Szerintetek milyen újításokkal lehetne csökkenteni a termékek szállítási idejét?
Ha valamit Taiwanról vagy Kínábólrendeltem, az is megjött egy hét alatt, szerintem épp elég gyorsak a szállítási idők.
"Zseniális" kis járművecskédnél (vasúti és közúti kerék... a repülést és az úszóképességet kihagytad) az a legnagyobb koncepciós hiba, hogy nem utazik az összes termék egy bizonyos címről egyetlen másik címre. Sajnos ez a világ olyan, hogy rengeteg feladó és rengeteg címzett van. Marad a begyűjtés furgonokkal, raklapozás célállomás szerint, raklapokat konténerbe ország szerint, aztán fel a kamionra vagy vonatra, és onnan esetleg hajóra. Szerintem te is hülyén néznél, ha megállna a házad előtt egy közúti-vasúti kerekekkel rendelkező kamion, és a 40 tonnányi rakományából kibányászná a te 20 dekás csomagodat... Ugye az megvan, hogy így "kirakodás", kézbesítés hetekig tartana.
Az a baj, hogy a körúti és a vasúti szilárdsági előírások teljesen eltérőek. Nem véletlenül olyan könnyűek a kamionok és nehezek az üres vasúti kocsik.
Amit te feltaláltál azt már rég megoldották, úgy hívják kombinált fuvarozás: a cserefelépítményeket, konténereket és a huckepackos pótkocsikat átrakodás nélkül lehet vonatoztatni.
Ezek mind működnek és olcsók mivel egyik oldalon sincs szükség speciális járműre.
Azért kíváncsi lennék a te megoldásodnál hova húzná be a kerekeit a jármű. :)
De ott a válasz: a cserefelépítmények pont ezt a célt szolgálják. Szabvány méretekkel, rögzítéssel és súllyal rendelkeznek és pont a multimodalitás hívta őket életre.
Milyen új ötletekre lenne szükséged? Mit akarsz megváltoztatni?
Igazából a jelenlegi szállítási időknél is a legfontosabb tényező az ár. Ez befolyásolja leginkább a szállítás sebességét - legalábbis globális szinten.
Nagy távolságból ( pl Kínából) repülővel egy éjszaka ideérne egy küldemény, viszont ennek a költsége többszöröse egy 6-8 hetes konténeres hajós utazásnak.
Rövid távon a közút és a vasút is kellően gyors eljutást biztosít. Az igazán nyerő az lenne, ha a logisztikai láncon tudnánk gyorsítani de ennek is van egy határértéke, ami fölött már csak jelentős költségnöveléssel megy a dolog.
Írok egy konkrét példát, bár ez nem túl nagy távolságot reprezentál, de azért példának jó:
van egy áruházlánc (legyen mondjuk a legkisebb is számít ),aminek olyan a friss áru áruelosztó rendszere, hogy az üzletek minden nap 14:00 vagy 16:00-ig leadhatják a rendeléseiket a központ felé, amiket a központ azonnal továbbít a partnereknek. Ez az áru éjjel beérkezik a központi raktárba, majd onnan szétrendezik boltonként és legkésőbb másnap délre már minden áruház megkapja amit kért. Ez max 20 órát jelent a rendelés leadásától. Ha ezt gyorsítani akarjuk, akkor biztosítani kell a gyártói raktárkészletet mindenre, aminek felára van, hosszabb nyitva tartás kell a központi raktárban és adott esetben már nyitvatartási idő szükséges az áruházban is. Ez mind költség.
Ha ennél is gyorsabbak akarunk lenni, akkor szállíthatja a beszállító közvetlenül az áruházba, de akkor nagyon elaprózódik a szállítás ami még az előzőnél is drágábbá teszi a terméket. Kérdés meg fogja ezt valaki fizetni a kasszánál?
Ez egy sarkos példa, ami jól mutatja hogy bár lehetne csökkenteni az eljutási időt de az csak jelentős áremelkedéssel járna.
Nemrég volt egy új hiperszuper gyors TGVhez hasonló tehervonatról. Baromi jó rendszer, ha sikerül beilleszteni a jelenleg alkalmazott cserefelépítményeket abba a szállítási modellbe, viszont továbbra is drága. Ha lassítás nélkül tudja tartani a 120-as tempót 1500km-en akkor már jóval gyorsabb, mint a közúti szállítás. Minél többet kell rakodni annál jobban csökken az átlagtempó és csökken a versenyképessége. Ehhez speciális járművek, speciális infrastruktúra és ekkora szabad pályakapacitás szükséges. Viszont egy vonatot nem lehet minden faluba bejáratni, úgy gazdaságos ha kevés helyen áll meg és ezeken a helyeken mindenhol biztosított a 100%-ra rakodás. Mert ha egyik nap nincs áru a vonatnak akkor is vissza kell menni a következőért ( ha menetrend szerint jár). Ez is beépül az árba.
Minden országban kialakult a saját áruelosztási "szokás", igény stb.. Sok esetben nem tudsz gyorsítani a többi esetben meg annyival nőne az ár, hogy senki nem venné igénybe a szolgáltatást.
Ma is megvannak azok a szállítmányozók, akik akár nagy tömegű árut is gyorsan visznek a világ egyik végéből a másikra.
Ha te pl rendelnél 49 tonna iPhone tokot e-bayről vagy aliexpressről és azt szeretnéd, hogy két napon belül eljusson hozzád akkor csak egy telefon és Lipcséből indul is az AN124-es Kínába a cuccodért és másnap átveheted Budapesten. Igaz a szállítás többe fog kerülni, mint az áru értéke :D
A feladatot (már csak az átlagos csomagméret és súly miatt is) két részre osztom:
*Magányszemélyek
*Vállalatok
Magánszemélyek esetén:
A szállítási idő nagy része a csomagok összegyűjtése és kiosztása.
Szerintem megfelelő díjcsomagokkal, szervezéssel ezek gyorsíthatóak.
Csomag szállító kocsi kapcsolása a metróhoz és villamoshoz sokat segíthet (nem állnak a dugóban), azonban akkora szervezést igényel, hogy nem biztos, hogy megéri (Ne keljen a csomagok miatt sokat állni a megállókban).
Segíthet a nagyvárosokban föld alatt megvalósított logisztikai központ (a belváros alatt), itt megint az ár száll el az egekbe.
Vállalatoknál:
Ami reális és könnyen megvalósítható lenne, az a vasúti kapcsolat megteremtése lenne a nagyobb gyártelepekhez, ipari parkokhoz.
Hozzáértő emberek a megfelelő helyeken. (Konkrét példa: Egy ügyfelem rendszeresen szállíttatott tömör vas tárgyakat. Ezek kicsik, de nagyon nehezek. A kis méretre való tekintettel rendszeresen kombi személyautót küldtek kamion helyett egy 10 tonnás darabért)
Ami közös:
Az úthálózat (ami a mi adóforintjainkból és az útdíjakból épül) megfelelő karbantartásával az útidő csökkenthető (Az M0 déli szakasza gyönyörű példa: több, mint egy éve lezárva néha csinálnak vele valamit).
A megfelelő tömegközlekedés kiépítésével az úthálózat tehermentesíthető (útidő csökkentés)
A vasúthálózat fejlesztése szintén ebbe az irányba mutat. A magyar viszonyok között a megfelelő motivációk kialakítása önmagában sokat segítene.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!