Miért süllyedt el a Titanic?
"Az általános vélekedés szerint a Titanic azért süllyedt el, mert "jéghegynek ütközött"; valójában azonban a tragédia több körülmény összejátszásának eredménye. Hozzájárult a Titanic elsüllyedéséhez: a sebesség és a szög, ahogy összeütközött a jégheggyel, a víz hőmérséklete, a hajótest anyagának és a szegecseinek minősége, a jéghegy abban az időszakban szokatlan helyzete, a lyukak száma és az első hat vízzáró tartály elhelyezkedése, valamint a legénység figyelmetlensége. Noha a hajó valóban jéghegynek ütközött, ha a többi szerencsétlen körülmény nem járul hozzá, talán nem süllyed el. A "balszerencse" sokkal jobb válasz a kérdésre, hogy a Titanic miért is süllyedt el."
Tulajdonképpen az első jól írja - hihetetlen balszerencse.
Pl. ha frontálisan telibekapják a jéghegyet akkor szinte biztos, hogy a hajó a saját lábán fut be Amerikába pár nappal később.
Egyszer valahol azt is olvastam, hogy nagyon kicsi volt a kormánylemeze a Titanic-nak ezért nem tudott rendesen manőverezni!
Az egyik testvére:
A HMHS Britannic a White Star Line társaság harmadik Olympic osztályú hajója volt. Két testvérhajója, az RMS Olympic és az RMS Titanic után Belfastban építették meg és 1914-ben bocsátották vízre. A legnagyobb külőnbség a Britannic és a másik két hajó között az volt, hogy a hajótest burkolatát képező acéllemezeket nem egy, hanem két szegecs-sorral rögzítették egymáshoz, mert a hajógyár gyanakodott, hogy a Titanic az elégtelen szegecsteherbírás miatt süllyedt el. Egyes feljegyzések szerint neve Gigantic lett volna, de a Titanic katasztrófája után más nevet adtak neki, bár a White Star Line tagadta és legendának minősítette az ezzel kapcsolatos pletykákat. 1916. november 21-én elsüllyedt. A kutatók máig vitatkoznak rajta, hogy torpedótalálat, vagy aknára futás nyomán süllyedt-e el.
A Britannic az óceánjárók fénykorában készült, amikor a nagy társaságok egy terv alapján több hajót is építettek, a White Star Line is azt tervezte, hogy a három luxushajóval hetente indít menetrend szerinti járatokat Southampton és New York között. A Titanic katasztrófáját követően azonban a Britannic terveiben jelentős változásokat hajtottak végre a biztonság érdekében. A vízzáró rekeszfalakat a B fedélzetig építették és 46 mentőcsónakot kapott köztük 4 motorosat. Továbbá úgy alakították ki, hogy 7 elárasztott rekesszel a felszínen maradjon. Az 53 ezer tonna vízkiszorítású, 269 méter hosszú, 22 csomó sebességre képes Britannic fehér festésű hajó volt, zöld csíkkal az oldalán, és sárga kéményekkel. Luxus óceánjárónak épült, de belső terének kialakítását az első világháború kitörése miatt nem tudták befejezni, sőt a kikötőben álló hajót a brit hadvezetés háborús célokra foglalta le. Így a külsejét is át kellett alakítani, hogy megfeleljen a háborús céloknak.
A másik:
Az Olympic hatalmas népszerűségnek örvendett, ám 1911. szeptember 20-án az ötödik útján összeütközött az HMS Hawke hadihajóval és ez nem tett jót neki. Ám az, hogy túlélt egy ilyen ütközést csak még jobban megerősítette azt, hogy az Olympic osztályú óceánjárók mind elsüllyeszthetetlenek. A hajó kapitánya az az Edward John Smith volt, aki a Titanic kapitánya is lesz azon a végzetes úton. 1912-ben a Titanic elsüllyedésekor az Olympic fogta a hajó rádiójeleit de túl messze volt, hogy a segítségére siessen. 1912. április 15-én az Olympic New Yorknál erősítette meg a hírt, hogy a Titanic valóban elsüllyedt. A hajó járatait a katasztrófa után néhány hónappal leállították és hat hónapra visszavitték a Harland&Wolff hajógyárba egy széleskörű átépítésre és felújításra. Ezután az Olympic a maga 46 359 brt-val lett a legnagyobb brit hajó. Több mentőcsónakot és magasabb vízzáró rekeszfalakat kapott. 1913 tavaszán kezdte meg ismét a szolgálatát. 1914-ben az Olympic ismét az érdeklődés középpontjába került, mivel megmentette a brit Audacious csatahajó legénységét, mikor az aknára futott Írország partjainál és elsüllyedt. A háború korai szakaszában a hajó folytathatta a transzatlanti karrierjét, de ahogy a harcok súlyosbodtak már jelentős megkötésekkel. Végül 1914 őszén leállították az Olympic járatait, ugyanis a haditengerészet igényt tartott rá mint katonai csapatszállítóra.
Forrás: wikipédia
Az egyik hiba, hogy a szegecseket izzásig melegítik, és szétkalapálják a két végét, így tartva össze a két lemezt.
A melegítéssel megkapják a megfelelő hőkezelést is a szegecsek.
A hajó orrában kevés volt a hely, és nem fértek hozzá rendesen a ssszegecsekhez, ezért nem megfelelően voltak elkalapálva. Így az a része gyengébb lett a hajónak.
Semmi gond nem volt sem az anyagokkal, sem a kivitelezéssel sem a szegecsekkel (nemrég hoztak fel mintát a roncsból, a szegecsek kiváló minőségűek voltak!).
A gond az volt, hogy SOHA ezelőtt a történelem során nem volt még arra példa, hogy 60 méter hosszan felszakadjon egy hajó oldala. A tervezőmérnökök pontosan tudták, hogy ilyen sérülés esetén a hajó elsüllyedne - csak meg sem fordult a fejükben, hogy ez előfordulhat.
Ennyi. Lehet bűnbakot meg tervezési hibát keresni, de ezt simán úgy hívják, hogy pech.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!