A biciklit miért nyomják annyira, amikor egy elavult közlekedési forma?
Sokszor politikai tőkét is igyekeznek ebből a témából kovácsolni.
A bicikli elavult.Azt váltotta a motorkerékpár.A lovaskocsit, hintót, pedig az autó váltotta.
Városi közlekedésre legideálisabb a motor,főleg a robogók.
Autó mellett, nekem is van egy.
Mivel,lakóövezetben lakom, ide nincs tömegközlekedés, nem hajthat be busz.
Itt elengedhetetlen az autó.
Dehogy avult el. Sok esetben sokkal gyorsabb, mint az autó, hiszen a biciklit nem akadályozza egy nagyvárosi dugó. Fejleszti az egyensúlyérzéket, átmozgatja a testet.
Az sem mellékes, hogy egy gyereknek nem adunk motort a feneke alá, de biciklin megtanulhatja az alapvető kreszt.
Mert:
- Olcsó
- Egészséges
- Tiszta, mert nem füstöl
- Városi környezetben gyors (sokszor gyorsabb, mint akár egy robogó és szinte mindig gyorsabb, mint a kocsi)
- Nem szennyezi a levegőt, mint a robogó.
- Nem igényel külön üzemanyagot, mint a robogó.
- Kisebb a meghibásodás lehetősége, mint egy robogónál.
- Kevesebb karbantartást igényel, mint egy robogó.
- Könnyű, fel tudod vinni a lépcsőn, ellentétben egy robogóval.
- Öreganyám is tudja használni, ellentétben egy robogóval.
- A négyéves fiam is tudja használni, ellentétben a robogóval.
- Testmozgásnak, sportnak is kiváló, ellentétben a robogóval.
- Édesanyád is elavult, mégsem cseréled le egy fiatalabbra.
Sehol sem elengedhetetlen az autó. A lakóövezeteknek is van vége valahol, ahol van buszmegálló, 300 méter gyaloglásba meg nem hal bele senki. A Marina-parton is megáll legalább a BKK-hajó :D
A bringa meg nem elavult, sőt csúcstechnológiás példányok is vannak. A múltkor csak lestem egy boltba, egy triatlonos haverom drágábban vett két kereket a bringájára, mint amennyibe az én négy gyári alufelnis Continentál gumim került a Hondára...
A bicikli egészséges, nem szennyezi a környezetet, városban ideális, gyors. Robogóval meg ugyanúgy sz--pás télen menni, mint bringával.
A magyar társadalom súlyosan autómániás, sokan még WC-re is azzal mennének, csak ki ne kelljen szállni a kényelmes, hűtött, heremasszírozós ülésből. Ebből a szemszögből nézve a bicikli tényleg elavult.
Józan ésszel szemlélve viszont egyáltalán nem. Az, hogy valaminek megjelenik egy fejlettebb alternatívája, nem fogja automatikusan a múltba száműzni az őst. Jó pár ezer éve ismerjük a gyaloglás alternatíváit, ám sem a lovaskocsi, sem a kerékpár, sem a roller nem váltotta fel a legegyszerűbb helyváltoztatási formát, mert van, amikor az célszerű. Vagy te talán úgy gondolod, hogy a gyaloglás is idejétmúlt és mindenki pattanjon Segway-re?
Ugyanez a helyzet a kerékpár és a motorkerékpár viszonylatában is. A motorkerékpár nem igényel sokkal több teret, jóval gyorsabb, akár még kényelmesebb is lehet (bár esőben ugyanúgy megázol rajta), viszont nem tudja mindenhol felváltani a kerékpárt. A külvárosból 10-15 km-re dolgozni járni például telitalálat a motorkerékpár vagy a robogó: ha elég erős, fel lehet vele merészkedni a főútra, nem kell minden falun átmenni vele, gyorsabb is lehet, mint az autó, kisebb parkolóhely kell neki - majdnem tökéletes. De csak városon kívül tudsz érdemben gyorsabb lenni, mint a bicikli, a városban a pirosnál egymás mellett álltok és a következő kereszteződésig néha nem is tudod megelőzni. Ahol pedig használható kerékpárút van, sokszor irigykedve nézel utána, mert jobban tud haladni, mint a kétszer sok sávba beerőszakolt, autókból, motorokból, teherautókból, buszokból álló katyvasz, amiben próbálsz erőlködni. Ráadásul nem fogyaszt benzint, olcsóbb a fenntartása és nem bocsát ki káros anyagokat (már ha a kerékpárosok átkozódásait nem vesszük annak). Ha valaki csak városon belül közlekedne, annak jó alternatíva a kerékpár a motor helyett.
