Furgonsofőrök vagy kamionsofőrök! Néhány, számotokra már alapvető kérdésben kérnék segítséget! (? )
Na szóval úgy néz ki hogy furgonra megyek sofőrnek német, francia, meg egyéb északi viszonylatokra. Mivel még nem vagyok ebben a témában fizikailag jártas (csak elméletben tudok ezt-azt), így a következők lennének a kérdéseim:
- Honnan tudom egy idegen országban (angolon kívül nem beszélek más nyelven, csak elvétve 1-2 szót/mondatot), hogy a parkoló, amiben megállni készülök biztonságos/őrzött-e?
- A cégnél, ahová az árut vinni kell, becsekkolás előtt leparkolhatok odabent, vagy odakint kell valahol megállnom és csak csekkolás után mehetek be a céghez?
- CMR alapján történik a becsekkolás (tehát csak a kezükbe nyomon a papírt) vagy nekem kell elmakognom olyan nyelven amit amúgy nem is beszélek (pl német) hogy ki fia borja vagyok? :D
- Ha a lerakodásig még órák is el fognak telni előre láthatólag, akkor ha alszok egyet odajönnek szólni hogy én jövök vagy pihenni sem tudok, mert árgus szemmel kell figyelnem, hogy mikor következem én? Simán pihenhetek vagy járhatok egyet, ha van időm?
- Honnan tudom, hogy hova kell állnom? Kiírják valahova pl kocsi rendszámot vagy nemzetiséget stb?
- Kikötőnél (gondolok itt pl Calaisra) mikre kell odafigyelni jobban? Van valami, ami teljesen másképp működik, mintha sima szárazföldi céghez mennék? Ha vannak olyan dolgok amik csak a kikötőkre jellemzőek, azt leírnátok?
- Ha nincs parkolóhely az adott cégnél, tehát valahol odébb vagyok kénytelen megállni, akkor honnan tudom, ha szólítanak? A körülbelüli időhöz alkalmazkodom és ha közelít a lerakodás ideje akkor bemegyek, vagy ott hagyom az autót ahol megálltam és szobrozom a portán órákat míg szólnak?
- Minden kisebb-nagyobb cég biztosít tisztálkodási lehetőséget, vagy úgy szoktatok fürdeni, hogy megálltok egy kúton a biztonság kedvéért, mert nem biztos, hogy a cégnél majd lehet?
- Ha nincs visszafuvar azonnal, hanem állni kell 1-2 napot, addig bárhol meg lehet állni (furgonról van szó), gondolok itt arra, hogy maradhatok a cég parkolójában és onnan indulni a fuvarért majd ha szólnak, vagy mindenképp el kell hagyjam a céget, amint leraktak és keresnem másik helyet, ahol várhatok a következő fuvarra?
- Minden furgonban van állófűtés? (tehát télen nem kell éjt nappallá téve járatnom az autót azért hogy ne fagyjak meg... vagy de?)
- Ha szükség van valamilyen úti okmányra (pl autópálya matrica), azt a határon célszerű megvenni vagy a határ előtt valami benzinkúton is lehet kapni a következő országra szóló matricát? Pl megyek innen Németbe, itthon meg tudom venni az odaútig teljesen végig (Szlovák, Cseh, Német) vagy minden egyes országhatárnál meg kell állnom és megvenni a következő országra szólóan?
-Ha tudnátok néhány európai országban használatos szakszavakat az adott nyelven vagy jelzéseket (pl németül, franciául hogy parkoló vagy benzinkút vagy bejelentkezés/csekkolás) vagy bármi ami az ember hasznára válhat, azt leírnátok?
Jelenleg ennyi kérdésem lenne, ezekre kérem tőletek a választ, mert igazából azért parázom ezektől a helyzetektől jobban, mert nem tudom a nyelvet, tehát ott helyben még megkérdezni sem tudom, csak akkor ha valaki szerencsémre beszéli az angolt. Idővel biztos megtanulom, de mindenki itt kezdte annó, ezért kérlek titeket, hogy ne osszatok ki, amiért ilyen hülyeségeket kérdezek. Köszönöm azoknak, akik segítségemre lesznek. :)
furgonos cégek közül elég nehéz jót találni egyébként, szóval sok szerencsét.
