Miért bírják legtovább az orosz járművek?
pl.: zsiguli, uaz, metró, stb...
Vagyis az oroszok miért tudnak olyan dolgokat gyártani, ami nagyon sokáig bírja, szinte elpusztíthatatlan, de ennek ellenére a legigénytelenebb?
Nekik miért éri meg olyan dolgot gyártani, amit az emberek egyszer vesznek meg, és sokáig megy?
Nem lenne kifizetődőbb megbízhatatlan dolgokat gyártani, amiből gyakran vesz újat az ember?
Egyrészt az akkori tervezési szokások és az aktuális piaci jellemzők miatt lehet, hogy tovább bírják.
Az elmúlt évtizedekben jött a számítógépes tervezés, mindenféle CAD/CAM és társaik. Sokkal jobban modellezhetőek a terhelések és igénybevételek, kevesebb a ráhagyás a számítási pontatlanságok miatt. Ez gazdaságosabb anyagfelhasználást jelent (ami az árral nincs összefüggésben, hiszen a másik oldalon a tervezésre felhasznált idő és költséget kifizeted), tervezettebb élettartamot.
Annak nincs hozzá köze, hogy megfagysz-e a sarkkörön vagy nem. Akkoriban is volt külön fűtés, pl. Zaporozsec.
A másik a szocialista berendezkedés: nem volt ám túlkínálat, meg volt tervezve hogy 5 elkövetkező évben hány autó kerül gyártásra, azoknak pedig bírniuk kell, mert nincs több. Anno egyik nagybátyám pl. ment átvenni a 2101-est, hiába akart akkori körülmények között nagy pénzt (500 ft-ot) adni a Merkuros alkalmazottnak, az még pénzért sem tudott más színű autót adni, csak kéket.
Egyébként nem kell Oroszországig (vagy a SZSZSZR-ig) menni olyan technikáért ami bírja: a Pannoniák például elpusztíthatatlanok amíg van elég olaj a benzinben. Pajta sarkából előhúzott, 20 éve álló példányok is működőképesek. Hoztam el eladótól olyan motort, ami 10 éve nem volt beindítva és ujjnyi vastag tyúksz@r borította. A gyertyanyíláson öntöttem be egy kis benzint, gyertya vissza, szemeteszsák az ülésen lévő csirkeszékletre és már indulhattam is. :)
"szemeteszsák az ülésen lévő csirkeszékletre és már indulhattam is. :)"
Ez tetszik :D :D
Ami már szóba került:
A fogyasztás nem számított (olcsó üzemanyag), nem precíziós autót csináltak, mindegy volt hogy 8 liter, vagy 18, nyersanyagból is volt bőven.
Amennyire tudom, akkor még tervgazdálkodás volt: ki volt adva, hogy adott iparnak hány tonna termeléssel kell rendelkeznie. Ha túlteljesítettek, mindenkit megdícsértek, hogy hozta a 105%-os tervet. A lényeg tehát az volt, hogy minél nagyobb tonna értékeket produkáljanak. Így aztán máris nem mindegy hogy egy Saratov hűtő 10, 20, 30 vagy éppen 50 kg. Mindenkinek az volt az érdeke hogy 50 kg legyen, mert így lehetett szép számokat mutogatni, és hangoztatni hogy "lendületben a gazdaság" (ide kapcsolódik Hofi mennyit fialt a malac c. hőseposza :P)
Mivel volt benne anyag bőven (a mérnökök ott terveztek túl ahol csak lehetett, hadd legyen benne anyag) (és ha csak lehetett akkor sehol sem használtak műanyagot), nem nagyon fordulhattak elő olyan hibák, mint manapság, hogy valami eltörik, nem bírja a strapát, stb... Persze a Saratov hűtő 5* úgy megtekeri az órát mint egy mai korszerű, de az is igaz, hogy még 50 év múlva is hűtő lesz... :)
Az utánzás akkoriban mindenhol ment. Pl a Pannóniák, van rajtuk bőve olyan alkatrész amit egy az egybe át lehet cserélgetni más motoron lévőre.
De mint ahogy előttem is írtak hasonlót. Szomszédnak Csepel állt az udvaron több mit 10 évet. Csak egy fóliával volt letakarva, aztán eladta, jött érte a vevő éshát hogy megmutassa milyen jó állapotba vanezmég öntött a tankba egy kis benzint, és pár rúgás után beindult :D
A 6os válaszolót kijavítanám, a Moszkvics volt Opel. És nem licensszel született hanem lopással, vagy szépen fogalmazva háborús jóvátételként került a Szovjetunióba. Vitték az Opel terveit, gyártósorokat, gépeket és legyártották az Opel Kadettet Moszkvics 400as néven.
A kérdésre válaszolva pedig azt tudom mondani amit a 6os válaszadó, nézz utána hogy a ruszkik saját kútfőből hány autót terveztek. Nem fogsz találni semmit, mert mindent csak másoltak, a Zsigulitól az atombombáig mindent.
Azért tervezik a karosszériát olyan vaskosra, mert Oroszorszgban rengeteg nyersanyag van, mert megtehetik és ami a legfontosabb hogy az orosz vidéknek vannak zord helyei ahova masszív karosszériájú autók kellenek. Viszont a motorjuk nagyon gagyi és sokat fogyaszt. a legjobbak a japán autók, motorikusan mident visznek, még a németet is lepipálják, karosszéria terén viszont inkább az orosz konstrukciót választanám.
Az orosz autók csak kívülről szépek (már amelyik) Régen szerettem őket, de amióta tudom hogy az autóik mögött milyen tervezői múlt van azóta rühellem az egészet. De kívülről tényleg szép autók, de rengeteget eszek és mindig meghibásodnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!