Busz kiengedéséről pár szó?
Kétes helyzetekben ne akarj egy busszal vetekedni, inkább engedd be, pláne, ha érezhető is, hogy be akar menni eléd.
Hiába van elsőbbséged, ha a másik hülye, nekedbis kötelességed mindent megtenni a baleset elkerüléséért
Megpróbálom érthetően elmagyarázni
- Ha jobbra ibdexel: Zöld lámpa
- Ha becsukta az ajtókat: Sárga lámpa
- Ha balra indexel: Piros lámpa
A KRESZ elég általánosan fogalmaz: a megállóból történő elindulását vagy köteles segíteni, de csak lakott területen belül és csak a menetrend szerinti járatok esetében (utóbbit persze nem mindenhol egyszerű megkülönböztetni a különjáratoktól). És csakis akkor, ha ez hirtelen fékezéssel, a közlekedés többi résztvevőjènek veszélyeztetésével nem jár és indulási szándékát a busz vezetője irányjelzővel jelezte.
Azt nem részletezi a KRESZ, hogy ez csak a buszöbölből induló buszra vonatkozna, így az a helyzet, amikor párhuzamos közlekedésre alkalmas úttestből párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úttest lesz a megálló után és pont a külső sáv vagy nyom szűnik meg, vitára adhat okot. Hiszen egyrészt a sávváltás szabályai vagy általánosabban az útszűkületekben alkalmazandó elsőbbségi szabalyok ütköznek a menetrend szerinti buszok elsőbbségét biztosító szabàllyal, ráadásul a jogalkotói szándék sem egyértelmű, hiszen a tömegközlekedés előnyben részesítése azt kívánná meg, hogy a busznak legyen elsőbbsége, míg az egyenesen haladó forgalom védelme, mint általános alapelv, pont ezzel ellentétes szabályozást kívánna.
Sajnos a KRESZ nem egy mindenre választ adni képes szabályozás, így ilyenkor a józan ész és a kölcsönös udvariasság, odafigyelés fog csak segíteni. Szerintem jófejség ilyen helyzetben beengedni a buszt, ha nem kell kockásra fékezni a kerekedet hozzá, hiszen úgyis többen vannak rajta és egy perc múlva egy újabb megállóban el is tűnik előled.
Azért egynémely sofőrt is tökön lehetne rúgni.
Megvárhatná, míg elmegy a mögöttes forgalom, pontosan tudja, hogy lámpasorba ugrana be.
A szabály és a gyakorlat sokszor eltérő, és sokszor még az igazságot sem könnyű vissza követni.
Áll a busz a megállóban, világít a féklámpa, jobbra indexel... a kóvetkező pillanatban kialszik a féklámpa, elindul a busz, és csak ezt követően vált balra az index.
Egy esetleges ütközés után magyarázkodhat az autó vezetője, ha nincs kamera, videó felvétel...
Megállóban álló busz mellett elhaladáskor több ok miatt is kell a fokozott óvatosság, és ha esetleg a busz vezetője szabálytalan, erőszakosan indul, jobb beengedni akkor is, ha ott éppen nincs elsőbbsége.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!