Van még olyan cég akik bizonyos évű szerződés aláírása fejében fizeti a jogosítványt? Waberer's kivételével.
Waberer's, WSZL, Magyar Posta, Csomagfutár cégek is szoktak illetve Facebook csoportokban is érdemes belépni és szétnézni, ott is akadnak kisebb-nagyobb cégek, de ez a ritkábbik verzió. Valamint a "soforallaspro.hu" oldalon találtam a múltkor egy álláshirdetést, ahol írták hogy vállalják az átképzést B-ről C-re. Az egy furgonos állás volt. Még biztosan fent van, mert nincsen 5 napja hogy láttam, szóval érdemes ott is szétnézni.
A kulcsszavaid rendbe vannak, de a C jogosítvány önmagában teherautóm és nem kamion. :) Ez nem orbitális hiba, csak gondoltam hogy megjegyzem.
Vagy, ha érdekes lehet számodra az autóbuszozás, akkor még a Volánt, Arrivát és BKV-t érdemes megnézni, ugyanis 1 éve (tavaly ilyen tájt kb) megszűnt az a jogszabály, hogy a D kategóriának előfeltétele a C kategória. Tehát ha van 2 éves B kategóriás jogosítványod, akkor mehetsz autóbuszra. Nyilván, ott is úgy működik mint a C+E kategóriánál, hogy alá kell írni 1-2 évet. De annyit bárhol ki lehet bírni. :)
Nekem csak C kategóriám van, én most csinálom a D kategóriát, ami az autóbusz. Utána vagy az E kategóriát csinálom meg a C-hez, vagy pedig megyek GKI-ra, és összevontan megcsinálom a C-re és a D-re egyaránt, így mind a kettővel munkát tudok majd vállalni. Én saját költségen csináltam a C-t anno és most a D-t is. Nem szoktam és nem szeretek tartozni senkinek, ezt csak saját elhatározásból csinálom. :) Egyébként nem könnyű maga a tanfolyam, és ami fontosabb, hogy nem olcsó és nem 2-3 hónap alatt van meg.
Amíg ilyen tanulmányi szerződésed van míg tanfolyamra jársz, addig is kapsz valamennyi pénzt, amiből megélni tulajdonképpen lehetetlen, csak arra elég hogy az utazási költségeidet fedezze hogy el tudj járni képzésekre. Persze, ha mellette van az embernek mellékes vagy elmegy pizzázni valahova, úgy már ki lehet egészíteni.
Általában 6 hónap és 1 év körülbelül mire meglesz minden. Attól függ hogy melyik városban csinálod és mennyi a jelentkező, valamint milyen rugalmas az autósiskola, pontosabban az oktatód.
A KRESZ-t online megcsinálod, majd mész vizsgázni. Ez hamar megvan. Viszonylag a rutin is, utána a vezetés része már más kérdés. Általában sokan iratkoznak C-re, és már kevesebben E kategóriára, valamint D-re mégritkábban. Tehát a C kategória az, ami tovább tart. E kategória már utána könnyebb, valamint ott kevesebb az óraszám is a városi vezetésnél. Kb fele annyi.
Először is kelleni fog neked egy orvosi alkalmassági, 102-es kód fog szerepelni a jogsidba, ami azt jelenti hogy 5 évente újítanod kell majd. Ezt az EÜ2-es orvosit egyébként a háziorvossal tudod megcsináltatni, és ki kell fizetni a hatósági díját, ami 10.000Ft alatt van még mindig szerintem.
Utána sanszos, hogy kapásból elküldenek majd PÁV 3-as vizsgára. Ugyanis a közúti árufuvarozáshoz ez kell. A PÁV 2 az a taxisoknak, buszosoknak kell, akik személyszállítást és nem pedig áruszállítást végeznek. (Bár, a buszozás is tulajdonképpen élő-állat szállítás, na mindegy.)
De ha olyan cégnél csinálod, lehet hogy kapásból PÁV 2-re küldenek, ugyanis az ADR-hez, vagyis a veszélyes anyag szállításához viszont az kell közúti árufuvarozás esetében is. Célszerű rögtön a PÁV 2-őt megcélozni, így nem kell újból megcsinálni, ha csak PÁV 3-ra mész.
Utána be kell iratkozni egy autósiskolába, és elkezdeni a C kategóriát. A korábbi B kategóriához képest 8-10-szer többnek és nehezebbnek fog tűnni a KRESZ, ugyanis több lépésből áll.
