A mindent látó kamerák a rendszámból tudják azonosítani az autót is, évjáratot is? Vagy csak tipust, szint?
Igazából többféle térfigyelő kamera van.
A korábbiak analóg videojelet adnak, amit akár egy TV-n, vagy videó monitoron is megnézhetsz.
Valójában a többsávos képmagnókhoz hasonlóan működő, de számítógépes merevlemezre dolgozó, belülről digitális elvű képrögzítők (DVR) veszik a kábelen, akár sok száz méterről érkező videojeleket és dolgozzák fel.
Eggyel jobb a "fél digitális" rendszer, ahol a video szabványba már nem beférő plusz képinformációkat a kábel-TV csatornáihoz hasonló módon, mint egy felső TV csatorna sávot visznek át. Ettől a sávtól függően sokféle elnevezésű rendszer létezik, mindenféle képfelbontással persze. (HD/SD/SHD,AHD/TVI) stb... Ezek a kamerák már hagyományos monitoron, TV-n nem nézhetők közvetlenül, mert a 80MHz feletti TV-sávban küldött nagyfrekvenciás adat megzavarja a klasszikus rendszereket. A DVR-ek viszont persze fogadják ezeket a formátumokat. Már a DVR-ek kimenetein, azaz video, VGA, HDMI kimeneten, vagy számítógépes hálózaton (pl. interneten keresztül a világ másik végéből) lehet élőben követni a képeket, vagy a rögzített felvételeket visszakeresni, a helyi DVR-eket távnézni, távkeresni, állítgatni, stb... Lényegében ha a netes csatlakozását nézzük, egy DVR nagyon hasonlít egy IP kamera távkezelő felületére annyi különbséggel, hogy helyben mindig rőgzít és általában több kamerát kezel egyszerre.
A rögzítés körfogásszerűen történik, a korábbi felvételek felülírásával, ha a rendelkezésre álló tárhely kezd betelni. Ezek a rögzítők általában mozgásra, képváltozásra indulnak be, egyébként nem pazarolják a tárhelyet - így nem lehet pontosan megjósolni, hogy időben mennyi kereshető vissza, de helyes méretezés esetén általában 2-9 hét. Persze annál több, minél nagyobb a tárhely bennük, illetve egy tárhelyen minél kevesebb kamera felvétele tárolódik és persze a kamerák képein minél kevesebb mozgás történik...
A rendszám felismerő rendszerek eleinte ilyen DVR-ek voltak, különleges szoftverrel, ami a képeken felismerte a gépjárművek sziluettjét, kikereste a rendszámot és megpróbálta felismerni. A kamera tehát buta eszköz volt. Mintha egy tengeralattjáró periszkópja lenne, amit egy tengerésztiszt folyamatosan figyel, mozgat és szükség esetén riadót fúj.
A kapott text formátumú adatból egy szöveges file formátumú naplót vezet, amiben időnként tudnak keresgélni az érintett szervek, ha valami okuk van rá. Ok nélkül nem szokták emberekkel végignézetni a felvételeket. Nyilván kritikus esetben akár élő képet is figyeltethetnek a diszpécserekkel, de ez egyre kevésbé jellemző. Annál inkább, mert nincs rá állandó szabad kapacitás. Helyette arra mentek rá, hogy bűncselekmény gyanúja esetén biztonságosan lehessen visszakeresni az adatokat.
Később ezeket a naplókat egy programmal elkezdték összevetni az országos rendszám adatbázissal, illetve a körözési listákkal. Nyilván amit az adatbázis tartalmaz, azt össze is lehet hasonlítani, szűrni rá, stb...
De hangsúlyozom, nem minden rendszer ilyen! Van néhány kitüntetett, nagyobb felbontású kamera, aminek a képét ilyen módon utólag vagy akár valós időben feldolgozzák.
Ezek éjjel is (infra reflektorokkal) remekül látnak, ellenben fekete-fehérben. Így legtöbbje éjjel színeket nem érzékel, csak árnyalatokat. Ahol erős közvilágítás van, ott persze színes a felismerés is.
Felismeréskor a rendszámmal nyilván össze lesz vetve a szín (árnyalat), típus információ. Így ha egy rendszámhoz tartozó piros Jaguár helyett mondjuk egy fehér Opelt lát, az nyilván riasztást vált ki és hamarosan egy diszpécserhez továbbítódik automatikusan a fénykép és a szöveges napló. Az ember eldöntheti, mit tegyen vele...
