Honnan számítják az autópályák kilóméter szelvényeit?
-3km és 948m.
-Kezdőponttól(pl. Bp.) elindulva értelemszerűen.
A Budapestről sugárszerűen kiinduló utak adott km-pontjait a Clark Ádám tér 0 km-kövétől számítják.
De! Például, az M3 autópálya, mint autópálya, nem onnan indul. A Magyar Közút adatai szerint a tényleges kezdőpontja a 10+120 km-szelvény (10 km és 120 m).
A következő képen látszik is, hogy a 11-km-es (11+000 szelvény) a Szilas patak után, a Mogyoród útja – Városkapu utca előtt van: [link]
A következő térképen távolságméréssel lemértem: a hely az M3 kezdetétől 850 m-re adódott; ez nagyon jól megfelel annak, hogy az M3 a Közút adatának megfelelően 10+120-nál kezdődik (a mérés a linken nem látszik, de bárki lemérheti):
Vagyis, az M3-nak eszerint sincs 3+948-as szelvénye.
Ha visszafelé nézzük: a kérdésben szereplő km-szelvény az M3 bevezető szakszán lehetne, ami nem autópálya, nem is kell útdíjat fizetni.
Mivel az autópálya 10+120-nál kezdődik, a 3+948-nak a bevezető szakaszon, 10,12 – 3,948 = 6,172 kilométerre kéne lennie, délkeletre. De, a bevezető szakasz a Róbert Károly körútig csak jó 5 km, tehát nem lehet a bevezető szakaszon sem. De ez amúgy sem az M3.
Ha az M3 kezdőpontját 0+0-nak tekintjük (nem tudom minek alapján), akkor a 3+948 a Fehérkő utca után, Sikátortelep mellett van.
Az autópályán a pályatest az egy irányba menő közlekedési sávokat jelenti. Pl. az M3-ason (is) az egyik pályatest a Budapestről-, a másik a Budapestre haladóknak szolgál. A kiindulási helyről nézik. Ha Budapestről nézzük, akkor a bal oldalunk felőli a bal-pályatest, és mivel jobboldali közlekedés van, azon jönnek Budapest felé a járművek. (A km-számozás, természetesen, mindkét pályatest tekintetében, Budapesttől távolodva növekszik. Akik Budapest felé jönnek, egyre kisebb km-számokat látnak.)
Elég trükkösen van megfogalmazva akkor az értesítő/határozat, mert valóban nincs 3+948 kilométerszelvény jelezve az autópályán, hiszen a mindenki által ismert zöld alapon fehér számos szelvényezés a Budapest, Clark Ádám tértől mért távolságot jelöli. De én is úgy tippelek, hogy Sikátorpuszta magasságában történhetett a mérés, mivel az M3, mint autópálya kezdőpontja a Szentmihályi út magasságában van. Ha onnan felmérsz 3,948 km-t, az lesz nagyjából Sikátorpuszta. Azt, hogy melyik a jobb pálya, mindig a kezdőpont, jelen esetben Budapest felől kell nézni.
Egyébként a nem Budapestről induló utak szelvényezésére is vannak szabályok, de tapasztalataim szerint főleg a mellékutak esetében nagyon sok a történelmileg "helytelenül" szelvényezett útvonal, de a főbb utak esetén is rengeteg már az elkerülő szakaszok miatti közbetoldás.
Az alábbi linken, a „Csomópontok és pihenőhelyek” cím alatt, a 12-es km-hez írják a Szilas pihenőhelyet (Shell, McDonald’s): [link] .
Itt pedig látható, hogy tényleg ott van: [link] .
Ez nem lehetne így, ha az M3 kezdetétől számolnák a km-eket. Ez is azt támasztja alá, hogy az M3-ason nincs 10 km-től kiesebb km-szelvény.
Viszont, évek óta, többször szerepel tudósítás, kérdés, vita az M3 bevezető szakaszán, a Szerencs utcánál levő traffipaxról. Ez elég jó pontossággal 4-km távolságra van az M3 kezdetétől, a Hungária körúti csomóponttól.
A facebookon, a legfrissebb híresztelés szerint, új típusú, fixen telepített traffipax van/lesz (?) az M3: jobb 3+928 és bal 4+018 km szelvényénél. (Ez 90 m különbség; a Budapesttől távolodók számára van kicsit közelebb Budapesthez.) Igaz, az első bejegyzés az, hogy „Sokan átvették ezt a hírt. Van egyáltalán a M3-ason 3-as és 4-es km szelvény? Szerintem nincs.”
80 km-es sebességkorlátozás is van –ha már 3+928 a km–; ez valós helynek tűnik.
Lehet, hogy a kérdés is ennek a hírnek a kapcsán született. A rendőrség a „police” honlapján azt ígéri, hogy nyilvánosságra hozza a fixen telepített és használatba vett sebességmérők helyeit. Ha tényleg lesz ezen a helyen is, akkor, gondolom, beazonosítható pontos megjelöléssel teszik.
Elég jó eséllyel, valóban a bevezetőn, a Szerencs utca környékén lesz ez a hely.
Az M3 bevezető (90001-es út) bal pálya 4+018 km-szelvény koordinátái: N 47° 32’ 59” és E 19° 7’ 20,6”. Itt, a Budapest felé haladók, nem sokkal egy 60-as tábla után, és nem sokkal egy 50-es tábla előtt vannak. (Az 50-es táblánál, az úttesten, keresztbe fel is van festve egy szélesebb sárga csík.)
Az M3 bevezető (90001-es út) jobb pálya 3+948 km-szelvény koordinátái: N 47° 32’ 56,906” és E 19° 7’ 19,235”. Ez a Budapestről kifelé haladók számára a Szerencs utcai lámpás kereszteződés előtt van. Innen a tilos jelzésen áthajtókat tudják fényképezni. Ráadásul, az új eszközökkel, a tilos jelzésnél szemben megállóknál, kényelmesen ellenőrizhető a biztonsági öv, kézben tartott mobil stb.
A 3+928 km-szelvény 20 m-rel hátrább van, onnan is ez a helyzet.
A kereszteződés előtt több sárga csík is van keresztben. Több felvételt készítve, ezeket a veszélyt jelző felfestéseket használva szokták megállapítani, hogy milyen sebességgel haladt, illetve, hogy hol volt mikor sárgára, pirosra váltott a lámpa; ki lehet következtetni, hogy meg kellet volna állnia, vagy sem.
Valószínűleg jövedelmező „vadászhely”.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!