Kinek lehet hinni abban, h mennyi időre van még elegendő
kőolaj?
Figyelt kérdés
Ismeretterjesztő csatornáknak? Kirugott olajtársasági dolgozóknak? Voltak olyan jóslatok pár éve, h elvileg már most sincs olaj, de olyanok is, amik még 2050-ig is elegendőnek tartják...
2011. ápr. 24. 13:37
1/9 anonim válasza:
Rosszul fogod meg a kérdést: olaj az még lesz sokáig, valószínűleg soha nem fogy el úgy hogy ne lehessen többet kitermelni, csak egyszerűen egy idő után olyan drága lesz hogy nem tudják már annyian megfizetni, átállnak más energiahordozóra. Persze kereslet nélkül nem éri majd meg a kitermelőnek olyan sokat olyan drágán bányászni és ezért a kőolaj kitermelése is visszaesik és talán majd az ára is csökken. De akkor már mindegy lesz mert senki nem fog kőolajat használni, ami biztos hogy az elkövetkezendő években stagnálni fog a kőolajkitermelés (állítólag most van nagyjából a maxon) utána szépen lassan visszesik. Persze ez attól is függ hogy hol és mennyi új mezőt találnak a jövőben, hogy a mostaniak még meddig adnak olajat, valamint hogy milyen befektetési költséggel tudják kitermelni őket. A lényeg: olcsóbb nem lesz semmilyen kőolaj alapú készítmény a következő évtizedekben.
2011. ápr. 24. 14:40
Hasznos számodra ez a válasz?
2/9 A kérdező kommentje:
Értem. És az mit jelent h most van a maxon a kitermelés?
2011. ápr. 24. 16:51
3/9 anonim válasza:
Azt hogy most termelik ki a legtöbbet világszerte az elmúlt évtizedekhez és valószínűleg a jövőhöz képest is. Persze ha találnak még kőolajmezőket akkor néhány évig még elhúzható a "csúcs", de a továbbiakban már csak kevesebb kőolajat fognak tudni kibányászni a mostani áron ami az árak nagy mértékű növekedéséhez fog vezetni. Lehetne persze bevonni olyan kőolajmezőket is a termelésbe ahonnan most még nem gazdaságos a kitermelés de a kőolaj is olyan hogy drágán nem kell senkinek: ki lehet váltani egy csomó olcsóbb alternatívával már évtizedek óta. Ez a technika fejlődésétől is függ hogy milyen gazdaságosan (általában minél mélyebbről hozzák annál drágább) tudnak felszínre hozni olajat egyes kutakból. Szárazföldi kutak egyértelműen a legolcsóbbak, csak szárazföldön már nem sok feltérképezetlen olaj van, ultra-nagy mák kell ahhoz hogy valaki találjon még feltáratlan és kibányászható mezőt szárazföldön. Óceáni/tengeri kutak meg fényévekkel drágábbak, a lehetőségek ott sokkal inkább korlátozottak, azokra nem lehet alapozni tartósan a jövő kőolajkitermelését (bár tény és való hogy jópáran meggazdagodnak abból is).
2011. ápr. 24. 19:04
Hasznos számodra ez a válasz?
4/9 A kérdező kommentje:
Sajna én nem vagyok ilyen jól informált, de azt tudom h ez a folyamat leginkább az USA-nak köszönhető. Csak azt nem tudom mi lesz ezzel a sok autóval/kamionnal amihez kellene majd gázolaj/benzin. A benzin az még nem is olyan "nagy" gond, m azokat át lehet alakítani gázossá, ott az etanol is, de a gázolaj helyett mi lesz? Vagy már van valami, csak még nem hallottam róla?
