Egy ilyen kétsávos egyenesen haladó úton bunkóság ha mindig a belsőben megyek tovább egyenesen?
Szóval adott ez a lámpás kereszteződés:
A belső sávból lehet balra kanyarodni és lehet egyenesen menni. A külsőből a kiegészítő lámpánál lehet jobbra kanyarodni és tele zöldnél egyenesen és jobbra, viszont egyenesen haladva ez a külső sáv megszűnik. Nos én mindig a belsőből szoktam egyenesen haladni, mert egyrészt akkor nem kell besorolni, másrészt ha a külsőnél a kiegészítő zöldre vált, akkor tőlem nem tudnak jobbra kanyarodni hamarabb (mert én egyenesen akarok menni).
Természetesen friss jogsis vagyok, azért kérdezek ilyen evidensnek tűnő dolgot (bár ilyen esetben autós tanoncként is azt javasolta az oktató, hogyha "nem akarok problémát magamnak" akkor soroljak be a belsőbe, mert akkor nem kell majd a megszűnő sávval bajlódni).
Arra lennék kíváncsi, hogy ez a módszer bunkóságnak számít-e vagy mikor kell az embernek a külső sávot is igénybe vennie, ha egyenesen akar haladni? Mi a protokoll?
Jól csinálod, és a KRESZ is engedi.
"Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza."
Lakott területen kívül viszont kötelező a jobbratartás, azaz ki kell sorolnod akkor is, ha 50-100 méter múlva balra fogsz menni.
Én ezen buktam a forgalmi vizsgámat.
Semmi gond, ha megfelelő tempóban haladsz a belső sávban.
Ott inkább mennek 60-al, mint 50-el, 40-el zötykölődni bunkóság, ha tartod a tempót nem az.
Én is járok olyan útvonalon, ahol a belsőben megyek több kilométert, ami mellesleg városon belül nem tilos.
Nálam az ok az, hogy a szélső sávban ki-be állnak a buszok a megállóknál, jibbra kanyarodók is lassítják a forgalmat, a belső sávban jobban lehet haladni.
Majd én is jobbra kanyarodok, elötte termeszetrsen kimegyek a szélsőbe, de addig van 3-4 kilométer.
Az idézet rendeletrészhez adnék egy kis magyarázatot.
A gyorsabban haladót nem szabad akadályozni, de nem a gyorshajtót. Ha ténylegesen ötvennel mészbelsőben, a 60-70-80-100-300 km/óra sebességgel menni akarót akadályozhatod azzal, hogy nem haladsz gyorsabban. Az az elvárás, hogy fel kell venni a forgalom tempóját nem jelenti a szabálytalan tempóhoz igazodást.
Mindazonáltal kezdőként nem jó sem görcsösen ragaszkodni a szabályokhoz (márpedig én akkor sem megyek gyorsabban, ha mindenki bele is döglik), sem túl lazának nem szabad lenni.
"Semmi gond, ha megfelelő tempóban haladsz a belső sávban."
A kérdésben említett szituációt nem haladásra értettem, hanem a piros lámpánál történő besorolásra, amíg várok az elindulásra.
ad1.: A belsőben várva nem kell a megszűnő sávval törődni, de cserébe akadályozhatom a zöld hullámban, akik balra akarnak lekanyarodni (ennél a kereszteződésnél elég sokan szoktak balra menni a debreceni Malompark irányába).
ad2.: Vagy pedig maradok a külsőben akadályozva a kiegészítő lámpa zöldjénél azt aki addig a rövid ideig jobbra akar kanyarodni viszont indulás után a megszűnő sáv miatt be kell majd sorolnom a belsőbe.
Semmi gond, KRESZ szerint lakott területen belül nincs jobbra tartási kötelezettség.
Ismerve a magyar közlekedési kultúrát, én is inkább sokszor a belsőt választom.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!