Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Miért van középen a fék?

Miért van középen a fék?

Figyelt kérdés
Nekem nincs autóm és nem tudok vezetni, de most hallottam valakitől, hogy az Opel Astránál a fék középen van. Nem tudom más autóban is így van-e?, de elsőre elég nagy hülyeség. Ha így van nem is veszek soha kocsit, mert nem biztonságos. Ha az ember gyorsan a fékre akar lépni, akkor nyilván az a jó, ha valamelyik oldalon van, hogy ne kelljen megtalálni, csak odalépni.
2010. júl. 28. 19:35
1 2 3
 11/21 anonim ***** válasza:
Egyébként nem is középen van. Ott a kormányoszlop helye. Attól balra a kuplung, kormányoszloptól jobbra fék, mellette jobbról a gázpedál. A legtöbbet a jobb láb dolgozik, most képzeld, ha a gáz és fékpedál messze lenne egymástól. Emelkedőn elindulás, hirtelen fékezés, mikor gyorsan kell az egyik pedálról a másikra lépni. Így a logikus, hogy egymás mellett legyenek. A másik oldalra nem lehet tenni, mert a kuplungot a gázpedállal, vészfékezés esetén a fékpedállal együtt kell használni. Nézz bele egy autóba, nem kell keresgélni, közel vannak egymáshoz, csak arrébb teszed picit a lábad.
2010. júl. 28. 20:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/21 anonim ***** válasza:
Ma 20:27! Szerintem Te gondold át újra. Vészfékezésnél miért ne kellene a kuplungot is használni? ABS nélküli kocsikban különösen fontos, hogy egyszerre használjuk. Fékezés közben leáll a motor és akkor a szervo sem fog működni, azaz a gépkocsi kormányzása nehézzé válik.
2010. júl. 28. 20:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/21 anonim ***** válasza:

lehet, hogy igazad van, így jobban belegondolva.

Viszont én annak idején úgy emlékszem azt tanultam, hogy ne a kuplungolást szokjuk meg, hanem a fékezést. Ezért szólt is mindig az oktató, hogy a féket nyomjam, ne a kuplungot. Lehet, hogy emiatt emlékeztem úgy.

2010. júl. 28. 22:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/21 anonim ***** válasza:
Most, hogy mondod, anno nekem is ezt tanította az oktatóm. Mindig azt mondogatta, hogy vészfékezésnél az a lényeg, hogy megállj, ki nem sz@rj@ le, hogy lefulladt a motor. Amit leírtam, azt nekem egy vezetéstechnikai tréningen tanították. Én kötelezővé is tenném, mert csak ott készítik fel az embereket a közlekedés során kialakuló váratlan szituációk kezelésére.
2010. júl. 28. 22:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/21 anonim ***** válasza:

Nekem nincs szervóm, úgyhogy maradok a kuplung nélküli vészfékezésnél. :D

A kérdés aranyos. :D

2010. júl. 28. 22:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/21 anonim ***** válasza:

Vészfékezésnél kötelező kuplungolni is. (Ez így rutin vizsga feladat.)

Oka egyszerű...: ha lefulladva áll meg a jármű később tudja elhagyni a veszélyes helyet.

Első reflexből megállunk, de sokszor onnan menekülni kell, mielőtt másoknak esetleg nem sikerül időben fékezni.

2010. júl. 28. 23:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/21 anonim ***** válasza:

kicsit keveritek a dolgot.

vészfékezésnél azt kell megszokni, hogy ELŐSZÖR taposod a FÉKET mint állat, majd közben rányomod a kuplungot is. A kettő közt eltelhet akár 1 másodperc is, azalatt még épp nem áll meg a motor, viszont az nagyon fontos hogy a fékpedál lenyomásával kezdj. Ennek az az oka, hogy ha először a kuplungot nyomod le, akkor az autó nem lassul. A másik oka, hogy a kuplungot jellemzően nem izomból taposod, hanem csak úgy lazán. Vészfékezésnél a fékpedált izomból, tövig nyomva kellene taposni, hogy érjen is valamit. A fékasszisztenst pontosan azért találták ki, mert kiderült, hogy az autósok nagy része vész esetén "gyengén" fékez, így nem tud annyira lelassulni mint kéne.