Újabban vannak már ennél fejlettebb rendszerek is. Egyrészt IP alapúak, azaz teljesen digitális (számítógép hálózaton, a megszokott protokollal) továbbítják a rögzítőknek a képeket, amiket DVR helyett csak a megkülönböztetés miatt NVR-nek hívnak. Az ilyen IP kamerák közt van már olyan, belső számítógéppel szerelt okos kis szerkezet, amik a korábbi NVR-ek munkájának egy jó részét képesek kiváltani. Ugye az a gond, hogy sok a kamera, ami vagy sok NVR-t igényelne, vagy kevesebb, de hatalmas teljesítményűt. Ezért jobb az elosztott rendszer, aminél a kép mellett felismerési adatok, naplók, riasztások is mennek a központba, vagy a meghatározott kollégákhoz Email-ek, SMS-ek, stb...
Pl. az újabb méregdrága kamerák nemcsak a járműveket ismerik fel, hanem egy embert is a két szeme közti 50 pixel széles sávból, vagy a legújabb japán csodák már a testmozgás egyéni sajátságairól is akár.
Azért a berendezések zöménél a felismerés távolban történik. A kamerák ha IP-sek is, akkor is csak folyamatos, élő képeket továbbítanak és a feldolgozás a távolban történik. Esetenként a világ másik oldalán, mondjuk egy multi céghálózat egyik telephelye Európában, a megfigyelő diszpécser központ pedig USA-ban...
Még pár érdekesség: A felismerés zöme alapvető geometriai tulajdonságokon alapul, amit igen könnyű ma még megzavarni. Egy álarc, szokatlan formavilágú szemüveg, fejlámpa, villogó - sztroboszkóp hatású - fényforrások, infravörös reflektorok, különféle lézer pointerek tudnak meglepő dolgokat produkálni... Szóval messze nem csalhatatlan vagy tökéletes technológia ez, bármit is híresztelnek vagy inkább sejtetnek róla az emberekkel.
Nyilván sok fejlődés áll még előtte, de azért messze nem haszontalan máris.
Köszönjük Kedves Elek az összefoglalót, de ha figyelmesebben is átolvasod, nem a diavetítőnél kezdte és szó sem volt Apple alkalmazásokról.
Korrekt leírást adott a termékpalettáról, amik ma használatban vannak.
Üzletünkben mi is forgalmazunk ilyen eszközöket és 470ezer...1,5Misi közti árakon már árulunk arc, illetve rendszámot felismerni képes kamerákat. A begyűjtött adatokat valóban a leírt módon továbbítják. Annyi maradt le, hogy egyes kamerákban nagy kapacítású memória kártyára is lehet rögzíteni. Mikor "kapás" van, egyfelől küldhet Emailt, feltölthet felhő alapú tárhelyre, vagy FTP szerverre az eseményről készült, trigger feltételhez képest +/- pár másodpercnyi intervallumú mozgó képet, vagy N-darab álló képet. Email esetén a levéltörzs rövid szövegben a felismert eseményt, rendszámot, beazonosított személy áthaladási időpontját, sebességet, stb tartalmazó formaszöveges jelentést tartalmaz, míg a csatolmányban 1...5 álló képkocka kerül átküldésre.
Rendszám esetén beállítható módon minden áthaladó jármű felismert rendszáma értesítést válthat ki, vagy ez szűrhető megadott eseményre. (Pl. körözési lista, gyorshajtás, egy relé bemenetre érkezett külső trigger jel, stb.)
>lényeg hogy a forgalomfigyelő kamerák nem fogják >megkülönböztetni a különböző autókat.
Mint látod - épphogy nem. Ma még nem jellemző. Egyelőre piszok drága, de létezik és terjedőben van...
Egyébként mindkét megoldásnak van létjogosultsága a maga helyén, a központosítási verseny pedig korántsem dőlt el...
#6
Tehát tényleg nem. Köszi, ez volt a kérdés, nem az hogy képes-e rá a kamera.
Ahhoz hogy ez működjön, kellene egy adatbázis a világ minden autótípusáról az összes elérhető gyári kiegészítővel.
Csak pl egy Audi A3: A3, A3 S-line, S3, RS3. Ezt az összes típussal + nem európai autók hiszen van import is (Mustang, Dodge RAM, Challenger, Charger csak amikből több van otthon)
Szín: a forgalmiban szerepel 8 vagy 9 alap szín. A szürke hogy világos, sötét, matt, metál, stb senkit nem érdekel. Mi a helyzet azokkal a színekkel amit egy átlag férfi sem tud pontosan besorolni? A kamera nem fogja tudni.
