Mióta működnek forgalomirányító fényjelző készülékek?
Az első közlekedési lámpa forgalomba helyezésére 1868. december 10-én került sor Londonban, a Westminster-palota előtti Great George Street és a Bridge Street kereszteződésben. Feltalálója a nottinghami vasútmérnök, John Peake Knight volt. A jelzőberendezés hasonlított a vasúti közlekedésben akkor alkalmazott szemaforhoz és éjszakai használatban piros és zöld fényjelzését gázüzemű lámpái biztosították. A gázlámpa fényét egy kar mozgásával úgy szabályozták, hogy az eltakarta az éppen nem szükséges fényt adó részt, működtetését a forgalmi kereszteződésben szolgáló rendőr üzemeltette. Szerencsétlenséget okozott a lámpa használata során, hiszen 1869. január 2-án felrobbant és a szolgálatban lévő rendőr is életét vesztette a balesetben.[1]
A modern elektromos üzemelésű közlekedési lámpa amerikai találmány és az elsőt Carlton Cole Magee készítette 1932-ben. Az üzembe helyezésére 1935-ben az USA-ban, Oklahoma városában került sor.[2] Ennél korábban is használtak az Egyesült Államokban közlekedési lámpát, hiszen 1912-ben Salt Lake City-ben, (Utah) egy rendőr találmányaként alkalmazták az első zöld-piros elektromos lámpát. Ennek a lámpatípusnak 1914. augusztus 5-én az Amerikai Közlekedési és Távközlési Vállalat telepítette az első forgalomba hozott változatát Clevelandben, (Ohio) az East 105-ös utca és a Euclid Avenue útkereszteződésében.[3][4] A lámpa két színe -a piros és a zöld- mellett egy berregő berendezés keltette hangjelzés szolgálta a figyelemfelhívást a szín és egyúttal a forgalmi rend változására. A lámpa különlegessége volt, hogy a rendőrség és a tűzoltóság is át tudta állítani vészhelyzet (riasztásuk) esetén.[5]
Az első, három színt használó közlekedési lámpát 1920-ban William Potts rendőrtiszt készítette el Michigan államban, Detroitban.[6] 1923-ban Garrett Morgan szabadalmaztatott saját készítésű közlekedési lámpa berendezést. A legtovább működő közlekedési lámpát az USA-ban Ohio államban, Ashvilleben használták, ahol 1982-ig működött egy forgalmas kereszteződésben, míg végezetül a helyi múzeumba került.[7] Az első összekapcsolt közlekedési lámpa hálózat 1917-ben Salt Lake City-ben került felállításra, mely 6 részegységből állt és működtetését emberi irányítás biztosította. Automata vezetési módon üzemelő készüléket első alkalommal 1922 márciusában Texas államban, Houston városában mutattak be.[8] Az első, kísérletképpen üzemelő közlekedési lámpát Angliában 1927-ben Wolverhamptonban állították üzembe.[9] Magyarországon az első berendezést Budapesten a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésénél állították fel, a Corvin Áruház mellett 1926-ban.[10][11]
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!