- KRESZ, Közlekedési Alapismeretek
- Szerkezeti és Üzemeltetési Ismeretek
- Munka, Tűzvédelem, Szállítás
(Teherautó felépítés, alváz, légrugó, légfék, tachográf, tűzoltókészülék, pihenőidők, szállítás, rögzítés anyámkínja stb stb. Meg persze az alap kresz. Itt már figyelni kell az úton a különböző korlátozásoknál. Súly, szélesség, magasság, hosszúság stb. Nem nehéz annyira, csak értelmezni és tanulni kell. Ezt nem elrettentésképp mondtam.)
Utána van a RUTIN. Korábban még volt KÜLÖN BÜ (Biztonság és Üzemeltetés) tanfolyam és vizsga is. Most ez megszűnt, de tulajdonképpen mégsem. Egybe van a RUTIN vizsgával. Húzol a 8-9db tétel közül egyet, elmondod szóban, vagy ha olyan dolgot húzol akkor megmutatod a gyakorlatban, és utána vezetsz a tanpályán.
3 alkalom a rutin tanfolyam, utána vizsga. Ez nagyon hamar megvan. Ez 99.9%-ban mindenkinek sikerül elsőre, nem nagy wtf az egész mutatvány. Van 3 alap feladat, és van plusz egy, amit vagy te választasz vagy húzol, vagy amit a vizsgabiztos mond.
Megcsinálod, megvan a rutin vizsgád, utána mehetsz a városba vezetni. Ha jól tudom akkor még mindig 30 órát kell vezetni a C-nél, csakúgy mint a B kategóriánál.
Utána ha megvan a C kategória, akkor mehet az E kategória. Ugyanígy.
Először KRESZ, utána RUTIN (3 alkalom + 1 a vizsga szintúgy) majd pedig a forgalmi vezetés pótkocsival. Viszont ez már sokkal gyorsabban megvan, ugyanis ha jól emlékszem akkor csak 12 órát kell vezetni a forgalomba, és utána vizsga. Ha ez is megvan, akkor megvan a CE kategóriád a jogosítványba.
Ekkor már rendelkezel orvosi vizsgával ás páv-al, valamint a jogosítvány kategóriákkal is. Utána kell egy GKI alapképzés, ami szintén tanfolyamból és vizsgákból áll, valamint egy tachográf kártya, de ezutóbbi már lófütty.
Szóval időben húzós, elhúzódhat akár hónapokig is, itt tényleg attól függ hogy mely településekről beszélünk és milyen autósiskolákról.
#2-es válaszoló! #1-es vagyok! 2-3 éve mikor csináltam a C-t emlékszem, hogy már akkor mondta az oktatóm, hogy csökkenteni akarják az óraszámot a felére, tehát hogy ne 30 óra legyen mint a B-nél, hanem csak a fele. Akkor ezt már behozták, jó tudni.
Ami biztos, hogy a D kategóriához már meglévő C kategóriával 20 óra kell. Ha nincsen meg, akkor ilyen 30 közeli óraszámot kell teljesíteni, azt tudom mert beszélgettük az oktatómmal a múltkor.
Jó de Eger nem Budapest. Amikor csuklós buszokkal egyirányú utcákba is kell menniük itt Pesten, az azért durvább :D Pláne terelésnél. Meg figyelni a sok hülye biciklis futárt, akik nagy része Indiai, szóval gondolhatod milyen a mentalításuk és a közlekedési kultúrájuk :D Mennek mint az idióta ahol épp rövidebb nekik…
Budai oldal meg megint rossz, mert ott meg dimbes dombos meredek utcák vannak. Hiába automata minden busz, azért nem egyszerű.
Jó, de csuklós buszra 99.9%-ban kezdőket nem ültetnek. Azért 1-2 évet vezetni kell ott is. Teljesen mindegy hogy Pesten belül a 3 nagyobb cég (BKV, Arriva, Volán) vagy egyéb kisebb cégeknél dolgozol (bár ott azoknál meg nem nagyon van csuklós, mert felesleges). Pesten is jártam már rengetegszer. Véleményem ugyanaz mint a teherautónál, hogyha megszoksz egy nagy autót folyamatos használat mellett napi szinten, akkor elmehetsz vele bárhova, mindenhol el fogsz tudni boldogulni vele. Csak van ahol könnyebben, van ahol meg pár másodperccel tovább időzöl a szituációtól függően. Nyilván vannak kevésbé lehetséges "küldetések" az úton autóbusszal és teherautóval akár pótkocsival is, de autóbusszal menetrendszerinti járatot nem indítanak olyan helyen, ahol nem lehet velük elfordulni vagy elférni valahol. És ez lehet alacsonypadlós helyközi autóbusz, vagy magasabb felépítményű távolsági és / vagy turistabusz is.
