Dízel-gáz mért nincs nálunk?
Ha jól tudom magyar eredetű maga a technika is, amit sok országban, főleg már teherszállításban is használnak.
A lényege annyi, hogy a befecskendezett gázolaj mellé egy minimális gáz is kerül, ezzel segítve a kezdeti gyulladást, ebből fakadóan kicsit nő a teljesítmény, és ami a lényeg, csökken a fogyasztás és a kormolás.
( Érdemes utánalesni, van sok info róla )
Kis dízeleknél nem biztos, hogy megérné a beszerelés, de mondjuk egy kishaszonjárműnél vagy 3+ literes dízelnél, lehet már visszahozná az árát.
De a lényeg, hogy nálunk mért nem engedélyezett ez a technika, mikor sok más országban régóta használt dolog ez. Belegondva ezzel a módszerrel még a jelenleg felkapott károsanyag kibocsátáson is jelentősen lehetne javítani, igaz, ritkán kéne gázt is tankolni, de ez esetben elenyésző mennyiség fogy /100km, szóval enm sűrűn.
Engedélyzetett itthon. De azért nem terjedt el, mert:
- Csak kamion méretű motornál van értelme
- Minimálisan csökken a fogyasztás
- Cserébe nagyon drága a beszerelés és a típusengedélyeztetés (ergo kb. csak olyan flottáknak érné meg, akik egyforma járművekkel dolgoznak, mint pl. a BKV)
- Pont ezek miatt a megtérülési mutató förtelmesen rossz, több százezer km
- A környezetvédelem nem elég indok, ha gazdaságilag nem éri meg
LPG még akadna is bőven, CNG viszont tényleg jó ha vna 10 az országban.
Azért nem terjedt el, mert a gázolajjal lehetett annyit okoskodni a NAVos pénztárgépek előtt, hogy a fogyasztás igazából csak másodlagos volt. Az új nagyhaszonjárművek már amúgy is keveset esznek.
A kishaszonjárműveket meg a többit passzolom.
Itthon a Hajdú Volán üzemeltetett egy időben Dízel-CNG rendszerekkel felszerelt vegyes üzemű (Dual-Fuel) autóbuszokat. A programban résztvevő buszok minden esetben utólagosan átalakított, gyárilag dízel üzemű Rába motorral rendelkeztek.
1986-ban 4 Ikarus autóbuszt (és 5 IFA tehergépkocsit) alakítottak át Landi Renzo gyártmányú D-CNG rendszerrel vegyesüzeműre. A járművek tankolását egy Cubogas típusú gázkompresszor tette lehetővé. A rendszerváltást követően - a teherfuvarozási üzletág leépítésével - az IFA-kban használt berendezések Ikarus autóbuszokba kerültek át.
1991-től a holland kormány segítségével 60 db Ikarus autóbuszt építettek át Deltec típusú rendszerrel Dízel-CNG üzeművé (tudomásom szerint néhány átépített jármű nem a saját Debreceni járműparkból került ki, hanem bérmunkában bolgár megrendelésre készült). A flotta növekedésével szükségessé vált a töltőkapacitás növelése, ezért puffertartály-rendszert valamit tartalék-gázkompresszort telepítettek a gázkútra.
1992-ben kísérleti jelleggel 2 autóbuszba AFS típusú Dízel-CNG berendezés került beépítésre. A próbaüzem végén, 1995-ben a 2 autóbuszt dízelüzeművé alakították vissza.
1996-ban a cég a Rába-Deltec együttműködés eredményeképp a Duel-Fuel rendszerek felől a tiszta CNG-üzem felé fordult és beindította a Metánbusz-programot.
A vegyesüzemű autóbuszok közül a '90-es évek közepétől elsőként a helyközi forgalomban közlekedőket alakították vissza dízelüzeművé - elsősorban gazdaságtalan üzemeltetésük miatt. Az ezredfordulón már csak néhány Duel-fuel busz volt üzemben, a járművek egy része koruknál fogva selejtezésre került, más részük alkatrészellátási nehézségek miatt dízelüzeművé alakult át. 2003-tól egyetlen vegyesüzemű autóbusz közlekedett. 2009-től nem a Hajdú Volán üzemelteti a debreceni helyijáratokat így az utolsó Duel-Fuel buszt leállították.
A debreceni feladatok megszűnése a Metánbusz (tiszta CNG) üzem megszűnését is magával hozta, 2009-2010 során a Metánbuszokat leállították majd elbontották illetve eladták.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!