4.5 óra vezetés után egyből ki kell venni a pihenőt, de erre van valami ráhagyás?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
↑ 8/ válasza: „5. Félre olvasol valamit. Talán úgy írja hogy max 4.5 órát lehet vezetni egy huzamban.” 2024. márc. 10. 20:53
Nem olvas félre semmit, csak túl sarkosan értelmez. Vezetési szünetről van szó, a pihenőidő más: jóval hosszabb négy és fél óránál, arra szolgál, hogy pl. ne kialvatlanul vezessen újra. Azért számít az elnevezés, mert a vezetési szünet beleolvadhat a pihenőidőbe.
┌ Az Európai Parlament és a Tanács 561/2006/EK rendelete ( 2006. március 15. ) a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról
„7. cikk
Négy és fél óra vezetési időszak eltelte után a járművezetőnek legalább 45 perces megszakítás nélküli szünetet kell tartania, kivéve, ha pihenőidőt tart.
Ez a szünet felcserélhető egy legalább 15 perces szünettel, amelyet egy legalább 30 perces szünetnek kell követnie, elosztva e szüneteket oly módon hogy megfeleljenek az első bekezdés rendelkezéseinek.” ┘
(A pihenőidőről a 8. cikk rendelkezik.)
Mivel szociális célú intézkedés, nyilván úgy értelmezendő ahogy írtad: „max 4.5 órát lehet vezetni egy huzamban.”
Ráadásul a 4,5 óra vezetés+45 perc vezetési szünet=5,25 óra időtartamon belül nem csak ilyen felosztás lehet, hanem x óra vezetés+15 perc vezetési szünet+(4,5 óra–x óra) vezetés+30 perc vezetési szünet is lehet; ha a megengedett leghosszabb összefüggő vezetési idővel és a kötelező legrövidebb vezetési szünettel számolunk.
// Ez a rendelet ezekkel az időkkel egyensúlyoz a vezetésbiztonsághoz szükséges megállás, és a gépkocsivezetőt foglakoztató fuvarozó vállalkozás érdekei közt.
Mivel legfeljebb 9 óra vezetési idő a megengedett, úgy számolnak, hogy 4,5 óra vezetés, majd 45 perc szünet, majd 4,5 óra újabb vezetés, ami után már nem szünetet tart, hanem kezdi a pihenőidőt. Így 9,75 óra alatt megvan a maximális 9 órai vezetés.
Ha hamarabb tart szünetet, az a hatósági ellenőrzéshez rendben van, csak 9,75 óra alatt 9 óra helyett pl. csak 8,25 órát vezet, ami nem biztos, hogy a tetszik a munkaadónak. Például, ha 3 óra vezetés után tart 45 perc szünetet, majd 4,5 órát vezet, akkor az első 5,25 órában megtartotta a 45 perc szünetet, az azt követő 4,5 órás vezetés után is kell a 45 perces szünet, majd újabb vezetéshez 9,75 órából csak 0,75 óra marad; utána nem kell vezetési szünet, mert pihenőidőt vehet igénybe. Így 9,75 óra alatt 9 óra helyett csak 8,25 órát vezet. (A 10-es válaszban említett céghez hasonlók nem szeretik a rosszabb vezetési idő kihasználást.)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!