Szóval először fék izomból, és közben nyomod rá a kuplungot. De a fékkel kell kezdeni mindenképpen. Elvileg ha a féket izomból nyomod akkor megcsúszhat az autó, viszont az újabb autókban szinte kivétel nélkül van ABS, így ez már nem téma. A régebbieknél fennáll a csúszás veszélye, viszont inkább szokd meg hogy tövig taposod, mert a valószínűségszámítás szabályai alapján nagyobb esélyed van arra, hogy jobban jársz tövid taposott fékkel, míg ha megpróbálod megtalálni azt a pontot ahol még épp nem csúszol, de már jelentősen lassít a fék.


A rutinon azért kezdesz kuplunggal, hogy tuti ne fulladj le, illetve azért is, mert így egyszerűbb megtanulni. Ha belegondolsz a rutinpályán mindenhol úgy fékezel hogy először kuplung aztán fék. A forgalomban viszont már pont fordítva, először fék aztán kuplung.

2010. júl. 29. 07:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/21 anonim ***** válasza:

előző vagyok.


a kérdezőnek válaszolva: szerintem egyébként tök igazad van. én tuti jobb szélre tenném a féket, és középre a gázt. Szerintem van abba valami, hogy az ember reflexből rögtön a szélső pedált akarná lenyomni, és ha erre csinálnának egy kutatást lehet kiderülne, hgoy eltelik kb 0,1 sec. mire az emberek rájönnek hgoy nnem a szélső pedált hanem a középsőt kell nyomni. És azt meg pláne nem értem miért nem nagyobb minden autóban a fékpedál mint a gáz. Én tuti bevezetném hogy a fékpedál legyen nagyobb mint a gáz. Nem nagyon, de egy csöppet.


igaz én azt sem értem miért jobbról jövőnek kell elsőbbséget adni és miért nem a balról jövőnek. A balról jövőt jobb szögből látod mint a jobbról jövőt. Ezek az élet nagy kérdései :)


A pedálok minden autóban ugyanúgy vannak, szóval akkor ezek szerint sosem lesz jogsid. Egyébként nem kell aggódni, mert ma már egyre több ilyen technikai kütyüt találnak ki arra, hogy vészfékezéskor ne legyen gáz. 5-10 év és ezek az ütközés elkerülő rendszerek várhatóan tömegesen lesznek a kocsikban.

2010. júl. 29. 07:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/21 A kérdező kommentje:
Nem akarok jogsit, soha nem akartam. Csak elég nagy marhaságnak tartom! Szerintem balesetveszélyes, úgy értve hogy nagyobb a hibázás lehetősége! Pl. anyukámnak egyszer volt balesete, mert a fék helyett a gázra lépett. Szerintem sokan vannak az utakon, akik nem jól vezetnek, és így ez a gyalogosokra is veszélyes! Még egyszer kérdem, miért így van? Nyilván oka van!
2010. júl. 29. 10:11
 20/21 anonim válasza:
Egyrészt kényelmi okokból, mivel egy hosszabb út során a gázt nyilván jóval többször használod, mint a féket (gyorsítás,sebesség tartás)! És pl. van olyan balesetveszélyes helyzet, ahol inkább a gázt célszerűbb használni, mint a féket szóval ez az állításod nem helytálló (gondoljatok pl. ha havas útra, amikor megindul a kocsi hátulja kifelé, akkor bizony nem a féket kell nyomni)! Aki meg összekeveri a kettőt (akár vészhelyzetben, akár nem), azzal meg alapvető vezetéstechnikai gondok vannak. Szvsz nem kéne vezetnie!
2010. szept. 17. 09:20
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!