Meddig pörgethető egy motor?
Vegyük most egy kalap alá a benzint és a dízelt, autó és tehergépjárművek motorjait.
Meddig lehet pörgetni egy belső égésű motort?
Mármint elméletben.
Feltételezzük, hogy van egy olyan elemekből összeállított konstrukció ami bírja az igénybevételt mechanikai téren.
Itt mi történne? Ha elhagyjuk a nyomatékcsúcsot és a teljesítménycsúcsot, akkor onnantól mindkettő nekiállna csökkenni, végül elérnénk egy olyan fordulatszámot amin a motor összes termelt energiája a saját forgatására menne el, és semmi munkát nem volna képes végezni?
Vagy mi lenne a vége, természetesen elméleti szinten.
Azért nem lehet egy bizonyos fordulatszám fölé pörgetni, mert már nem tudmegvalósulni a gázcsere. Az égéstermékek nem tudnak maradéktalanul eltávozni, és a fordulatszám emelkedésével egyre kevesebbet tud beszívni.
Egy forma-1 motor elforog akár 15-20,000 / perc fordulatig is, de az élettartama órákban mérhető.
az első megválaszolta az okot..ezzel a kérdéssel a japánok nagyon mélyen foglalkoztak, de az ismert áramlási, töltési nehézségek miatt a harmincezres fordulat fölé nem tudtak menni..ráadásul ezek csak egy-két próbát bírtak ki.
az F1-ben évekkel ezelőtt még lehetett látni 22-25 ezres fordulatot is.. ma már a fele..(a motor is)
"Itt mi történne? Ha elhagyjuk a nyomatékcsúcsot és a teljesítménycsúcsot, akkor onnantól mindkettő nekiállna csökkenni, végül elérnénk egy olyan fordulatszámot amin a motor összes termelt energiája a saját forgatására menne el, és semmi munkát nem volna képes végezni? "
Ugyanaz lenne, mint egy hagyományos, egyszerű benzinmotor esetében, amelyik 5000-res fordulat körül már csak gyengül, lóerőben is. Ha építenénk egy 30.000-res fordulatszámú motort, akkor annak a karakterisztikája nyilván nem olyan lenne, hogy 5000-nél lenne a legerősebb, hanem lineárisan nőne mondjuk 27-28 ezres fordulatig, és utána gyengülne. De vannak olyan karakterisztikájú motorok is , hogy alacsonyabb fordulaton nem történik semmi, és egyszer hirtelen megjön az erő, és utána el is megy. Jó példa erre a megboldogult Suzuki Banditom, 250-es 4 hengerrel, 18 ezerig simán pörgött, de 10 ezres fordulat alatt egyszerűen nem volt semmi ereje, még folyamatos tempót is alaig tudta tartani. 15-16 ezernél megjött a nagy erő, és utána egyből megint semmi. És mint írták, 30.000-res fordulat felett a jelenlegi technikával képtelenség belső égésű motort építeni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!