Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » A hajókat kézzel vezetik vagy...

A hajókat kézzel vezetik vagy robot viszi nagyrészt az úton mint a repülőt?(itt tengerjáró utas szállitóra és teherhajókra gondolok)

Figyelt kérdés
Sziasztok, a hajókat manapság ember vezeti , vagy nagyrészt már a robotpilóta mint a repülőket? (itt ahogy a cimben irtam a nemzetközi nagy utas szállitókra gondolnék és a különböző tengerjáró teherhajókra.)
jún. 26. 10:49
 1/8 anonim ***** válasza:
100%

Csak a kikötőbe beállást és onnan kiállást csinálják kézzel. Nyílt vízen a robotkormány kormányozza a hajót. Előre be lehet programozni az útvonalat, amin a robotkormány végigvezeti a hajót. Közben működik a radar, ami riaszt, ha más hajó vagy más objektum kerül a hajó elé és működik a mélységmérő, ami mutatja, hogy elegendő vízmélység van-e a hajó alatt.

A modern hajókon van "Automatic Identification System" (AIS), ami időnként rádióüzenetben leadja a hajó azonosítóját, pozícióját, menetirányát, sebességét, talán még a kapitány életkorát is :-) A másik hajó ezt veszi és a számítógép eldönti, hogy a hajók menetvonala találkozik-e. A hajók adataiból azt is el tudja dönteni a vízi Kresz szabályok (ColReg) alapján, hogy melyik hajó az útjogos és melyiknek kell kitérnie a másik útjából. Nyílt vízen ezt a kitérési manővert is önállóan, emberi beavatkozás nélkül megcsinálja a robotkormány. A kormányos csak ellenőrzi a műszerek működését és csak akkor kell kézzel beavatkoznia, ha olyan helyzet van, amit a számítógép nem tud megoldani.

jún. 26. 12:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 A kérdező kommentje:
Köszönöm eddig csak rebülőgép mániás voltam igy azokról tudom, hogy kisebb túlzással a két pilóta a repülés alast csak felügyeli a robotot, és kb a robot viszi a gépet az útvonalon és csak akkor nyúlnak bele ha kell. Akkor a hajón is igy képzeljem el? (a leirásod alapján ez jön le , hogy kb ott a kormányos, de kb csak "nézelődik", mint a repülőn a pilóták, természetesen átvitt értelembe, de akkor nem minden idegszálával a kormányzáson van. )
jún. 26. 13:05
 3/8 Távvezérlésű nyakkendő kötőgép válasza:
100%
A nagyon nagy hajókat kikötőkben vontatóhajókkal manőverezik, nyílt tengeren magukat vezetik. Persze előfordul, hogy a kapitány menőzni akar és átveszi az irányítást - ilyen volt például a Costa Concordia tragédiája is.
tegnap 01:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 A kérdező kommentje:
Köszi, és akkor a hidon lévő legénység mit csinál? (kapitány, KORMÁNYOS, satöbbi, a kormányost nem véletlen emeltem ki. :) )
tegnap 10:30
 5/8 anonim ***** válasza:

Amikor a hajót látjuk, az a kikötőből való elindulás és az oda való megérkezés időszaka, amikor a hajót kézzel vezetik. Ilyenkor biztonsági előírás, hogy legalább két embernek kell lennie a kormányállásban, a több szem többet lát elve alapján. Aki éppen nem kormányoz, az figyel és pl. kezeli a rádiót, hogy arra ilyenkor ne a kormányosnak kelljen figyelnie.

Nyílt vízen, amikor robotkormánnyal mennek, csak egy ember van a kormányállásban, mert főleg figyel és néha rádiózik.

A személyszállító és szállodahajókon a személyzet nagy része a szálloda, étterem, szórakoztató egységek működtetésében vesz részt, és nincs hajózással kapcsolatos feladata. Teherhajókon, ahol ilyen feladat nincs, igen kis létszámú személyzet elegendő: műszakonként általában két ember, a kormányos (aki mellette kezeli a navigációs és kommunikációs eszközöket is) és a gépész. Az egész hajó személyzete 8-10 fő, amivel a pihenőidőkkel együtt is ki lehet adni a három műszakos működéshez szükséges váltásokat.

tegnap 10:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 A kérdező kommentje:
Köszönöm , gondolom a teherhajó is megy már magától, . Nem monoton a kormányos munkája? (komolyan, mert csak "nézelődik" az monoton lehet nem?)
tegnap 11:10
 7/8 anonim ***** válasza:
De, monoton a kormányos munkája, ezért automatizálták. Nyílt tengeren a hajót tájolóra kormányozzák, ami elég unalmas feladat, ha se part, se más hajó nincs a közelben, csak tartani kell a menetirányt.
tegnap 11:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 A kérdező kommentje:
Értem, automata pilóta mellett meg még monotobabb nem? Ahogy igy elgondolom amit irtatok abból, kb a hajó vezeti magát a kormányos meg azt figyeli az automata pilóta teszi e a dolgát, gondolom ebbe még inkább bele lehet "tunyulni", mintha mondjuk mint régen a kisebb korigálásokat azért ő végezte a kormányos. (bár nyilván a hidon nem egyedül van gondolom beszélget a másik emberekkel stb tehát az éberség azért fenntartódik)
tegnap 11:28

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!