Az autó 40%-a átszínezhető. Matt fekete motorháztetővel és tetővel ha elmegy a fehér (esetleg jó saras) autó akkor mizu?
Várni kell még mire üzembe kerül egy ilyen rendszer.
>Tehát tényleg nem. Köszi, ez volt a kérdés, nem az hogy >képes-e rá a kamera.
Nem. A kérdés az volt, hogy a most üzemben lévő kamerák tudják -e. Az se egyértelmű a kérdésben, hogy a kérdező csakis a kamerára gondolt kifejezetten, vagy a kamerával szimbiózisban üzemelő rögzítő és feldolgozó háttér rendszert is beleértette. Ezért kellett részletezni, miről lehet egyáltalán szó.
Miután felsoroltam, hogy mi minden vegyes csalamádé van a piacon, leírtam a lényeget.
Erre írtam tehát azt, hogy általában nem, illetve ritkán viszont mégis. :) Mivel forgalmazzák ezeket is, így igen. Megoldható és kritikus helyeken meg is oldják. A városunkban pl. 20 dómkamerából egy már ilyen "Smart IP" technika. Több száz kamera van azaz 10 feletti ebből okos kamera. A cégnél a kollégák telepítették, egyes kiegészítő komponenseket mi készítettünk hozzá. Innen tudom konkrétan. Ennél többet a telepítésről viszont nem írhatok le.
>Ahhoz hogy ez működjön, kellene egy adatbázis a világ >minden autótípusáról az összes elérhető gyári >kiegészítővel.
Nem figyelsz. Magát a felismerést (ahol van már), ott az okos kamera is elvégzi, ám a feldolgozást most is legtöbb esetben a távoli szerver. Tudná azonban, de vegyes városi rendszernél nem sok értelme volna. Vagyis kapja a központ a rendszámlistát és mellette ott vannak az állóképek.
A többi kamerától meg kapja az online képet és a felismerést is maga csinálhatja teljesen. Ennyi a diffi.
A szerverpark pedig teszi a dolgát. Ha minden kamera okos lenne, azaz helyben ismerne fel, akkor is kellene időnként a központi felismerés. Vannak pl. a teljes kamerahálózattal összefüggő követéses esetek is. Mondjuk történt egy betörés valahol. Ilyenkor a gyanús alakoknak lehetőleg a teljes mozgását követni kell akár kocsival, akár gyalog mennek, esetleg járműt váltanak, taxiba szállnak, buszra pattannak, hazamennek, stb...
Na léteznek ilyen szoftverek is, de nyilván csak a központokban alkalmazhatók.
Ám mivel folyamatos képet (is) továbbít az okos kamera is, így ez a szakemberek dolga, hogyan osztják szét az erőforrásokat. Ha konkrétan keresnek valakit, akkor másképp dolgozik a rendszer, mint csak úgy "általában", normál nappali vagy normál éjszakai üzemmódban.
>Csak pl egy Audi A3: A3, A3 S-line, S3, RS3. Ezt az
>összes típussal + nem európai autók hiszen van import is
>(Mustang, Dodge RAM, Challenger, Charger csak amikből
>több van otthon)
Ne így gondolkodj. A hatóság a nagyon kirívó eseteket leszámítva általában nem 100%-ra megy, inkább pecázik! Azaz statisztikai alapon dolgoznak. Ha valami gyakori, akkor az a szűrő nekik jó, mert úgyis elegen fennakadnak rajta, hogy a főnökök a statisztikákkal meg legyenek elégedve. Ha meg valaki nem akar gyakori lenni és trükközni kezd, az meg azért lesz gyanús és akad fenn egy másik szűrőn.
Nyilván nem tökéletes egyik szűrő sem, de sok kicsi sokra megy, plusz ismered a mondást, addig jár a korsó a kútra, míg a végén terhes nő lesz belőle. :)
>Szín: a forgalmiban szerepel 8 vagy 9 alap szín.
Amit én évekkel ezelőtt láttam, annál még az volt, hogy ilyenkor egy "nem egyértelmű" jelzést adott a rendszer, mellette a felismert színek listájával.
Csak gondolom, hogy bármelyik komponens stimmel a hatósági leírással, akkor kidobja és melléírja, hogy vegyes szín/átfestve. A diszpécser meg majd eldönti, mi legyen. Legalábbis ha én írnám a programot, akkor az így lenne. És nálam sokkal okosabb szakemberek írják az ilyesmit.
>A szürke hogy világos, sötét, matt, metál, stb senkit
>nem érdekel. Mi a helyzet azokkal a színekkel amit egy >átlag férfi sem tud pontosan besorolni? A kamera nem
>fogja tudni.
