V43-as mozdonyon mi célt szolgál a söntkapcsoló?
Nagyon primitíven a motor teljesítményét (vagy nyomatékát, régen beszélgettem erről ex-apósjelölttel) lehet vele befolyásolni. Gyakorlatban a motorok "finomhangolására", nyomatékos vagy teljesítménycentrikus hangolására lehet használni ha minden igaz.
Nagyjából ennyi a gyakorlat, az elméleti részét nem fejtem ki, egyrészt mert éjjel 2 van, másrészt meg mert régen volt már, ezt se vedd készpénznek.
Nagyon leegyszerűsítve:
Az egyenáramú soros motoroknak van egy negatív tulajdonságuk: üzem közben a fordulatszámmal arányosan ún. ellen elektromotoros erő, vagy ellenfeszültség nevű jelenség lép fel (hogy mi miatt, az hosszú és bonyolult), mely a fordulatszám növekedésével egyre nagyobb. Ez lerontja a motor hatásos teljesítményét, emiatt a fordulatszám növekedésével egyre csökken a nyomaték, azaz a kerekeken kifejtett vonóerő. Annyira, hogy egy adott fordulat (sebesség) mellett eléri a nullát, nincs vontatás.
Lényeg, hogy a söntöléssel (aminek a másik neve mezőgyengítés) ezt a hatást lehet ellensúlyozni - egy adott pontig. Így a villamos motor nagyobb fordulatszámra tornászható fel.
A váltakozó áramú kommutátoros motoroknál nem áll fenn az ellenfeszültség jelensége, így az ilyen (régi német, osztrák, stb.) mozdonyokon nem kell söntölni.
Természetesen a valódi ok és jelenség ennél bonyolultabb, de ahhoz komolyabban bele kéne merülni a vontatási fizika (teljesítmény, vonóerőgörbék összefüggései) és a villamosság (P=IxO) bugyraiba.
Ladybird:
Van a vasúti villamos motorokban ún. kompenzálótekercselés, de azt hiszem, az más célból.
A söntöléssel tulajdonképpen a gerjesztést csökkentik - a gerjesztőtekercsekkel párhuzamosan beiktatott söntellenállásokkal nagyobb áram tud átmenni a forgórészen, így ellensúlyozni lehet az ellenfeszültség hatását. Persze csak egy ideig. Például a V43-asnál kb. 85km/h sebességig biztosított - söntökkel - a névleges teljesítmény, afölött már csökken. A legnagyobb sebességnél - 130km/h - a teljesítmény már csak 1630kW.
Általában 98%-os a gerjesztés söntök nélkül, ezt 30-22%-ra tudják levinni típustól függően. A V43-asnáé 4. söntfokozatban 42% az állórész gerjesztése.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!