Gépjárművel előre haladás közben, alacsony sebességnél vissza tudok váltani rükvercbe és fékezés helyett így megállni?





A hátramenet - kevés kivételtől eltekintve - nem szinkronos, hanem tolókerekes. Vagyis csak akkor tudod ráékelni a fogaskerekét a tengely bordáira, ha a fordulatszámuk megegyezik. Ez álló helyzetben teljesül, mert a váltó kimenő tengelye egyébként előrefelé forog, a hátrameneti fogaskereket pedig hátra pörgeti a közlőkerék.
Persze ettől függetlenül lehet erőltetni. A lökésszerű terheléstől (a másodperc törtrésze alatt kellene megállítani, majd hátrafelé megindítani a váltó tengelyét, a differenciálművet, a féltengelyeket és a kerekeket, illetve az egész autót, ha nem csúszik el a kerék) vagy a tengely bordái fognak letörni, vagy a fogaskerékbe mart bordák - de ha sikerül a helyére tolni a kereket, akkor a fogak darálják le egymást, mert ott fog óriási nyomaték ébredni.
Felbakolt autónál, tapadás nélkül jobb a helyzet, ott csak a forgó hajtásláncot kell megfordítani. A legkomolyabb feladat a jelentős forgási energiát tároló kerekek megfordítása, ez egy kellően túlméretezett váltó és alacsony fordulatszám (illetve kicsi, könnyű lemezfelni) esetén talán sikerülhet, de nem biztos. No meg feltámasztott autón nincs is sok értelme ide-oda kapcsolgatni.










Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!