Áh, az Egri közlekedést ne is mondd. :D Én Mezőkövesdi vagyok, a második "otthonom, városom, munkahelyem" központja Eger. De Miskolc, Debrecen és Nyíregyháza sem kutya. :D
Hello. Nekem is lenne ezzel kapcsolatban kérdésem. :)
Waberers, Happ, Gelbmann is vállal átképzés B-ről. De valaki tudja, hogy hogyan működik ez? Felvesznek 3.5t furgonos melóra, de hogy megy a képzés a meló mellett?
Szia, kedves #8-as!
#1-es válaszoló vagyok. Nagyjából ugyanúgy, ahogy leírtam. Annyi, hogy attól függ melyik céghez mész, és milyen munkára. Napi, hetelős (abból is belföld vagy nemzetközi) és / vagy 2-3-4 hét munka / 1-2 hét pihenő rendszerben.
Ami biztos, hogy minden nap amit nem munkával, azt képzéssel fogod tölteni. Azért állítanak be a céghez dolgozni, hogy addig is ne veszteséget (bármilyen rosszul is hangzik, tényleg így van) hanem hasznot termelj a cégnek még a képzés alatt is, valamint a másik ami a cég és a te érdemes is, hogy szokd a légkört. Szokd a munkatársakat, a helyet, a munkát és az egész folyamatot. Így amikor a 3,5-es furgonról átülsz a "nagyvasra", akkor az alatt a pár hónap alatt már a munkahelyedhez hozzászoksz, már csak az autóra kell ráérezni.
Egyébként az első kettő dolog amire a cég el fog küldeni, az az egészségügyi orvosi alkalmassági (EÜ2) és a pálya alkalmassági vizsga (PÁV), ami te esetedben a PÁV 3 lesz.
De ez egyértelmű, hiszen ki kell derülnie annak, hogy alkalmas vagy-e a hivatásos vezetői engedély megszerzésére. Az orvosi lesz az első szerintem, én is azt csináltam meg először. Bár, én saját költségen mindent.
És ha az megvan, tuti hogy küldenek PÁV 3-ra. Ha az is megvan, akkor kezdheted el a képzést. Ugyanis a PÁV nem feltétele a jogosítvány megszerzésének, csak a munkavállalásnak. Külföldön egyébként ilyen nincs, csak Magyarországon. Tehát ha külföldi céghez mennél dolgozni, ott nem kell PÁV, csak jogosítvány + GKI.
Utána ha ez a kettő dolog megvan, mehet a képzés. KRESZ tanfolyam + vizsga, majd RUTIN tanfolyam + vizsga, majd FORGALMI VEZETÉS tanfolyam + vizsga.
Ezt először a C kategóriából, majd utána az E kategóriából szintén ugyanaezek.
Viszont ha már a C kategóriád megvan, akkor eltudod kezdeni a GKI alapképzést. Ugyanis az E kategória ez esetben nem számít, hiszen az csak egy kiegészítő kategória.
Maga a jogosítvány megszerzése lesz egyébként a hosszadalmas az egész procedúrában.
Először meg el kell végezni és megkell szerezni a teherautós jogsit, majd utána rá a nehézpótot. Ebből a C lesz a leghosszabb az óraszámok miatt, valamint az is hosszabbítja a megszerzését, hogy a nagy kategóriákra, ami a C,E,D azokra lényegesen kevesebb oktató van, mint mondjuk személyautóra. Ha egy nagyobb városba van mondjuk 80 oktató, akkor ebből van jobb esetben is 2-3 oktató, aki a nagyobb kategóriákat oktatja, és általában pont a C kategória az, amire a legtöbben mennek. Sokan az E kategóriát nem csinálják már meg hozzá, vagy csak évekkel később. Az autóbuszt pedig még kevesebben, mert senki nem akar a rakománnyal veszekedni ugyebár.
Szóval erre lehet számítani.
Sorrendben valahogy így néz ki:
- Orvosi vizsgálat
- PÁV 2-3 vizsga
- C kategória
- E kategória
- GKI alapképzés
- Tachográf kártya igénylése
Az orvosit a jogsiba, valamint a GKI-t és a tachográf kártyát 5 évente újítani kell. Ez költségekkel jár, de általában a nagyobb cégek a GKI-t fizetik. Az orvosi és a tachográf kártya filléres tétel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!