2011. ápr. 24. 19:32
5/9 anonim válasza:
Több lehetséges forgatókönyv is van. Én személy szerint azt tartom legvalószínűbbnek hogy a jelenlegi belsőégésű járműpark nagyrészét vagy átalakítják valami egyéb fűtőanyag eltüzelésére -ami nem kőolajszármazék- a maradékot pedig szimplán beolvasztják. Lehet marad pár benzines jármű is, de néhány jármű igényeit nem nehéz kiszolgálni, a baj a nagy számú autóparkokkal van (Mo.-n többmillió autó helyett pártízezer még simán el tudna futni). Annyira nemhiszem hogy drasztikus pusztulás lesz mint mondjuk a gőzhajó és gőzvasút leváltásakor volt, de a többség pusztán anyagi okokból is meg fog vállni kedvencétől az elkövetkezendő évtizedek során. Benzin helyett a különböző gázok (LPG, CNG) lehetnek pótüzemanyagok, de ezek sem hosszútávon mert a metán újratermelés még nem teljesen tisztázott kérdés. Az etanollal és a biodízellel mint üzemanyaggal az a baj hogy a mezőgazdaság elől rengeteg területet vonnak el és marha igényesek a növényeik. Tehát ha biodízelt pusztán üzemanyagként történő felhasználás céljából nem is fog termelni senki, azért azt tudni kell hogy dízel-üzemű motorokba szinte bármilyen olaj önthető, eléget akármit, én a dízel-motorok miatt aggódok legkevésbé, a baj a speckó kerozinon futó repülőgépekkel lesz, erre a problémára még nem igazán hallottam ésszerű megoldást, talán ha szerencsénk van reneszánszát fogja élni a léghajózás.
2011. ápr. 24. 19:48
Hasznos számodra ez a válasz?
6/9 A kérdező kommentje:
Valami ehez kapcsolódó területen dolgozol h ennyit tudsz a dolgokról?
2011. ápr. 24. 21:39
7/9 A kérdező kommentje:
"dízel-üzemű motorokba szinte bármilyen olaj önthető"
Ezzel lényegébe am megint ott vagyunk h kellene az olaj, m ugye a növényi eredetű olajjal megint ott vagyunk, h rengeteg terület kell neki!?!?
2011. ápr. 24. 21:58
8/9 anonim válasza:
"Valami ehez kapcsolódó területen dolgozol h ennyit tudsz a dolgokról?" Mondhatjuk így is :)
"Ezzel lényegébe am megint ott vagyunk h kellene az olaj, m ugye a növényi eredetű olajjal megint ott vagyunk, h rengeteg terület kell neki!?!?" Az olajat még ennél is tágabb értelmezésben kell itt érteni. Leggyakoribb alternatív üzemanyagként ma a használt sütőolajat szokták alkalmazni, de akármilyen növényi olaj származékkal elfut, tehát a biodízel/bioetanollal ellentétben nem kell hozzá külön növényfajt tenyészteni, bármilyen egyéb célokra termesztett növényből lehet hozzá sajtolni olajat - étolaj, repceolaj, napraforgóolaj, mogyoróolaj, dióolaj, olviaolaj - mindennel elmegy legyen olcsó vagy drága. Csak hogy tisztába tegyük a dolgokat: ezek az olajok nem azonosak a biodízellel. Többnyire jóval kissebb a fütőértékük ugyan, de nem emészt fel óriási energiát az hogy a termelésükre bevont területet műveljék (leggyakoribb biodízel forrás a szója, Brazíliában már egész esőerdőket vágtak ki miatta). Mint látod itt azért már nem az az elsődleges kérdés hogy mivel helyettesítsék a dízelt/benzint, hanem az hogy hogyan. Őszintén szólva én nem látom értelmét annak hogy kukoricával meg szójával vessük be a Föld nagyrészét csak azért hogy a belsőégésű motorokat tovább tápláljuk, ezért is írtam hogy a járműpark nagyrésze azért le fog cserélődni, de én azért az "új Világban" is mernék tartani dízel üzemű autót, sütni akkor is olajjal fogok, egy étteremben pár hét alatt simán összesütkéreznek egy komolyabb kirándulásra valót - csak el kell hozni tőlük.
Ebbe is írnak elég érdekes dolgokat, és számomra új adatokat is közölnek, csak ennek se tudni a valóságalapját. Mondjuk sztem ezt nem is igazán lehet tudni...
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik. Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!