Gyakorlat vs berögzült rutin?
Van egy ilyen típusú kereszteződés.
Ez a Kesztölci elágazás, de a Táti kereszteződés és a most épülő Esztergom-Kertvárosi OMV-s kereszteződés is ilyen.
Ha a lámpák ki vannak kapcsolva, akkor a kanyarodó szabály és a táblák irányítják a forgalmat. (Jelen esetben a sorompó is.)
Nos szabályosan úgy van a kép alapján, hogy:
- L->D főút egyenesen
- D->K főútról balra kanyarodás
- L->K főútról jobbra kanyarodás
A képen látszik, hogy a jobbra kanyarodónak elsőbbséget kell adni a balra kanyarodónak, mert ott van egy Els. a. kötelező tábla.
(Kivéve ha van egyenesen haladó, mert akkor a jobbra kanyarodó is tud menni)
De a gyakorlatban ez nem igazán van így, azt látom, hogy a kanyarodó szabályt alkalmazzák mindig. Csak, ha valaki szabályosan közlekedik, akkor az okozhat meglepetést.
Ki alkotta meg ilyen módon a kereszteződést?
Jogosan gondolhatom azt, hogy ha betartom a táblás szabályt akkor baleset érhet a többi autós miatt?
"A képen látszik, hogy a jobbra kanyarodónak elsőbbséget kell adni a balra kanyarodónak, mert ott van egy Els. a. kötelező tábla."
Az elsőbbségadás tábla a kanyarodósáv és a keresztező út csatlakozására vonatkozik. Kresz szempontjából az a kerszteződéstől független forgalmi helyzet. Tehát ott már nem jobbra és balra kanyarodó autókról, hanem két sávról beszélünk, a kereszteződéstől függetlenül. Gyakorlatilag ez két független kerszteződés (elágazás) egymástól pár méterre, így kell értelemzni a szabályt. Így a kanyarodási szabály azon a ponton nem érvényes. Ez ugyan az a helyzet, mint amikor az autópályán lemész a lassítósávba, és a lehajtó után van egy kereszteződés. Csak ott 2 km útszakasz van közötte, itt meg 3 méter.
Segítek értelmezni a szituációt.
Átrajzoltam úgy, hogy a kereszteződések el vannak nagyolva, így jobban átlátható a kereszteződés és a zebrákat nem rajzoltam be, mert azok egyértelműek (a piros "X" a vasút).
Ok azt hiszem értem. Tehát amíg a balra kanyarodó a "sávjában" marad addig a jobbra kanyarodónak van elsőbbsége, de amint elindult és már kanyarodik/kanyarodott akkor már a jobbra kanyarodónak elsőbbséget kell adnia a balra kanyarodónak, mert már bent van a kereszteződés közepében és balesetveszélyes lenne ott elsőbbséget adnia a másiknak.
Tehát az megy amelyik hamarabb van ott.
Jól értem?
#3: Rosszul érted.
A jobbra kanyarodó sáv külön útnak számít, így ez a kresz szerint két külön kereszteződésnek minősül.
Ebben a "mellékkereszteződésben" az eredetileg balra kanyarodó lesz a védett úton haladó, az eredetileg jobbra kanyarodó pedig az alárendelt útról érkező, azaz ilyen esetben a kanyarodási szabály nem érvényesül. Tehát szó sincs érkezési sorrendről.
Sok helyen van ilyen, alapvetően az a célja, hogy a balra kanyarodók ne akadjanak be a kereszteződés közepén, ezzel akadályozva a főúton egyenesen haladókat.
Az ilyen geometriájú kereszteződésnél ez teljesen megszokott és inkább az a furcsa, ha nincs táblája a jobbra kanyarodóknak (ilyenre is van példa), és inkább ez szokott félreértésekhez vezetni.
Ugye ez a 10-es és 117-es út kereszteződése? A 117-es úton a vasúti sín előtt "főútvonal vége" tábla van kihelyzeve. Tehát innentől kezdve a 10-es főút és egy becsatlakozó mellékútról van szó. Ezt a STOP tábla megerősíti.
10-es úton haladva, nincs elsőbbségadási kötelezttséged.
Budapest felől érkezve, ha 10-esről jobbra kanyarodsz, akkor csak az Dorog felől, balra kanyarodók számára kell elsőbbséget adnod.
Dorog felől, balra kanyarodva csak a Budapestről érkező, egyenesen továbbhaladóknak kell elsőbbséget adnod.
Szerintem az elsőbbségadás fogalmát tudod rosszul. Attól, hogy valaki Dorogról érkezve, balra akar kanyarodni, még nem kell megállnod az elsőbbségadás kötelező táblánál és megvárni őt. Nyugodtan közlekedhetsz tovább, amennyiben a másikat ezzel nem kényszeríted hirtelen fékezésre.
b) Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!