Hogy fogyaszt kevesebbet a kocsi lejtmenetben? üresben, vagy motorfékkel?
tegnap 21:54, nem igazán értem, miről beszélsz. Vagy nincs elég tapasztalatod, vagy valami gond van a gondolkodásoddal.
"az alapjárati fogyasztás majdnem elhanyagolható olyan kicsi"
Akkor gondolom neked éjjel-nappal megy az autód. Ha már annyira elhanyagolhatóan kicsi az alapjárati fogyasztás. Cserébe ugye nem kell akksi a kocsiba, nincsenek indítási problémák, és mindig megfelelő bent a hőmérséklet.
"a motorFÉK ahogy a nevében is benne van, a mozgási energiát nyeli el, magyarul lassítva az autót"
Képzeld el, hogy az üzemi FÉK is energiát nyel el, és lassítja az autót, vagy épp csak megakadályozza a gyorsulást, de engem ez annyira nem hökkent meg, mivel azért van rászerelve az autókra. Lejtőn lefelé azért használ az ember bármilyen féket, hogy ne gyorsuljon túl. Nem tudom, te hogy vagy vele, de én nem szeretnék 80-90-nel leszáguldani mondjuk a budai hegyekből. És ha már valahogy fékezni kell, akkor a motorfék a legmegfelelőbb, mert a kocsi nem fogyaszt annyit sem, amennyi szerinted elhanyagolható, plusz még csak a fékek sem kopnak.
"és neken se kell lejtőn lefele ilyen barmok miatt fékeznem akik motorfékezgetnek"
Akárhogy is fékezel, az NEM egyenlő az autó lassításával. Ha ez nem egészen világos, akkor nézd még át a fizikát, vagy mondjuk legyél gyakorlatias, és vezess többet autót. És képzeld el, a motorfék sem csak egy fokozatú, meg lehet oldani akár azt is, hogy motorfékezéssel együtt is gyorsuljon a kocsi. Vagy szerinted komolyan az a normális, hogy a lejtőn lefelé mindenki repeszt? Vagy éppen a féket tapossa állandóan? Nem tudom, nekem egész kényelmes, hogy olykor kilométereket tudok menni anélkül, hogy bármelyik pedálhoz hozzáérnék. Persze úgy vezetsz, ahogy akarsz, csak másokat ne okítsál már ki...
"Persze ha kanyar van akkor jöhet a motorfék, de egyenesben minek??"
Ezzel egy igen régi problémát fogalmaztál meg. A versenyautók tervezői évtizedek óta ezt próbálják megoldani: egyenesben minél kevesebb ellenállással gyorsuljon az autó, kanyarban lassabban menjen, annyira, hogy bevegye, a kettő között pedig a lehető leggyorsabb legyen az átmenet, mert azzal időt lehet spórolni. Az ideális az lenne, ha az egyenesben mindenki 90-nel zúgatna végig (autópályán mondjuk 130, annál gyorsabban elméletileg nem lehet menni, de ugye ma már mindenki jobban tudja, mennyi a sebességhatár, mert "a 90 csak a rozsdás Skodáknak van"), a kanyar előtt pedig 0,1 másodperc alatt lassítana 60-ra, mert csak annyival tudja bevenni.
Ennek több technikai akadálya is van: egyrészt óriási teljesítményű fékberendezés kell, másrészt nagyon jó gumik és útburkolat, harmadrészt pedig meg kellene akadályozni, hogy eközben a vezető és az utasok kirepüljenek a szélvédőn.
Lejtőn a "felgyorsítok egyenesben - lelassítok a kanyar előtt" technika sokkal bonyolultabb, mint sík terepen. A lejtőn az autó nagyon hamar fel tud gyorsulni, a lassulása pedig kisebb, mint sík úton, mert hiába kapaszkodik a fék, a nehézségi erő rángatja előrefelé az autót, tehát végeredményben kisebb erő lassít. Ha te nekiengeded a járművet az egyenesnek, hogy majd a kanyar előtt lassítasz, akkor nincs az a fék, ami megfogja az autót. Az a fékberendezés, ami sík úton elegendő, lejtőn már kevés lesz, hosszabb fékúttal lehet csak elérni a biztonságos sebességet. A végeredmény pedig az, hogy sokkal többet taposod a középső pedált, az egyenesben pedig nem érhetsz el akkora tempót, mint sík úton, mert nem fogsz akkora úton lelassulni 90-ről 60-ra, mint lenn, a laposon.
Veszélyes, ha szabadon leereszkedsz, nem tudod olyan jól kihasználni az "ingyen" mozgási energiát, mint hinnéd. Az pedig szintén veszélyes, ha az üzemi fékre hagyatkozol: elsőre jól beletaposol a pedálba, megfog, örülsz. Másodszorra is. Harmadszorra már nem olyan határozott a nyomáspont, később tovább romlik és már egy közepes emelkedő alján is csak csodálkozol, hogy hová tűnt a fék. Az üzemi fék méretéhez és árához képest kiváló teljesítményű, de a hosszú ideig tartó terhelést nagyon nehezen viseli, felforr a folyadék, vetemedik a féktárcsa, a betétben keletkező gőzbuborékok megemelik azt. Ezért ahhoz, hogy visszatartsd az autót a "megszaladástól", muszáj a motorféket használni, mert a motor (feltéve, hogy nem keverékolajzású kétütemű) elég sokáig bírja a motorfékezést és kellő fékerőt tud kifejteni ahhoz, hogy ne lépd túl a hangsebességet a lejtőn lefelé.
Hogy a frászba kaphattak némelyek jogsit?
A legalapvetőbb vezetéstechnikai tételek, amelyek még amúgy a KRESZ tesztben is szerepelnek:
- lejtőn mindig ugyanabban a seb. fokozatban megyünk le, mint amelyikben ugyanott fel is mennénk... Ha te üresben fel tudsz menni egy emelkedőn, akkor nagyon tudhatsz valamit....
- lejtőn lefele vezetéstechnikai szempontból tilos üresben gurulni
- általában kerülni kell a lábfék túlzott használatát (fék túlmelegszik, mi van ha éppen olajfolton fékezel, mi van ha épp elmegy valami miatt a fék, akár egy fékcső törés miatt, stb...)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!