Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » V43-as mozdonyon mi célt...

V43-as mozdonyon mi célt szolgál a söntkapcsoló?

Figyelt kérdés
Ami a menetszabályozó kerék mellett van.
2012. szept. 27. 20:48
 1/9 anonim ***** válasza:
35%

Nagyon primitíven a motor teljesítményét (vagy nyomatékát, régen beszélgettem erről ex-apósjelölttel) lehet vele befolyásolni. Gyakorlatban a motorok "finomhangolására", nyomatékos vagy teljesítménycentrikus hangolására lehet használni ha minden igaz.


Nagyjából ennyi a gyakorlat, az elméleti részét nem fejtem ki, egyrészt mert éjjel 2 van, másrészt meg mert régen volt már, ezt se vedd készpénznek.

2012. szept. 28. 02:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
Amit Mr Flash leirt igaz lehet marmint a sönt definiciojabol adodoan. Mivel eleg bonyolult villamos kapcsolas uralkodik a mozdony belsejeben, igy valoszinunek tartom hogy az alloresz kompenzalasat lehet valtoztatni vele igy csokkentve az aramfelvetelt, illetve nyomatekot. Ha jol informalt vagyok ez ugyben akkor egy soros kapcsolasu egyenaramu motor lakik a mozdonyban aminel a kefetarto szogallasa valtoztathato.
2012. okt. 6. 10:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
84%

Nagyon leegyszerűsítve:

Az egyenáramú soros motoroknak van egy negatív tulajdonságuk: üzem közben a fordulatszámmal arányosan ún. ellen elektromotoros erő, vagy ellenfeszültség nevű jelenség lép fel (hogy mi miatt, az hosszú és bonyolult), mely a fordulatszám növekedésével egyre nagyobb. Ez lerontja a motor hatásos teljesítményét, emiatt a fordulatszám növekedésével egyre csökken a nyomaték, azaz a kerekeken kifejtett vonóerő. Annyira, hogy egy adott fordulat (sebesség) mellett eléri a nullát, nincs vontatás.

Lényeg, hogy a söntöléssel (aminek a másik neve mezőgyengítés) ezt a hatást lehet ellensúlyozni - egy adott pontig. Így a villamos motor nagyobb fordulatszámra tornászható fel.

A váltakozó áramú kommutátoros motoroknál nem áll fenn az ellenfeszültség jelensége, így az ilyen (régi német, osztrák, stb.) mozdonyokon nem kell söntölni.

Természetesen a valódi ok és jelenség ennél bonyolultabb, de ahhoz komolyabban bele kéne merülni a vontatási fizika (teljesítmény, vonóerőgörbék összefüggései) és a villamosság (P=IxO) bugyraiba.

2012. okt. 13. 15:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
Korrekció: P=IxU
2012. okt. 13. 16:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
Utolso: Te most a kompenzaciora gondoltal amit villamos forgogepekben alkalmaznak, pont amit leirtal amiatt? Mert akkor egyre gondoltunk :)
2012. okt. 13. 21:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:
Ladybird: mindkettőnknek igaza van valamennyire, de a kollégánál van a megfejtés.
2012. okt. 14. 16:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
100%

Ladybird:


Van a vasúti villamos motorokban ún. kompenzálótekercselés, de azt hiszem, az más célból.

A söntöléssel tulajdonképpen a gerjesztést csökkentik - a gerjesztőtekercsekkel párhuzamosan beiktatott söntellenállásokkal nagyobb áram tud átmenni a forgórészen, így ellensúlyozni lehet az ellenfeszültség hatását. Persze csak egy ideig. Például a V43-asnál kb. 85km/h sebességig biztosított - söntökkel - a névleges teljesítmény, afölött már csökken. A legnagyobb sebességnél - 130km/h - a teljesítmény már csak 1630kW.

Általában 98%-os a gerjesztés söntök nélkül, ezt 30-22%-ra tudják levinni típustól függően. A V43-asnáé 4. söntfokozatban 42% az állórész gerjesztése.

2012. okt. 15. 19:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:
Koszonom a reszletes valaszt. :)
2012. okt. 16. 08:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 petya691 válasza:
Azért mert egyenárú soros motoroknak van egy negatív hatása ami az "ellenfeszültség" nevű jelenség ami azt jelenti hogy a fordulatszám növekedésével csökken a nyomaték vagyis, a kerekeken kifejtett vonóerő, és a nyomaték elérheti a 0-át nincs vontatás. A sönttel (mezőgyengítés) evvel ezt lehet egyensúlyozni egy bizonyos pontig. Az egyenáramú kommutátoros motoroknál nem lép fel az ellenfeszültség jelensége, ezért az osztrák, német mozdonyoknál nem kell söntölni. De a valós probléma sokkal bonyolultabb
2018. júl. 1. 21:43
Hasznos számodra ez a válasz?

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!