Mi a repülésben a transpoder kód?
Az egyes repülési objektumok (repülőterek, légiirányítási pontok) meghatározott rádiófrekvenciájának beállítására szolgáló kódok. Általában a repülőgép a legközelebbi reptérrel tart rádiókapcsolatot, ezért amikor "átadja" az egyik légiirányítás a másiknak, új kódot ütnek a transzporderbe. Ez a gép pozícióját is jelzi a légiirányításnak.
A transponder kódot mindig a gép indulasa elott adjak a gépnek, amely egy 7es szamrendszerben kifejezett 4 jegyu szam. A felszallas sorrendjében osztjak ki a gépeknek. A kód számjegyeit 0-tól 7-ig lehet állítani, így
0000-tól 7777-ig 4096 darab különböző kód használható. Akkor szoktak ilyent cserélni, ha pl eltéritik a gepet, vagy meghibasodik a radio, vagy iranyitatlan legterben repul a gép. Erre megvan, h mikor mi a procedura. Többit elottemszolo megirta. Nagyjabol ez a lenyege. Egy fajta regisztracios szam, amivel szamontartjak a legiiranyitok, h mi is az, amit iranyitanak.
Habár egyszerubb, ha bemasolom ide neked:
Transzponder
A legtöbb repülőgép fel van szerelve egy azonosító berendezéssel (transponder =
transmitter-responder), mely jeleket kap az irányítástól, és egy négy számjegyű kóddal válaszol,
így téve lehetővé a járat azonosítását a radaron. A kód számjegyeit 0-tól 7-ig lehet állítani, így
0000-tól 7777-ig 4096 darab különböző kód használható.
A Magyarország területén használatos transzponder kódok:
2601-2677 – Budapest Ferihegyről induló IFR forgalom (a 2601-es kód kiosztásával
kezdődik, majd az újabb gépek a következő számot kapják a sorban. Vigyázzunk, mert a
számjegyek csak 0 és 7 közt vannak, például 2607 után 2610 következik. 2677 kiosztása
után a következő gép ismét 2601-et kap)
4201-4277 – Egyéb magyar repterekről induló forgalom, illetve olyan átrepülő és érkező
gépek, melyeknek előzőleg nem osztottak IFR kódot
2000 – IFR szerinti repülés nem ellenőrzött légtérben
5001-5077 – VFR szerinti repülés ellenőrzött légtérben (például TMA-ban)
7000 – VFR szerinti repülés nem ellenőrzött légtérben (squawk VFR)
A következőek egyezményes, speciális kódok, melyeket a pilóta saját döntés alapján állít
be, ha a helyzet megköveteli:
7500 – repülőgép-eltérítés (szimulálása tilos az IVAO-n!)
7600 – rádiókapcsolat elvesztése. A pilóta ilyenkor nem hallja utasításainkat, és az ilyen
helyzetben használandó procedúrák szerint fog eljárni
7700 – kényszerhelyzet
A transzponder a következő módokban üzemelhet:
STANDBY (készenléti), ekkor a radar képernyőn csak egy pont jelzi a gép helyzetét,
nincsenek mellette adatok. A gépek a földön teszik a transzpondert ebbe a módba
CHARLIE (aktív). A gép mellett ilyenkor egy adat címke is megjelenik (hívójel,
magasság, sebesség, célreptér, esetleg egyéb adatok). A levegőben levő gépeknek mindig
aktív módban kell legyen a transzponderük
IDENT (azonosítás). Ilyenkor a radaron villogni fog a gép jele, és az ATC rögtön
azonosítani tudja
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!