A hajókat kézzel vezetik vagy robot viszi nagyrészt az úton mint a repülőt?(itt tengerjáró utas szállitóra és teherhajókra gondolok)
Csak a kikötőbe beállást és onnan kiállást csinálják kézzel. Nyílt vízen a robotkormány kormányozza a hajót. Előre be lehet programozni az útvonalat, amin a robotkormány végigvezeti a hajót. Közben működik a radar, ami riaszt, ha más hajó vagy más objektum kerül a hajó elé és működik a mélységmérő, ami mutatja, hogy elegendő vízmélység van-e a hajó alatt.
A modern hajókon van "Automatic Identification System" (AIS), ami időnként rádióüzenetben leadja a hajó azonosítóját, pozícióját, menetirányát, sebességét, talán még a kapitány életkorát is :-) A másik hajó ezt veszi és a számítógép eldönti, hogy a hajók menetvonala találkozik-e. A hajók adataiból azt is el tudja dönteni a vízi Kresz szabályok (ColReg) alapján, hogy melyik hajó az útjogos és melyiknek kell kitérnie a másik útjából. Nyílt vízen ezt a kitérési manővert is önállóan, emberi beavatkozás nélkül megcsinálja a robotkormány. A kormányos csak ellenőrzi a műszerek működését és csak akkor kell kézzel beavatkoznia, ha olyan helyzet van, amit a számítógép nem tud megoldani.
Amikor a hajót látjuk, az a kikötőből való elindulás és az oda való megérkezés időszaka, amikor a hajót kézzel vezetik. Ilyenkor biztonsági előírás, hogy legalább két embernek kell lennie a kormányállásban, a több szem többet lát elve alapján. Aki éppen nem kormányoz, az figyel és pl. kezeli a rádiót, hogy arra ilyenkor ne a kormányosnak kelljen figyelnie.
Nyílt vízen, amikor robotkormánnyal mennek, csak egy ember van a kormányállásban, mert főleg figyel és néha rádiózik.
A személyszállító és szállodahajókon a személyzet nagy része a szálloda, étterem, szórakoztató egységek működtetésében vesz részt, és nincs hajózással kapcsolatos feladata. Teherhajókon, ahol ilyen feladat nincs, igen kis létszámú személyzet elegendő: műszakonként általában két ember, a kormányos (aki mellette kezeli a navigációs és kommunikációs eszközöket is) és a gépész. Az egész hajó személyzete 8-10 fő, amivel a pihenőidőkkel együtt is ki lehet adni a három műszakos működéshez szükséges váltásokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!