Az igazán nagy repülők, mint pl. az Airbus A380, a An-225 és a Boeing 747-8 tudnak olyan trükköket csinálni a levegőben, mint amilyenek a légibemutatókon szoktak lenni?
nem igazán célszerű velük "trükköket" végezni :D
több gond is van, ezek közül az alapvetők:
- a szárnyszerkezet egyszerűen nem bírja a fellépő erőket, eltörik
- az üzemanyagrendszer "megbolondulna" pl. egy loop közben, ezért leállnának a hajtóművek
a legnagyobb "trükk", amit ilyen méretű géppel megcsináltak, az a vizszintes orsó volt. sikerült, de a konstruktőrök majd' kórházba kerültek a sokktól :D
(azóta sem próbálta meg senki...)
a fly-by-wire alapvetően nem biztonsági rendszer, hanem azt jelenti, hogy a kormánymozdulat nem közvetlenül hat a kormányszervre, az átesést meg végképp ne keverjük bele, mert azt, adott esetben (sebességvesztésből való végzetes felhajtóerő csökkenés, pl. szélnyírás esetében)semmilyen vészrendszer nem tudja megakadályozni.
(az persze igaz, hogy minden módon igyekeznek a különböző automatikák tiltani a kritikus manővereket...)
"Az orsótól/ dugóhúzótól meg darabokra hullanának"..
Nem egészen.. Az 747 első hivatalos repülése során megcsinálta vele az orsót a pilóta (kapott is érte az elnöktől, ő meg meghúzta a vállát és azt mondta: el akarjuk adni nem?), egyébként ez a manőver igen kíméletes, ami a gépet illeti..
"számítógép már nem is engedi, hogy ilyen manőverekbe keveredjen bármelyik gép is."
Ez igaz a számítógép "szándéka" szerint, de ha leszakad a kormányfelület, amire már volt példa, akkor a számítógép "mondhat amit akar", a gép nem azt fogja csinálni...
Másik eset: ellőtték rakétával felszálláskor egy DC10-s tehergép szárnyát, mind a 3 (!) egymástól függetlenül is működtetni képes hidraulika rendszer megsérült, használhatatlan lett.
Erre mit "mond" a számítógép?? Mondhat amit akar!
És visszafordultak, leszálltak egyetlen egy vezérlő felület (vízszintes, magassági, csűrő) nélkül számítógép nélkül!
Az orsó a 707-essel volt... :)
Egy 747-est meg belevertek 1x dugóhúzóban 12 000 m-en, és csak alacsonyan tudták kivenni...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!