Óceánjáró hajókra ha nem pakolnának fel tizenöt szintet, maximum pl. csak kettőt - olcsóbb lenne az építési összköltség?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Szerintem te alapvetően félreérted ezeknek a hajóknak a célját. Ezek nem közlekedési eszközök, hanem úszó szállodák. Pontosan annyi rajtuk a flanc, amennyit a vendégek hajlandók megfizetni. Azért építik őket ilyen drágán, mert úgyis van, aki megfizesse az árát. Aki költséghatékonyan akar utazni, repülővel megy.
Ami a motorokat illeti, mit gondolsz, a teherszállításban miért nem használnak már vitorlákat? Mert több macera van vele, nagyobb kiszolgáló terület, személyzet, karbantartás stb. szükséges hozzá, mint amennyit az üzemanyagon spórolnának. Ugyanez igaz ezekre a hajókra is, egyszerűen nincs rá igény.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Illetve egy hatalmas óceánjáró két szinttel nem lenne hatalmas óceánjáró, hanem egy apró komp. Ha meg hatalmasra csinálnád, két szinttel, nem lenne meg a biztonságos merülési mélység, és egy apróbb hullám felborítaná.
Hidd el, értenek azok hozzá, és azért építik őket, mert megéri. Vannak kisebb hajók is, de azok meg nem luxus óceánjárók.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Alacsonyabb lenne az összköltség, mert kevesebb anyag kellene a hajóba és kevesebb munka lenne vele.
Csakhogy az ilyen hajókon nem a víz fölötti 15 szint és a flanc olyan rettenetesen drága. A víz alatti rettenetesen nagy motorok, a több tízezer kilowattos teljesítményre képes elektromos erőátvitel, a vastag, "óceánálló" hajótest és a többi irdatlan méretű gépészet az, ami roppant drága. Ha ezekre nem tizenöt szintet építesz, csak kettőt, alig spóroltál valamit.
Viszont akkor ezek a bődületes gépek a maguk nem elhanyagolható fogyasztásával nem tudnak egyszerre több ezer embert szállítani, hanem csak pár százat. Tehát annak a pár száz embernek kellene "összedobni" az út költségeit, így még drágább lenne az utazás. Úgy meg a kutya sem utazna, hiszen most sem olcsó mulatság az ilyesmi. Végeredményben tehát veszítene a hajótársaság.
Illetve ha nem lenne a hajón az a rengeteg flanc, senki sem utazna vele. Ha az a cél, hogy eljusson Londonból New York-ba, felül egy repülőre és pár óra alatt ott van. Teljesen felesleges ezért hajóra szállni, a távolsági személyszállításban ma már a repülőgép nyerő helyzetben van. Ezekre a dögökre azért vesznek jegyet az utasok, mert luxuskörülmények között kirándulhatnak egyet. Ez már nem a század eleji óceánjáró gőzösök harmadosztálya, ahol nincstelen európaiak várják a Szabadság-szobrot. A mai luxushajók már kirándulásokra, szórakozásra épültek.
A vitorla pedig nem is rossz ötlet, pár évvel ezelőttről rémlik egy kezdeményezés, miszerint kellene valamiféle könnyű, egyszerűen kezelhető, gyorsan eltüntethető vitorlát építeni a nagyobb hajókra, hogy lehessen vele spórolni.
Csak ez nem annyi, hogy "kiteszek két lepedőt, azt belekapaszkodom", hanem erős, évtizedeken át időjárásálló, kellően nagy méretű (hogy bírja húzni azt a dögöt), de szükség esetén teljesen eltüntethető vitorla kellene. Ez a tervezési cél most még eléggé sok ellentmondást rejt magában, így várhatóan hosszú idő alatt sikerül csak megfelelő kompromisszumokkal megoldani a problémát.
Sir Butcher és a hetedik kommentelő adta a legértelmesebb válaszokat - nektek köszönöm! Hetedik: a Máltai Sólyom vitorlái nem tűntethetők el gyorsan? Ja jól tudom szeltek már át ezzel a három emberrel is működtethető modern high-end géppel bőven óceánokat.
Első és hatodik viszont többet ért volna, ha meg sem szólal. Hogy is tartja a mondás - ha csöndben maradtál volna, okosabbnak _látszottál_ volna. Nem is ismeritek a másikat, azt sem tudjátok mit akar, de már megy a személyeskedés. Hmmm... Kik is szoktak személyeskedni?... Ennyit rólatok. Igénytelenséghez pedig csupán annyit: szerinted hatodik két szinten nem lehet luxus körülmények között lakni? Nem ismesz, hát ne kommentelj rólam valótlan hülyeségeket.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Utolsó: kösz! Régen viszont (motorok nélkül) hogyan tudtak manőverezni a vitorlásokkal? Nem csak kisebbekkel, a legnagyobbakkal is?
Amúgy légyszi felejtsétek már egy a "jegyeket"! Nem ez volt a kérdés, hanem csupán annyi -> spórolhatnak-e milliárdokat a szintek és flanc kihagyásával (persze flanc van, csak nem tizenöt, hanem maximum két-három szinten), vagy nem? Ám ha valóban ennyire meg kell erősíteni a hajó alját, ill. kell bele a súly, amire a sok szint pont jó, akkor ugye ezt nem lehet(ne) kivitelezni a fent válaszok alapján.
Vagy esetleg mégis?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!