A nagy utasszállító repülőgépeket 1 pilóta is eltudja vezetni, kényelmesen, annak ellenére, hogy ketten vannak? (Mondjuk B737,A320 satöbbi)
Ha az egyik pilóta alkalmatlanná válik a repülőgép vezetésére, példádul egészségügyi okokból, akkor a egy pilóta is biztonságosan le tud vele szállni. Ez vészhelyzet.
Viszont az összes folyamat (és maga a repülőgép is) úgy van megtervezve, hogy két ember hajtja végre, ezért olyan nem lesz, hogy az adott gép egy pilótával szálljon fel.
A repülőgépeknél tervezési szempont, hogy hány pilóta kell az üzemeltetéshez.
A legtöbb modern gépnek van teljesen automata leszállási és repülési rendszerük, ami az autopilot, vagy magyarul robotpilóta.
Gyakorlatilag nem kell egy pilóta sem a leszálláshoz és bár nem arra vannak tervezve, de távnavigálhatóak is a gépek.
A két pilótás rendszert eléggé régen bevezették már, még bőven az elektronikai fejlesztések előtt. Bármilyen hülyén hangzik, de a két pilóta nem eheti ugyan azon ételt a gépen és a felszállás előtti 3 órában, nem ihatnak egymás italából (vizéből). Amikor még 3 vagy 4 személyes volt a legtöbb pilótafülke a sok mechanikus rendszer miatt, akkor is ez volt a szabály. A kapitány, vagy főpilóta általában kevesebbszer irányít, főleg megfigyel. Viszont a felszállásokat általában ő végzi, illetve, ha bonyolultabb műveletet kell végrehajtani, azt is ő végzi. A hosszabb utaknál gyakran 3 pilótáznak és egy alszik a személyzeti pihenő kabinban.
Általában a felszállás után checklisten végigmennek, majd onnantól autopilot be és főként megfigyelnek, de felállhatnak, mozoghatnak, a szabály annyi, hogy egynek mindig ott kell ülni legalább és hangos szóval ki kell mondaniuk, amikor felállnak, hogy felállnak és miért (audiorecordok miatt, régebben erre a rádiós/navigátor figyelt és jegyzetelte), ahogy minden repülési módosítást és tevékenységet is kötelező kimondani.
A két pilóta szerep a hiedelem szerint azért kell, mert borzalmasan nehéz kormányozni a menetszél miatt és egyszerre két ember forgatja a kormányt.
Nos, ez nem így van. Még a légcsavaros időkben áttértek a hidraulikus kormányzásra. Több rendszer párhuzamosan fut a gépen és bár van a mai napig a legtöbb gépen bowdenes kormányzsinór, de normál menetsebességnél 3-4 tonnányi erőt kéne kifejteni, hogy meg lehessen mozdítani. Így, ha valamiért teljesen elszáll a kormányzás, akkor a motorteljesítménnyel kormányoznak minden irányban.
Tehát főleg biztonsági oka van a két pilótának. A teljesen automatizált, pilóta nélküli gépeket bizonyos méretig engedélyezték már, de főleg katonai téren használják. Pedig a technológia adott hozzá, csak a rengeteg biztonsági kritérium miatt nem engedik a közösségi légiforgalomban.
Köszönöm a részletes választ, ezt tudtam, hogy nem ehetnek egy fajta ételt,.
"de felállhatnak, mozoghatnak, a szabály annyi, hogy egynek mindig ott kell ülni legalább és hangos szóval ki kell mondaniuk," ezt csak a pilóta fülékébe teheti, vagy sétálhat mozoghat az egész gépen? (itt tényleges m ozgásra gondolo, ha hosszú az út , néha nem árt felállni)
"A hosszabb utaknál gyakran 3 pilótáznak és egy alszik a személyzeti pihenő kabinban." én úgy tudtam komplett váltás van, másodpilóta és kapitány.
> A két pilóta szerep a hiedelem szerint azért kell, mert borzalmasan nehéz kormányozni a menetszél miatt és egyszerre két ember forgatja a kormányt.
Ezzel a közhiedelemmel még nem találkoztam eddig.
Kérdező:
"A hosszabb utaknál gyakran 3 pilótáznak és egy alszik a személyzeti pihenő kabinban." én úgy tudtam komplett váltás van, másodpilóta és kapitány.
Attól függ. Van, amikor a személyzet egy tagja cserélődik, de van olyan is, amikor a komplett személyzet cserélődik. Ha jól tudom ez légitársaság és útvonal függő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!