Magyarországon irányváltoztatási eljárás?
Én erdélyi vagyok, ma egyik magyarországi barátom megbuktatták mert egy elsőbbségadási táblánál várta az elhaladó autókat amikor utoljára érkezett egy Suzuki amely a kereszteződés előtt eltért volna balra, ezt ő látta mivel a Suzuki jelzett is balra, amikor a Suzuki elindult, visszavette az indexet és jött tovább egyenesen így a vizsgabiztos befékezett és vége a vizsgának
Én kissé szótlan vagyok ezzel kapcsolatban mivel nálunk ha egy kereszteződés előtt 50 méterrel eldöntöm én megyek balra és jelzek már 50 méterrel azelőtt, ha meggondolom magam mert elzártam a gázt otthon és tovább megyek egyenesen majd a Scania benéz az utastérbe én leszek a hibás, hiába veszem vissza az utolsó pillanatban az indexet mintha mi sem történt volna (persze ha ezt tanúk vagy videó felvétel tudja alátámasztani)
Kérdezem a barátom, Magyarországon nem 50 méterrel azelőtt kell jelezni eltérési szándékot? Azt mondja, neki az oktató 3 másodpercet mondott.
További kérdésem, ja és akkor ha én a kereszteződés közepében meggondolom magam és mehetnék balra is, egyensen is, a legutolsó pillanatban is következmények nélkül dönthetem el merre megyek?
Kerestem az interneten a jogszabályokat de valami 1975-ös nagyon nagy szórással fogalmazó jogszabályt kaptam ami nem pontosít
Én úgy tudtam, az altalános közlekedési szabályok az unióban mindenhol egyformák.
Szóval hogyan kell indexelni és eltérni egy irányba Magyarországon?
Nem hiszem, hogy irányjelzésben és elsőbbségadásban ilyen különbségek vannak. Ha a másik sofőr megtévesztő irányjelzést ad, akkor is érvényesek a elsőbbségi szabályok. Kint is feljethette egy kanyarodás után. Körforgalomba behajtáskor is mindig figyelni kell a másik jármű mozgását is, nem csak a jelzését.
A három másodperces módszer azért jobb a te 50 méteresednél, mert sebességtől függetlenül kb. jó időben jelez ezzel.
Barátod ne csüggedjen, de jó tanácsként mondom, hogy csinálja lassabban. Az ilyen kihajtós szitu türelmetlenségről árulkodik, ezt nem szeretik a vizsgáztatók.
Minél többször nézzen körül, mérje fel tekintetével a körülötte zajló forgalmat. Kanyarodás közben is jöhet olyan, akinek elsőbbsége van.
ha mindketten jobbra megyünk, nekem van elsőbbségem, ez rossz példa volt mindegy ő mit csinál.
Milyen érdekes, szóval az csak egy szándék, akkor ha nem indexelek miért kapok büntetést?
"Milyen érdekes, szóval az csak egy szándék, akkor ha nem indexelek miért kapok büntetést?"
Mert kellene mindenkor a szabály szerint. Amikor közlekedsz ez a legjobb módja jelezni a szándékodat (kommunikálni). Persze hibák előfordulnak, és pl. egy balesetet a vétlen félnek is kötelessége elkerülni. Ezt is tanítják.
Ha a barátod szitujában nem fékez az oktató, a Suzukis valószínűleg könnyedén hárított volna (látja, hogy tanuló), aztán vérmérséklettől függően menne a fejcsóválás, vagy dudálva anyázás.
Az elsőbbségadási kötelezettség akkor is kötelező, ha egy szabálytalankodónak van elsőbbsége!
Ha féloldalazva, index nélkül, tolatva száznyolcvannal, fényes nappal ködlámpával jön a delikvens, akkor is meg kell neki adni az elsőbbséget.
Ezért van az, hogy hacsak az út kialakítása nem teszi kivitelezhetetlenné az utolsó pillanatban történő kiszámíthatatlan irányváltást, mindig meg kell várni, hogy mit fog lépni a védett úton haladó, mert lehet hogy egy barom és össze-vissza fog menni.
Nem is kell baromnak lenni, elég figyelmetlennek lenni.
Kérdező:
1. Jössz holttérben, nem figyelek, kirakom az indexet, megindulok a sávodba. Előfordulhat mindenkivel. Holttérről nem hiába beszélnek sokat oktatás alatt, de nyilván tapasztalatokból jobban tanulunk :)
Ezt valószínűleg le fogod tudni reagálni kis fékezéssel/dudálással/amit jónak látsz, mert már az indexem figyelmeztet arra, hogy valami készül.
2. Jössz holtérben, én meg mint a vakegér (Porsche SUV-os a busz elé), megindulok.
Ilyenkor nagy eséllyel csattanhatunk is, nem számíthattál a szándékomra.
"ha mindketten jobbra megyünk, nekem van elsőbbségem, ez rossz példa volt mindegy ő mit csinál."
Ha mindketten VALÓBAN jobbra mentek, akkor sem elsőbbséged van, hanem egyszerre mehettek (neked elsőbbségadás kötelező táblád van, nem jobbkezes helyről kérdeztél). Na de ha aki az úton közlekedik csak jelzi, de úgy maradt/hülye/véletlen volt/nemismentazindexbiztosúr/stb, és te, aki a kereszteződésben vársz, kihajtasz elé, csatt lesz, akkor téged fognak megbüntetni. Éppen azért, mert az irányjelzés az csak egy jelzés, attól még nem biztos, hogy ő ott be is fog kanyarodni.
Szerencsére nem saját tapasztalat, ismerősnek volt így balesete, ő volt a vétkes.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!