Azt semmiféle kamera nem fogja tudni, amit térfigyelésre használnak. Ugyanis az RGB színskála nem fedi le a teljes színtartományt, a mezei kamerák érzékelő chipjei meg erre vannak mind tervezve.
Talán a nőkre gondolsz mikor írod, hogy férfiak nem veszik észre a diffit. Igen. Van a zöld színnek tényleg egy olyan árnyalati intervalluma, ami a természetben a fűzöldhöz hasonlít, a nők mintegy fele meg tudja különböztetni, míg az RGB alapú, hagyományos kamerák másik zöld színnek képezik le. Festékkeverő gépek meg általában képtelenek kikeverni, mert se az additív RGB, sem a szubsztraktív CYMK módszer nem fedi le.
Ez azért jelentéktelen gond, mivel a gyárjában készül róla kamera felvétel. És nem az a lényeg, hogy mi a valós színe, hanem az, hogy a többi kamera minek fogja majd érzékelni; Mert ez fog az adatbázisban szerepelni. Nyilván ha te kéknek látsz élőben valamit, de a kamera által vett képen a monitor zöldnek mutatja, akkor az kerül az adatbázisba, hogy zöld - és a probléma megoldotta önmagát. Max. a megjegyzés rovatban odaírhatod, hogy esetenként élő személy természetes napfényben kéknek ismerheti fel. - De ez már csak a diszpécsernek szóló adat, amit a rendszer nem dolgoz fel. Nyilván nem a tökéletességre kell itt sem törekedni. Egyszerűen listázza csak ki a gyanús dolgokat, utána majd az ember szelektál. És hogy mi legyen gyanús: ez változhat napról napra. Mindig annyi, amivel a kezelő személyzet még épp elbír, ugyan akkor nem is unatkozik munkaidőben, hanem legyen csak lefoglalva nagyjából egyenletesen a munkával. Azaz bizonyos felismerési paramétereket a körülményeknek megfelelően variálhatsz..
>Az autó 40%-a átszínezhető. Matt fekete motorháztetővel >és tetővel ha elmegy a fehér (esetleg jó saras) autó >akkor mizu?
Erre is van algoritmus. 3 felvétel készül minimum áthaladáskor. A csak ilyen vagy csak olyan nyilván kiesik a szűrőn. Ha ilyen és olyan szín szerepel, akkor az van, hogy "vegyes szín: piros - fehér".
Az adatbázisban is ez van. Műszakin (is) készülnek automata felvételek, a rendszer is ezeket veti össze.
VAgyis nem az érdekli, hogy Te minek érzékeled, hanem az, hogy korábban saját maga minek látta - mert legközelebb is valami hasonlónak fogja keresni...
Nyilván ha holnap átfested és majd jövőre lesz műszakid, akkor kidobja a rendszer azzal a diszpécsernek, hogy alak, típus, évjárat passzol a rendszámhoz, azonban a színnel gebasz van.
A diszpécser meg három dolgot tehet:
- A rendszerben rögzíti a változást és ettől kezdve az tudni fogja, hogy ez nem hiba, hanem tulajdonság.
- Nem rögzíti és betudja hibás felismerésnek
- Továbbítja feletteseinek az adatokat, mint kivizsgálásra, további ügyintézésre javasolt anyagot.
>Várni kell még mire üzembe kerül egy ilyen rendszer.
:) Megint túlegyszerűsíted. Arra kell várni, hogy szélesebb körben elterjedjen. Arra is kell várni, hogy még ennél is fejlettebb legyen. Arra is kell várni, hogy tisztán ilyen okos kamerás rendszerek jelenjenek meg. De hogy itt-ott ilyen IS legyen, arra már nem kell várni, mert vannak ilyen elemek használatban.
Vagy mondjuk vannak okos parkolók, ahol a sorompót a rendszer automatikusan nyitja ha a rögzített rendszámot felismeri adott helyen. Ilyen telephelyen több okos kamera simán lehet, amik akár egyéb berendezéseket is vezérelnek automatikusan. Teszik a dolgukat, naplózzák az eseményeket, de nincs szükség folyamatos élőemberes diszpécserszolgálatra. - És kiegészítő szerverpark sem kell nekik, egy webes felületen lehet konfigolni őket vagy visszanézni a naplókat, videókat, fotókat, illetve fontos eseménynél megy az Email a gondnoknak, tulajdonosnak, vagy ahova kérik. És ez sem scifi, hanem reális lehetőség - nyilván kevesen fizetik egyelőre még meg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!