Mi a szabály az alábbi, STOP táblával és balra kanyarodóval bonyolított forgalmi helyzetben?
Két autó közelít szemből egy kereszteződéshez. A-nak STOP táblája van STOP vonallal, B-nek Elsőbbségadás kötelezője. A egyenesen folytatná az útját, B balra kanyarodna. A keresztezendő főúton éppen nincs forgalom, és B kicsit előbb érkezik meg a kereszteződéshez, mint A.
Ilyenkor B lendületből bekanyarodhat A előtt balra jóhiszeműen arra számítva, hogy mire A megáll az ő felfestett STOP vonalánál majd újra elindul, addigra B bőven átér A előtt annak legcsekélyebb zavarása nélkül?
Vagy ilyenkor B-nek kötelessége megállnia és kivárnia A-t, amíg az állóra lefékez, előrecsurog, körülnéz, elindul és áthalad előtte?
És ha B bekanyarodik, de A nem áll meg a STOP táblánál és összeütköznek, akkor ki a hibás?
Tudom, hogy a kanyarodási szabály lenne alkamazandó és A-nak lenne elsőbbsége – legalábbis abban az esetben, ha egyszerre érnének a kereszteződéshez. De itt B, mondjuk, 1-2 mp-cel előbb ér oda. Ilyenkor értelmezhető egyáltalán már a kanyarodási szabály?
"És ha jól értem, akkor a KRESZ szerint akkor is neki van elsőbbsége, ha szabálytalanul jutott az elsőbbségi helyzetbe."
Jól érted. Ebben az esetben, mintha ott sem lenne a tábla. Max a konkrét balesettől függetlenül kap ő is egy büntit, mert nem állt meg. De a balesetért te leszel felelős.
"Utólag B nem fogja tudni bizonyítani, hogy A nem állt meg a stop táblánál."
Ha tudná bizonyítani, akkor is B lenne a hibás.
"Sőt, most még az is felötlött bennem, hogy a balra kanyarodó B autóra mikortól tekinthetünk úgy, hogy már a főúton halad, és így elsőbbséget élvez A-val szemben?"
Ha már megkezdte a kanyarodási műveletet és A csak akkor ér a kereszteződéshez. Bizonytalanság elvét a KRESZ viszont az alábbiak szerint határozza meg: "Szembe jövő jármű sebességét rendszerint alá, távolságát túlbecsüljük". Tehát ha az a A nem biztos hogy elég messze van, mint a példádban hogy kicsivel B után ér oda, akkor B szépen megáll és nem zavarja A járművet a közlekedésben. Tehát ha B a "még átférek" elvet alkalmazza és ebből baleset származik, akkor ő a hibás.
Ahogy már a 3. válaszoló is tömören és pontosan leírta, nagyon egyszerű a képlet, sima kanyarodási szabály. Hogy melyik mikor érkezik, vagy hogy a STOP-nál megáll-e az illető, az részletkérdés. Itt a macisajt felől - ha úgy látjuk, hogy még elférünk a másik idegesítése nélkül -, ki kell menni óvatosan, hogy azért meg tudjunk állni szükség esetén, aztán akkorra meglátni, hogy a STOP felől érkező lassít-e, ill. el tudunk-e menni előtte.
Ilyen bonyolító tényezők minden helyzetben lehetségesek, és ilyenkor mindig azon múlik a felelősség kérdése, hogy melyik mikor, hol, pontosan mit csinált. Gondolj csak egy sima kereszteződésre, ahol az elsőbbséggel rendelkező úton is érkezik valaki, meg a macisajtos mellékútról is. Na, most akkor mi van, ha a mellékútról érkező azt hiszi, hogy a másik lassabban jön? Vagy mi van, ha a mellékútról érkező nem ad elsőbbséget? Vagy ki tud kanyarodni szabályosan, de ehhez az elsőbbséggel rendelkezőnek motorfékkel lassítani kellene, de nem lassít, mert hát neki van elsőbbsége, és belemegy? Ezek pontosan azok a bonyolító tényezők, mint a te esetednél. De a lényeget nem változtatják meg, ott is egyértelmű, hogy melyik elsőbbségi szabály az alapvető.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!