Ha kerékpárút van az út mellett, attól még ki kell tiltani az úttestről a kerékpárosokat (táblával)?
A Kresz 54. § alapján azt mondanám, hogy nem, mivel ha van kerékpárút, akkor kötelező jelleggel ott kell hajtani. Vagyis egy pluszban kirakott tiltótábla nem hordozna semmilyen plusz érdemi információt.
Ehhez képest sok helyen látom az országban, hogy a kerékpárút mellett ott a kerékpározni tilos tábla (az úttest vonatkozásában). De korántsem mindenhol van kitéve.
Persze lehet mondani, hogy a kerékpárosok nem tudják a kreszt, mert nincs jogsijuk (hatalmas baromság), de
egyrészt a jog nem tudása nem mentesít annak betartása alól
másrészt ha a nemtudásra apellál a közútkezelő, miből gondolja, hogy azok, akik nem ismerik a kerékpárút jelzését és az ahhoz kapcsolódó tilalmakat, tudni fogják, mit jelent egy piros szélű körben egy kerékpár piktogramja?
Nekem ez így az anyagi és humán erőforrások pazarlásának tűnik. Vagy van valami előírás, ami ezt elrendeli?
Sok helyen van olyan, hogy a keresztező úton van kerékpárút, de a terepi sajátosságok miatt (pl. sövény) nem látni, hogy van ott kerékpárút, így a keresztező útra kirakott tiltó tábla plusz információt ad. De olyan táblát már nem raknak ki, hogy "hé bunkó, arra van az utad!" :)
Ráadásul nem is kötelező minden kereszteződésnél megismételni a "kerékpárút" táblát:
a) A „Kerékpárút” jelzőtáblát a kerékpárút kezdeténél kell elhelyezni. A jelzőtáblát általában a szilárd burkolatú úttal való kereszteződés után meg kell ismételni. A jelzőtábla megismétlése elegendő a menetirány szerinti második, harmadik és további útkereszteződés után, ha az így elhelyezett táblák a közúton közlekedők, valamint a kanyarodó járművek számára is folyamatosan jól láthatók. A kerékpárút végét jelzőtáblával ott kell jelölni, ahol a kerékpárút megszűnik.
Még ilyet találtam, bár ez nem direkt a kérdésedre ad választ:
34.3. * A forgalom biztonságának és zavartalanságának érdekében azokon a lakott területen kívüli utakon, amelyeken az átlagos napi forgalom a 6000 egységjárművet meghaladja, a mezőgazdasági vontatók, az állati erővel vont járművek és kerékpárosok közlekedését meg kell tiltani, ha azok úticéljukat a közelben levő más – lényeges útvonalnövekedést (általában 10–25%) nem jelentő – úton elérhetik.
20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről
Nem kell kitiltani, de nem árt. Francia autópályákon pl. periodikusan ki van rakva a 130-as tábla "emlékeztető" kiegészítő felirattal. Amióta ezeket kirakták, drasztikusan csökkent a balesetek száma. Pedig azt hinnéd, elég az országhatárnál kiírni, hogy ha autópálya táblát látsz, akkor 130 az autónak a korlát autópályán.
Tehát abban egyetértek, hogy nem, nem kéne külön tiltani, de pszichológiailag lehet, olcsóbb kirakni egy felesleges táblát, mint amennyi költsége az emberi hülyeségből származó baleseteknek lenne.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!