Miért tolják az uszályokat és miért nem huzzák őket a dunán?
Elsőnél a pont a második zöldséget beszél.
Pont,hogy a turbulencia által felkavart víznek nincs felületi feszültsége,szinte akadálytalanul siklik bármi a farvizen.
Amikor még kajakoztam a legkiváltságosabbaknak megengedte az edző,hogy közvetlenül a motorcsónak propellere mögött lapátoljanak ahol fokozatosan gyorsítva hihetetlen sebességet lehetett elérni.
1. előny: tolásnál a tolóhajó és a tolandó egységek egy merev köteléket alkotnak, szabad az átjárás, tehát! nem kell a továbbítandó egységekre külön személyzet, elég 2-3-4-5 ember csak a tolóhajóra. vontatóhajó által vontatott uszályra kell külön matróz és kormányos, aki az uszály kormánylapátját irányítja, hogy a dróton húzott uszály a vontatóval összhangban forduljon pl. egy ívben stb, illetve kell a vontatóra külön valaki, aki a csőrlőket folyókanyarokban ill fordulásnál kezeli (enged a kötélre vagy beszedi), tehát így kb duplája/triplája a személyzeti létszám.
2. előny: tolóhajóval veszély esetén azonnal megállsz, ha a farhorgonyt kidobod. vontatónál az uszályokon a lapátkiképzés miatt nincs horgony, a vontató meg ha hátul bármit is kidob, a saját vontatmánya belerohan, tehát vontatóhajó csak úgy tud megállni, ha előbb megfordul, és "kiborítja" az uszályokat (völgymenetből hegymenetbe).
3. előny, ami már elhangozott: sokkal biztonságosabb így irányítani és sokkal egyszerűbb (kevésbé időigényes összerendezni az egységeket cugozásnál pl) és áttekinthetőbb is az egész rendszer.
a vontatás elavult módszer, amikor még a tolási technika nem volt kifejleszve, ezt alkalmazták. erősen szabályozatlan, kanyargós folyószakaszon azért vált be régen, mert így, a nem merev kötelék szépen fel tudta venni a kanyar ívét. ám ahogy szabályozták a folyókat, erre nem volt szükség, és a zsilipeken való áthaladást is nehezítette, hogy a vontatmány szanaszéjjel lengedez.
ma vontatóhajót már csak mentésre, előfogat adására illetve különleges vontatmányok (állóhajók, bontani vitt uszályok, pontonok, stb.) továbbítására használnak... illetve múzeumként. ;)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!