Munkábajárás költségtérítés?
"A Kormányrendelet 4. §-a azokat az eseteket sorolja fel, amikor a munkáltató köteles a munkába járás költségtérítéseként a kilométerenkénti 9 forint fizetésére. Ilyen eset például az,
- ha a munkavállaló lakóhelye vagy tartózkodási helye, valamint a munkavégzés helye között nincsen közösségi közlekedés,
- ha a munkavállaló mozgáskorlátozott, továbbá ide tartozik az az eset is,
- ha a munkavállaló munkarendje miatt nem vagy csak hosszú várakozással tudja igénybe venni a közösségi közlekedést."
A kérdésem az első ponttal kapcsolatos: Ha a lakóhelyemről egy, vagy több átszállással el tudok jutni a munkahelyemre közösségi közlekedéssel, akkor az létező alternatívának minősül, vagy csak ha közvetlen összeköttetés van? Azaz köteles-e a munkáltató személygépjárművel történő bejáráshoz költségtérítést adni, amennyiben tömegközlekedéssel csak átszállással tudnék bejutni dolgozni?
Autóval kb. 50 perc. Tömegközlekedéssel időponttól függ, mivel a vonat BKV kb egy óra lenne, de a vonathoz még buszoznom kell, ami jár 1-2 óránként.
Nincs erre valami pontos meghatározás? Ez nekem elég gumiszabálynak tűnik, mivel:
- az ország bármely településeit nézzük, bárhonnan el lehet jutni bárhova, legfeljebb sokszor kell átszállni.
- a harmadik pontnál az a gáz, hogy nem a munkarendemből következik, mivel az normál 9-17 (legfeljebb néha túlóra), hanem a járatsűrűségből
Én vidéki kis faluban élek, a többség busszal megy a vasútig, onnét vonattal Budapestre, majd BKK-val tovább. Sokuknak ez legalább 2 óra a melóhelyig, és legalább 2 átszállás, de a munkáltató nem köteles autó költségtérítést fizetni, pedig autóval a legtöbb munkahely elérhető egy órán belül.
Ennyi, így jártak.
Az általad idézett résztől néhány sorral kell feljebb gördíteni a jogszabályt:
„2. § E rendelet alkalmazásában”
„g) hosszú várakozás: az az időtartam, amely a munkavállaló személyi, családi vagy egyéb körülményeire tekintettel aránytalanul hosszú, és amely az út megtételéhez szükséges időt meghaladja;”
↓
A második feltétel elég konkrét, számolható.
Nagyon egyszerű esetben: legyen a munkahely VOLÁN megálló közelében. Legyen a menetrend szerinti útidő 24 perc. Ha a munkaidő vége után, a legközelebbi buszjárat indulásáig több mint 24 percet kell várni, akkor az, hosszú várakozás. Munkába menetnél, ha több mint 24 perccel az elvárt időpont előtt a munkahelyedre érsz, mert úgy van busz; az utána következőnél már elkésnél, akkor az, hosszú várakozás. Sőt, ha ebből csak az egyik hosszú várakozás, az is elegendő.
Átszállásos esetben akkor hosszú a várakozás, ha a várakozási idők összege nagyobb a járatok menetidejének összegétől.
Az első felére rengeteg ok lehet; például a gyerek, iskolából hazaérve, túl sokat van egyedül. Illetve, valószínűleg mindenki tud okot találni, ha fontos számára a gépkocsival járás.
Egyébként, a felsorolásból kihagytad a d) pontot: „a munkavállalónak óvodai vagy bölcsődei ellátást igénybe vevő gyermeke van.” (Lehet azért, mert ez nem érint.)
Amúgy, január 1-től 9 Ft/km-ről 15 Ft/km-re nő a térítés mértéke.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!