Miért van középen a fék?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
lehet, hogy igazad van, így jobban belegondolva.
Viszont én annak idején úgy emlékszem azt tanultam, hogy ne a kuplungolást szokjuk meg, hanem a fékezést. Ezért szólt is mindig az oktató, hogy a féket nyomjam, ne a kuplungot. Lehet, hogy emiatt emlékeztem úgy.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nekem nincs szervóm, úgyhogy maradok a kuplung nélküli vészfékezésnél. :D
A kérdés aranyos. :D
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Vészfékezésnél kötelező kuplungolni is. (Ez így rutin vizsga feladat.)
Oka egyszerű...: ha lefulladva áll meg a jármű később tudja elhagyni a veszélyes helyet.
Első reflexből megállunk, de sokszor onnan menekülni kell, mielőtt másoknak esetleg nem sikerül időben fékezni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
kicsit keveritek a dolgot.
vészfékezésnél azt kell megszokni, hogy ELŐSZÖR taposod a FÉKET mint állat, majd közben rányomod a kuplungot is. A kettő közt eltelhet akár 1 másodperc is, azalatt még épp nem áll meg a motor, viszont az nagyon fontos hogy a fékpedál lenyomásával kezdj. Ennek az az oka, hogy ha először a kuplungot nyomod le, akkor az autó nem lassul. A másik oka, hogy a kuplungot jellemzően nem izomból taposod, hanem csak úgy lazán. Vészfékezésnél a fékpedált izomból, tövig nyomva kellene taposni, hogy érjen is valamit. A fékasszisztenst pontosan azért találták ki, mert kiderült, hogy az autósok nagy része vész esetén "gyengén" fékez, így nem tud annyira lelassulni mint kéne.
Szóval először fék izomból, és közben nyomod rá a kuplungot. De a fékkel kell kezdeni mindenképpen. Elvileg ha a féket izomból nyomod akkor megcsúszhat az autó, viszont az újabb autókban szinte kivétel nélkül van ABS, így ez már nem téma. A régebbieknél fennáll a csúszás veszélye, viszont inkább szokd meg hogy tövig taposod, mert a valószínűségszámítás szabályai alapján nagyobb esélyed van arra, hogy jobban jársz tövid taposott fékkel, míg ha megpróbálod megtalálni azt a pontot ahol még épp nem csúszol, de már jelentősen lassít a fék.
A rutinon azért kezdesz kuplunggal, hogy tuti ne fulladj le, illetve azért is, mert így egyszerűbb megtanulni. Ha belegondolsz a rutinpályán mindenhol úgy fékezel hogy először kuplung aztán fék. A forgalomban viszont már pont fordítva, először fék aztán kuplung.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
előző vagyok.
a kérdezőnek válaszolva: szerintem egyébként tök igazad van. én tuti jobb szélre tenném a féket, és középre a gázt. Szerintem van abba valami, hogy az ember reflexből rögtön a szélső pedált akarná lenyomni, és ha erre csinálnának egy kutatást lehet kiderülne, hgoy eltelik kb 0,1 sec. mire az emberek rájönnek hgoy nnem a szélső pedált hanem a középsőt kell nyomni. És azt meg pláne nem értem miért nem nagyobb minden autóban a fékpedál mint a gáz. Én tuti bevezetném hogy a fékpedál legyen nagyobb mint a gáz. Nem nagyon, de egy csöppet.
igaz én azt sem értem miért jobbról jövőnek kell elsőbbséget adni és miért nem a balról jövőnek. A balról jövőt jobb szögből látod mint a jobbról jövőt. Ezek az élet nagy kérdései :)
A pedálok minden autóban ugyanúgy vannak, szóval akkor ezek szerint sosem lesz jogsid. Egyébként nem kell aggódni, mert ma már egyre több ilyen technikai kütyüt találnak ki arra, hogy vészfékezéskor ne legyen gáz. 5-10 év és ezek az ütközés elkerülő rendszerek várhatóan tömegesen lesznek a kocsikban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!