Ha zebra mellett fél méterre átfutó gyalogost utunk el, akkor ki a hibás?





Attól függ mennyivel mentél és ezt tudod-e bizonyítani illetve volt-e szemtanú :D
KRESZ szerint a zebrát mindig óvatosan kell megközelíteni, így ha mondjuk 50 helyett 60-al mentél simán 50-50% lesz...
De ha lassítottál kicsit akkor 100% a gyalogos lesz.
(Ezért is jó a dashcam)





Hát jogilag ez nem egyszerű eljárás...
Ha van egy jó ügyvéded és fedélzeti kamera felvételed, szemtanúk stb akkor sokkal könnyebb helyzeted van mint amikor semmid sincs :D
Én ezért szoktam lakott területen belül a sebességhatár alatt menni, főleg zebra előtt vagy olyan helyen ahol nehezen belátható az út melletti rész (bokrok, parkoló autók, teherautó miatt stb...)





Zebra nélküli úttesten átfutó gyalogost sem üthetsz el következmények nélkül.
A sebességen kívül vizsgálni fogják, hogy megtettél-e mindent a baleset elkerülése érdekében.





Ha ez itt megítélhető lenne, vagy általában minden „fekete vagy fehér” lenne, akkor nem lennének szabálysértési és bírósági eljárások, hanem automata határozatok születnének: be kéne írni, például, a kérdésed, és megjelenne, hogy ki a hibás.
Nem így van. Lehetőség szerint minden körülményt figyelembe vesznek.
Például, bizonyára figyelembe vennék, hogy „A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni.” ← KRESZ 43. §
Ezt betartva, nehezítve van a gyalogos-átkelőhelytől fél méterre átfutó gyalogos elütése. Ha fut, akkor ez gyalogos-átkelőhelyen is lehet váratlan. Persze, szabály szerint a gyalogos-átkelőhelyet kell úgy megközelíteni, hogy szükség esetén meg is tudjon állni; nem szerepel feltételként, hogy valaki álljon ott átkelési szándékkel, vagy haladjon valaki a gyalogos-átkelőhelyen.
Másrészt: „gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.”, és „A gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, mielőtt az úttestre lép, köteles meggyőződni arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja. Nem léphet az úttestre, ha a jármű olyan közel van, hogy annak zavarása nélkül az úttesten átmenni nem tud.” ← KRESZ 21. §
A gyalogos-átkelőhely mellett (hacsak nem arra az útra kanyarodott a jármű) nincs elsőbbsége, és egyébként is feltételei vannak az úttestre lépésének.
Esélyes, hogy valamilyen arányban megosztott felelősséget állapítanának meg.
Bocsi azt akartam irni fentebb, hogy ha a zebrára esik.
Utolso, tehát ha takarásbol fut ki s fut át a zebra mellett, akkor azt mondják, hogy akkor is eltuttem volna, ha nem takarásbol fut ki s nem tettem meg igy mindent amit kellett volna?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!