Az útkereszteződés ezeket a táblákat "hogyan" oldja fel?
Az első sorozatképben az Üllői út folytatását a Ferihegyi utat láthatjuk Budapestről kifelé.
Pirossal megfestettem azt a részt ahol (szerintem) a tiltás él, zölddel azt ahol feloldódik a sebességkorlát, sárgával meg azt a részt jelöltem amit nem tudok értelmezni.
Tehát az első (legfelső) képpel kezdeném. Itt igazából a tábla értelmét nem értem. Az úttorkolat legelején (tehát a sárga csík legelején) már le kéne lassítanunk 50km/h-ra. (Az 50km/h sebességkorlátozó tábla előtt valahol a hídon volt egy 70km/h-s sebességkorlátozó tábla). Ezen a kérdésen talán túl is tudok lendülni.
Ha az első képen igazam volt, akkor az ottani úttorkolat után a lakott területre hatályos 50km/h-órás sebességet kellett betartanom amit „felold” a lakott terület végét jelző tábla. Ha nincs igazam és az az 50km/h-ás táblát valamiért az úttorkolat nem oldja fel, akkor a sebességkorlát a lakott terület végét jelző tábla után is hatályos de ha még mégis igazam van akkor meg nem értem, hogy arra a 10 méterre minek helyezik el 😃
A harmadik kép a lakott terület végét jelző tábla után van kb. 1,5km-re, ezen az útszakaszon nincs sebességkorlátozó tábla. Itt két kérdés merül fel bennem: A tilalmi jelzőtáblák az útkereszteződésbe lépés pillanatában oldódnak fel vagy az útkereszteződés elhagyása után vesztik el hatályukat?
Erre nem nagyon találtam értelmes magyarázatot a KRESZ könyvemben. Az 50km/h-s sebességkorlátozó tábláig 90-el, utána 50-el kell mennem, de meddig?!
Itt van egy útelágazás. Ha elérem az út elágazást akkor függetlenül attól, hogy lent vagy fent megyek (persze ha lent megyek akkor az ésszerűség miatt nem fogok felgyorsítani 90km/h-ra mivel látom, hogy 150m-el múlva elsőbbségadási kötelezettségem van).
Szóval akkor a negyedik képen megjelölt részen az útelágazás miatt már felgyorsíthatok 90km/h-ra vagy a korlát az „útkereszteződésben” még él?
Az 5. képnél a korlátozó tábla a 6. kép útkereszteződéséig érvényes.
A másik képhez meg ez a kérdésem
A következő sorozat kép a Törökbálinti Dózsa György úton készült.
A kérdésem az lenne az első képpel kapcsolatban, hogy útkereszteződésnek minősül-e a közforgalom elől el nem zárt szintben megegyező kemping parkoló?
A harmadik képnél a kérdésem az, hogy a földút lehet-e útkereszteződés?
A negyedik kép meg… Ha a föld út nem számít annak (jobb oldali) a bal oldali útkereszteződés biztos, hogy rendes útnak számít mert rendelkezik legalább 50m hosszú szilárd burkolatú úttal. Szóval itt a sebességkorlátozó tábla erre a két kereszteződés erejéig szolgál?





Az első képen az 50-es tábla azért van, hogy ne 70-nel menj bele abba a veszélyes útkereszteződésbe. Igazából ott a felüljáró elején lévő 70-es táblát volt felesleges kitenni arra a 100 méterre.
"Az úttorkolat legelején (tehát a sárga csík legelején) már le kéne lassítanunk 50km/h-ra."
Nem, a korlátozó táblánál kell lelassítanod!





