Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » 4.5 óra vezetés után egyből...

4.5 óra vezetés után egyből ki kell venni a pihenőt, de erre van valami ráhagyás?

Figyelt kérdés
Tehát az van hogy 4.5 óra után muszáj kivenni 45 percet, oké, de ezt átlehet lépni pár perccel vagy akár félórával? Vagy hogy van ez? Pl dugóba keveredsz vagy valami akkor mivan?

2024. márc. 8. 19:55
1 2
 11/13 anonim ***** válasza:
72%

↑ 8/ válasza: „5. Félre olvasol valamit. Talán úgy írja hogy max 4.5 órát lehet vezetni egy huzamban.” 2024. márc. 10. 20:53

Nem olvas félre semmit, csak túl sarkosan értelmez. Vezetési szünetről van szó, a pihenőidő más: jóval hosszabb négy és fél óránál, arra szolgál, hogy pl. ne kialvatlanul vezessen újra. Azért számít az elnevezés, mert a vezetési szünet beleolvadhat a pihenőidőbe.


┌ Az Európai Parlament és a Tanács 561/2006/EK rendelete ( 2006. március 15. ) a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról

„7. cikk


Négy és fél óra vezetési időszak eltelte után a járművezetőnek legalább 45 perces megszakítás nélküli szünetet kell tartania, kivéve, ha pihenőidőt tart.


Ez a szünet felcserélhető egy legalább 15 perces szünettel, amelyet egy legalább 30 perces szünetnek kell követnie, elosztva e szüneteket oly módon hogy megfeleljenek az első bekezdés rendelkezéseinek.” ┘


(A pihenőidőről a 8. cikk rendelkezik.)


Mivel szociális célú intézkedés, nyilván úgy értelmezendő ahogy írtad: „max 4.5 órát lehet vezetni egy huzamban.”

Ráadásul a 4,5 óra vezetés+45 perc vezetési szünet=5,25 óra időtartamon belül nem csak ilyen felosztás lehet, hanem x óra vezetés+15 perc vezetési szünet+(4,5 óra–x óra) vezetés+30 perc vezetési szünet is lehet; ha a megengedett leghosszabb összefüggő vezetési idővel és a kötelező legrövidebb vezetési szünettel számolunk.


// Ez a rendelet ezekkel az időkkel egyensúlyoz a vezetésbiztonsághoz szükséges megállás, és a gépkocsivezetőt foglakoztató fuvarozó vállalkozás érdekei közt.

Mivel legfeljebb 9 óra vezetési idő a megengedett, úgy számolnak, hogy 4,5 óra vezetés, majd 45 perc szünet, majd 4,5 óra újabb vezetés, ami után már nem szünetet tart, hanem kezdi a pihenőidőt. Így 9,75 óra alatt megvan a maximális 9 órai vezetés.

Ha hamarabb tart szünetet, az a hatósági ellenőrzéshez rendben van, csak 9,75 óra alatt 9 óra helyett pl. csak 8,25 órát vezet, ami nem biztos, hogy a tetszik a munkaadónak. Például, ha 3 óra vezetés után tart 45 perc szünetet, majd 4,5 órát vezet, akkor az első 5,25 órában megtartotta a 45 perc szünetet, az azt követő 4,5 órás vezetés után is kell a 45 perces szünet, majd újabb vezetéshez 9,75 órából csak 0,75 óra marad; utána nem kell vezetési szünet, mert pihenőidőt vehet igénybe. Így 9,75 óra alatt 9 óra helyett csak 8,25 órát vezet. (A 10-es válaszban említett céghez hasonlók nem szeretik a rosszabb vezetési idő kihasználást.)

2024. márc. 10. 01:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/13 A kérdező kommentje:
Köszi a válaszokat így már érthető, lényeg hogy kb 10 perccel előtte kell akkor kivenni. Persze érthető hogy minél inkább told hogy meglegyen a vezetési időd, ezt értem. Viszont a szabály akkor így szólna helyesen: 4.5 óra vezetési idő ELŐTT a sofőrnek legalább 45 perces szünetet kell tartania. Nem pedig utána, mert ha utána veszed ki 1 perccel az már szabálytalan.
2024. márc. 10. 14:55
 13/13 anonim ***** válasza:
100%
Igen, a gyakorlatban így van. A jogszabály alkotókat ismerjük, és tudjuk, hogy életükben nem vezettek tachográfos járművet.
2024. márc. 12. 18:42
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!