A helikopterbe vagy egyéb turbinával hajtott járműbe, miért kell erős motor, ha a fordulat a lényeg?
Hát rosszul látod mert a közegellenállás nem elhanyagolható. szerinted mia búbánat emeli meg a helikopter teljes tömegét?
Hát az hogy a lapátok szögben vannak és az ékhatás elvével a lapátforgató erő erőkomponensével nyomja a levegőt.
Azaz a forgatási erő y irányú komponense hat a levegőre és az függőleges tengely mentén lefelé nyomja a levegőt. ez egy egyensúlyi erőrendszer. a lapát annyira nyomja a levegőt amennyire a levegő a lapátot. Emiatt a lapát felfelé hajlik és a centripetális erő akadályozza meg a letörését.Az sugárirányban kifelé mutat. ez az erő nagyságrendekkel nagyobb mint a levegő nyomóereje. Ezt összetett igénybevételnek nevezzük.
Így ne mondd hogy nincs közegellenállás. itt most nem a káros hatást hívjuk közegellenállásnak hanem a hasznos emelőerőt.
a motorról meg csak annyit hogy el sem tudod képzelni mekkora teljesítmény szükséges a folyamatos lebegéshez.erre a dugattyús motorok alkalmatlanok. Túl nagy a súlyuk egy bizonyos teljesítmény felett.
A gázturbina könnyű és erős de gazdaságtalan.
Nagy teljesítménye a nagyon nayg fordulatának köszönhető. mivel itt nincs a z égéstérben súrlódó alkatrész így bírja a magas fordulatot mert megfelelő a kenés.
Amúgymeg amit mondtál hogy kis fordulaton menjen a motorja a helikopternek.
Nem jó mert amint mondtam a motor nehéz és felesleges lenne agy olyan motort cipelni amibe még van erő és ki sem használod. Az a jó ha a maximum teljesítmény közelébe dolgozik és nem úgy mint az autóknál hogy épphogy megy.
Gondolj bele mi értelme lenne egy motort kis fordulaton járatni? Van egy lift 1 perc alatt ér fel egy raklap téglával. Meg akarod duplázni a teljesítményt. Melyik jobb? egy nagyobb lift ami kétszer olyan nehéz? vagy ugyan az a lift ami kétszer olyan gyorsan megy és kettőt fordul 1 perc alatt.Érted minél gyorsabban forog annál több munkát végez egységnyi idő alatt. A forma 1 es autók is nagy fordulaton járnak mert nagy teljesítmény kell.
Na mindegy majd megvilágosodik egyszer benned minden.
„A kérdező kommentje:
No comment, köszi a hsz-t, de nem egyetemi hallgató válaszára lettem volna kiváncsi, hanem aki kb benne van a szakmában.”
Aki benne van a szakmában az sem mondhat mást, mint egy egyetemi hallgató.
Igazad van, elnézést az értelmetlenkedésért, az egyetemi hallgató jelzőt pedig félre ne értsd, nem akartalak megsérteni ;)
Köszönöm az infót, mostmár átlátom, tudom, hogy miket kell, figyelembe venni majd akkor ha épiteni kezdek :)....
Vicceltem.... :D
Nem is gondoltam volna, hogy ilyen erőknek van kitéve a légcsavar!
„Igazad van, elnézést az értelmetlenkedésért, az egyetemi hallgató jelzőt pedig félre ne értsd, nem akartalak megsérteni ;) ”
Nem sértődtem meg, mert már nem érint. De tapasztalatból mondom hogy az egyetemen szerzett alap elég stabil ahhoz, hogy ebben a témában ne kelljen a BOEING-hez fordulni szaktanácsadásért. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!