De ha már szóba hoztad a lovakat: azokat is használják a mai napig, hiába vannak autók. Meg kell csak nézni egy erdészeti fakitermelést valami jó meredek helyen, ahol még a lejtő is emelkedik. Ott bizony a mai napig bevetnek hidegvérű lovakat arra, hogy a rönköket kihúzzák a dűlőútig, ahol a gólyadarus, összkerekes KrAZ vagy KamAZ felemeli. Mert hiába a 6x6 meg az alacsony nyomású gumi, ha nem fér el az autó a két fa között, nem fog felmenni. De bizony a rendőrségen sem dísznek van a lovas alosztály: a jóféle alföldi homokbuckák között még a Lada Niva is feladná a harcot, mire eljut Erzsi néni tanyájára a hátsó úton, ahonnan a Kolompár rajkók szoktak érkezni tyúkért és krumpliért. Lóval viszont meg lehet közelíteni mindenféle eldugott helyet, ha ügyes az ember.
Ahogy a repülőgép nem váltotta fel a hajózást és a vasutat, az autó és a traktor nem tette elavulttá a lófogatot, úgy a motorkerékpár sem szüntette meg a kerékpározás értelmét. Csak míg nagyapám 40 km-re is nekiindult a Csepel Túrával, mert nem volt egyebe, amivel a szakmunkásképzőbe járhatott volna, addig én ilyen távra motorra vagy autóba ülök. De ha a polgármesteri hivatalba kell mennem, akkor én is ugyanúgy biciklire fogok pattanni, mint ő egykoron, mert feleslegesnek érzem, hogy városon belül egy 10 perces út kedvéért benzint égessek és hidegen nyüstöljem a motort.
Az már persze más kérdés, ha valaki a kerékpározásból politikai tőkét akar kovácsolni. Attól nekem is minden bajom van, mikor a kerékpárosból - korra, nemre, felekezetre és álláspontra való tekintet nélkül - azonnal zöld, újbaloldali, mindennel szemben ellenzéki, liberális, marihuána-legalizáló városi hippi vagy hipszter lesz. Akár a valóságban, akár a propaganda szintjén. De ezt sem kell a kerékpárosok nyakába varrni, ők csak közlekedni szeretnének a maguk módján, csak mindig vannak, akik mások hátán szeretnének politikai karriert építeni.
Nem. Unod. Még?
Komolyan muszáj ezt hetente megkérdezned?
Te beteg vagy. Városban sokkal gyorsabban és rugalmasabban lehet közlekedni biciklivel. Sokszor míg csoszogok autóval a piros lámpától piros lámpáig, látom, hogy a biciklis már árkon-bokron túl van. Én a munkám miatt és egészségügyi okokból is autóra vagyok szorulva, de én is úgy vagyok vele, hogy üljön csak biciklire aki teheti. Nálunk pl. a belváros egy részére be sem lehet menni autóval, rengeteg parkolóhelyet elvettek egy forgalmas utcából ami a belvároshoz közel van, ami megmaradt az mind fizetős.
A robogó sem rossz megoldás, de szerintem a bicikli annál rugalmasabb eszköz, mert robogóval ugyanúgy fel kell zárkóznod az autós közlekedéshez, biciklivel meg felmegyek a járdára ha beállt a forgalom, és máris haladhatok tovább.
Tegnap(is) az autómból bámultam az egészséges kerékpározókat, amint környezetbarát módon, olcsón kerékpároztak a szakadó esőben... kimondottan élvezhették, főleg amikor betakarták oldalról is..
amúgy tényleg praktikus.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!