Folyt:
A 3. képen lévő korlátozás a kisorolást segíti. A hatály a kereszteződésig tart, vagyis a két út szélének a metszéspontjáig, de ott már kint van a lakott terület kezdete annak, aki a KÖKI-re megy. A többiek meg mehetnek 90-nel a következő 50-es tábláig ami az 5. képen látszik. Ez utóbbi a besorolást segíti annak, aki a terminálról jön. Ez egy pár méterrel korábban ér véget mint amit a 6. képen jelöltél.
Majd jön megint a 70 a felüljárón:
Aztán megint 90:
A benzinkútnál megint 50:
És végül megint 90:
Kicsit beteg ez a szakasz, ezért nem is kedvelem. Sokan nem is tudják fejben tartani, hogy épp milyen korlátozás van az adott szakaszon. A többség végig tartja a biztonsági 50-et, bár a csúcsban nem is lehet gyorsabban menni.
A kút után meg sokan nagy bátorsággal felgyorsítanak 70-re a 90-es szakaszon...
:)
A kresz könyvben hol találsz utalást arra, hogy a sebességkorlátozó tábla után NEM egyből kell lelassítani a sebességre?
Leginkább engem az érdekelne a fentebb feltett kérdéseim közül, hogy egy sebességkorlátozó tábla után lakott terület kívüli útkereszteződésBEN az útkereszteződés ELEJÉTŐL kezdve felgyorsíthatok 90re vagy csak az útkereszteződés végén? Van egy kép az első linkben ahol a kökinél lévő átjáró forgalmi sávjait piros-zöldel befestettem. Pontosan honnan mehetek újra 90el?





Kérdező, ezt kicsit túlfolozofáltad.
A sebességkorlátozás a táblától érvényes, tehát a tábla vonalában már annyival kell menned amennyit a tábla megenged.
Feloldásnál pedig a kereszteződés eleje oldja fel. Bár kétlem, hogy ez annyira lényeges lenne, nem hinném, hogy olyan autód van ami 40 km/h-t gyorsul méteren.





Első kép: nem az úttorkolat elején, így nem a sárga részen kell 50 km/h-ra lassítani. A sebességkorlátozó tábla vonala után nem szabad a rajta levő sebességtől gyorsabban haladni, mert hatálya a táblánál kezdődik.
KRESZ 14. § (1) d) és 14. § (6)
A sebességkorlátozó tábla hatályát az úttorkolat (fizikailag az, de a KRESZ szerint útkereszteződés) is feloldja. Sőt, hatálya, egész pontosan az útkereszteződés (jelen esetben, fizikailag úttorkolat) kezdetéig tart. Azaz, a sárgával jelölt rész kezdetéig.
Szintén KRESZ 14. § (1) d) és 14. § (6)
Értelme az, hogy ne csak az úttorkolat kezdetétől lassítsanak 70 km/h-ról 50 km/h-ra, hanem már előtte. Így gondolták jobban biztosítani a sikeres lassítást a kereszteződésig.
Egyébként, „Lakott terület vége” tábla nem oldja fel a sebességkorlátozó tábla hatályát. A KRESZ tartalmazza, hogy mik szüntetik meg, módosítják a hatályát. Lakott terület tábla nincs közte.
Lehet, hogy a KRESZ könyvedben nincs rá pontos magyarázat, de a KRESZ hatályos szövege szó szerint tartalmazza: „…és a következő útkereszteződés kezdetéig tart…”
Arra a kérdésedre, hogy „A tilalmi jelzőtáblák az útkereszteződésbe lépés pillanatában oldódnak fel vagy az útkereszteződés elhagyása után vesztik el hatályukat?” az a válasz, hogy tilalmi táblája válogatja. Például a bekanyarodást tiltó táblák hatályát nem oldja fel az útkereszteződés kezdete, hiszen azok éppen az útkereszteződésben hatályosak. De, például az említett sebességkorlátozásos tiltást (a táblán szereplőtől nagyobb sebességgel haladni tilos), az előzési tilalmat, a megfordulási tilalmat stb. feloldja az útkereszteződés kezdete.
Ehhez olvasgasd a 14. §-t és a 15. §-t: [link]
(Van néha kivétel kivétele is, hozzáértve hozzátevés is.)
Egyébként, a földút is útkereszteződés. A KRESZ 1. számú Függeléke tartalmazza a fogalmakat. „I. k) Útkereszteződés: két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása.” És „I. a) Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút).”
Útkereszteződés esetén az út burkolatáról nincs szó. Útkereszteződésként tehát a földút is szerepel, de vannak esetek, amikor szóba kerül a burkolat fajtája is: KRESZ 28. § c); 48. § (1); 63. § (2); 1. számú Függelék sz) és t).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!