Légcsavaros repülőgéppel leszállás közben a propeller menetiránnyal ellentétes irányú hajtásával szabad csökkenteni a sebességet?










Nem, ezt nem szokták alkalmazni, mert a megpörgetett légcsavar lefékezéséhez és másik irányba történő elindításához óriási erő kell.
Ehelyett - ha a légcsavar lehetővé teszi - a lapátok szögét állítják úgy, hogy változatlan forgásirány mellett fékezzenek. Az ötlet ugyanis nagyon jó, alkalmazzák is.





A korlátok a következőek:
1. Az ember nem visel el túl nagy lassulást, mert pl. leszakadnak a belső szervek.
2. A repülő nem visel el túl nagy lassulást, mert pl. leszakadnak a szárnyai.
3. A sebesség a felhajtóerő miatt kell (kivéve a VTOL gépeket), tehát csak a leszállópályán lehet radikálisan fékezni, az előzőek figyelembevételével.










Érdemes megnézni, az erőltetett fékezés mellékhatásáról szól:





kis túlzással a leszállás előtt a légcsavar tartja a levegőben a gépet. A gépnek ahhoz hogy tartani tudjon egy magasságot, felhajtóerőre van szüksége. Felhajtóerő akkor keletkezik, ha mozog a levegő a szárnyak körül. Minél lassabban megy a gép, annál kisebb a felhajtóerő. Ha túl lassan repül, annyira lecsökken a felhajtóerő, hogy a gép "leesik". Kis sebességnél a gázkaron több gázt adva tudod elérni, hogy jobban húzzon a gép, kicsit gyorsuljon, vagyis növelje a felhajtóerőt. Eközben a gép sebessége maga nem fog jelentősen növekedni, de a felhajtóerő igen.
Ha nem lenne forgó légcsavar, az vészhelyzet lenne, amit szoktak is külön gyakorolni motorhibás leszállásként :)





Átstartolás esélyét minden landoláskor biztosítani kell maximális teljesítményre kapcsolható hajtóművekkel.
Tehát csak sikeres földetéréskor lehetne variálni az irányt, addig készenlétben vár. E rre már nincs idő





Ez a megoldás hajóknál jellegzetes.
Légcsavarhajtású repülőgépeknél bevált módszer a légcsavarlapátok hossztengely körüli elfordítása, ez esetben a leállított vagy szabadon forgó légcsavar passzív légellenállást fejt ki, de még hatékonyabb
a változatlan irányban forgó légcsavar állásszögét úgy beállítani, hogy a létrehozott tolóerő előre mutasson.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!