a legtöbbjükkel sokat kell hadakoznod, például a vezetés miatt, ahogy itt fentebb is írják, hajtás van, sokszor a végén kiderül, hogy teljesen feleslegesen, mert odaér az ember a céghez, és elkerekedett szemmel néznek, hogy te mit keresel már itt, amikor csak másnapra vártak...
a költségek a másik oldala, sok cég fillérbszó, és nem fizeti az útdíjakat, megmondják, hogy csak az ingyenes utakat használhatod, vagy persze saját költségen felmehetsz pályára is. nem számít, hogy így akár 2-300 km-t is kerül az ember...
nekem egy ilyen cég vetett véget a furgonos "karrieremnek". 3 évig dolgoztam egy nagyon korrekt cégnél, igazából nekem is csak az első köröm volt kezdőként kicsit rázós, de szép lassan belerázódtam. a többiek már egyébként mindent elmondtak, szóval nem ismételném őket.
az a lényeg, hogy a cégem csődöt jelentett, így átkerültem egy másikhoz, ami ilyen link volt, könnyű megszokni a korrektséget, a jó bánásmódot, azok után én nem tudtam lenyelni azt, ahogy ennél a cégnél bántak velem...ez volt 1 éve, azóta is szoktam látni, hogy havonta van fenn a hirdetés, hogy sofőrt keresnek...
Vegyük sorjában:
Angolul nagyon sok helyen tudnak, annyit mindenképp, hogy eligazítsanak egy sofőrt.
Parkoló kevés van úgy általában, nagy válogatás nincs, megállsz, ahol tudsz (én kamionos szemszögből tudok nyilatkozni). Ha nagyon "érzékeny", a cucc, akkor sok cég elve megad őrzött helyeket, de mondom, az csak az igazán magas áruértékeknél jellemző.
A CMR a fuvarlevél, abból tudni fogják mit hoztál, igen, ha nem tudsz az adott nyelven, köszönsz - ha máshogy nem magyarul - és átadod a papírokat.
Ha várni kell. Teljesen vegyes. Van ahol ugrásra készen kell várni, mert mások bepofátlankodnak eléd, máshol megmondják, hogy most van 2 órád, egyél, igyál, mulassál, fürödj, aludj, majd jönnek és kopogtatnak.
Minden cég más, érdemes elmondani, hogy először vagy ott, I'm first time here - érteni fognak ennyit, és elmondják, megmutatják, lerajzolják hová állj, hol várj, mit csinálj. Ich bin erste mal hier, prima volta, prömié fuá, pervo raz stb. Érdemes egy alapszókincset összeszedni, összeírni a nagyobb európai nyelvekből. Köszönések, számok, napok nevei, ilyesmi.
Van mikor adnak egy csipogót, visszaülsz a kocsiba, és a csipog a ketyere, újból jelentkezel és elmondják mi fog történni.
Vannak cégek, ahol nem lehet ott parkolni, nincs hely, belvárosban van, stb. Akkor elmondják menj el az első parkolóig, ad meg a telefonszámod, csörögnek ha idő van, vagy mondanak egy konkrét időpontot, akkor gyere vissza.
A fürdés. Teljesen vegyes. Van cég ahol nagyon kultúrált, máshol nem annyira. Majd kitapasztalod, hol érdemes.
Általánosságban nem nagyon szeretik, ha rakodás/lerakodás után még hosszasan ott állsz, de ez is cégfüggő. Alap, hogy mindig érdeklődni kell, ne éjjel ébresszen fel a security, hogy most aztán tessék elhajtani innen.
Matricákat már lehet venni sok helyütt már itthon is, a móvári kúton pl. a nulláson a Shell kúton is van osztrák matrica. De persze a határon is van, de ott gyakran nagy a tumultus.
A nyelv. Rakodás, lerakodás.
Loading, unloading, Német: laden, abladen vagy entladen, olasz: caricare, scaricare, francia, fonetikusan: sárzs, désárzs, cseh, szlovák: nakledek, vikládek, holland: laden, lossen.
Várni: (GB) waiting, (D) warten, (I) aspettare, (F) attend kb. "átton", (CZ, SK) pocskej: várj, csekam: várok.
Parking, azt mindenhol értik, zoll, custom, az a vám, szintén mindenhol értik.
Ha angolul tudsz, az már jó dolog, nem lesz sok gondod, érdemes kicsit a németre ráerősíteni, mert a fuvarozásban az is fontos nyelv. Angol + némettel meg már szinte mindenhol boldogulsz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!