, sehol senki.
Álló helyzetből elindulok. És mivel nem F1 rajt. lassan.
És mi van akkor, ha közben felbukkan egy autó.
Rajta vagyok a zebrán. Jaj istenem!
Ilyenkor mi van nagyokosok?
Még mindig várom a KRESZ azon részét, ami a rálógást megengedi, de a teljes szélességét elzáró megállást (forgalmi okból) nem.
#15:
"Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására. AZT A GYALOGOST, AKINEK ELSŐBBSÉGE VAN, AZ ELSŐBBSÉGRE KÖTELEZETT NEM AKADÁLYOZHATJA ÉS NEM ZAVARHATJA ÁTHALADÁSÁBAN."
Tehát forgalmi okból sem állhatsz meg a zebrán, ha ezzel akadályozod a gyalogost.
A zebra előtt forgalmi okból megállhatsz, de a zebrára csak akkor hajthatnál rá, ha biztos vagy benne, hogy el tudod hagyni, mielőtt egy átkelő gyalogost akadályoznál.
Persze egy hosszú kamionnal, biztos nem lehet ezt mindenhol ésszerűen kivitelezni, de attól még a szabály ezt írja elő.
17. A KRESZ-ben nem ír olyant, hogy forgalmi okból nem akadályozhatom a gyalogost. Olyan van benne, hogy forgalmi vagy műszaki okból állhatok rajta. A másik meg az, hogy az is benne van, hogy a járdán álldogáló gyalogosnak nincs elsőbbsége.
A kamionos (bármely más jármű vezetője) azt nem teheti meg, hogy ha a gyalogos ott van és menne át, már lelépett az úttestre, nem engedi át. A később oda érőkre nem vonatkozik az elsőbbségadás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!