Miért használják egyesek az autóút kifejezést minden, autós közlekedésre IS alkalmas út szinonimájaként?
Tehát nem autóutakról beszélnek, hanem egyszerű, főszabály szerint minden jármű által használható utakról, mint Nyíregyháza, Pompás utca vagy Rétság - Szendehely között a 2-es főút stb. stb.
Az autó csak egy a sok jármű közül, ami ezeken az utakon haladhat, az autóút pedig teljesen mást jelent.
Azért is bosszantó a dolog, mert leggyakrabban mikromobilitási közlekedési eszközökkel kapcsolatos viták során merül fel ez a "fogalom", és mindig el is hangzik, hogy a hülye biciGlisnek, rolleresnek, e-rolleresnek nincs jogosítványa.
Ehhez képest az elvileg jogosítvánnyal rendelkező ember autóúton jut be Gyálról Budapest XVIII. kerületébe 🤦🏿♀️🤦🏿♀️🤦🏿♀️
"Nem Balkán, hanem Közép-Európa. Súlyos tévedés."
Földrajzilag így van. Mentalitásban azonban közelebb állunk a balkáni népekhez, mint Ausztriához. De pontosabb úgy fogalmazni, hogy a balkáni népek közelebb vannak Ausztriához, mint mi.
"Minden európai országban előtérbe helyezték (helyezik? vö. elektromos autók, mopedautók) a közúti közlekedést..."
Leírtad a kulcsszót, még ha csak zárójelben is: HELYEZTÉK. A különbség annyi, hogy Németország meg Hollandia tudott váltani, meg lehet nézni, hogy néztek ki a városaik ötven éve. Az állításoddal ellentétben ez nem elsősorban keret kérdése; megint csak mentalitás. Magyarországon Karácsony Gergely az első politikus, aki rájött, hogyan lehet élhetőbbé tenni egy várost a kerékpárral közlekedők számára.
"Ugyanis a kerékpárosok zömét teszik ki azok az emberek, akiknek nem telik autóra és számukra ez a leggyorsabb közlekedési módszer."
Ez az érv biztosan megállta a helyét 1968-ban, ma már azonban jelentősebb csoportot tesznek ki azok a modern, intelligens gondolkodású fiatalok, akik a kényelmüket a társadalom és a Föld jövője mögé helyezik. Ők azok, akik csak akkor ülnek autóba, ha feltétlenül fontos: költözés, megfelelően indokolt program egy távoli helyen, ahová tömegközlekedéssel bonyolult eljutni (tehát nem Budapest-Balaton viszonylaton, mint a sok degenerált, aki bedugasztja az M7-et!). Aztán ott vannak azok az amatőr sportolók is, akik közlekedési céllal alig tekernek, de azért betesznek évi 5-10-15 ezer kilométert.
"Ember, honnan tudjam hogy van e jogosítványod"
Mondjuk onnan, hogy leírtad. A kérdező - feltételezem - arra az egybites f0$kupacok által rendre hangoztatott "érvre" utalt, hogy a biciklisnek nincs jogosítványa. Erre te reflektáltál, hogy valóban nincs. Én pedig szoktam biciklizni, tehát nyilván nincs jogosítványom. Mennyire kell agyhalottnak lenni ahhoz, hogy valaki azt feltételezze, egy komplett csoport valamennyi tagjának nincs jogsija? Itt utalnék vissza az előző pontra: a kerékpár nem a szegények játékszere már - bármennyire is szeretnék ezt hinni a prolik. Nem azért biciklizem sokat, mert nincs pénzem autóra, hanem mert 2023 van.
"rohadtul vigyázni a biciklisekkel, mert az egyik eléd vág, mert részeg, a másik eléd vág, mert fogalma nincs a szabályokról, a harmadik meg elédvág..."
Érdekes, hiába olvasok magyarországi sajtótermékeket, kerékpáros balesetekről alig olvasok, talán havonta. Ellenben naponta látok híradásokat, hogy baleset történt, s abban kizárólag autók vettek részt. Akkor kivel kell vigyázni? Mi lenne, ha még nem is tudnák a szabályokat?
#9 1910? Legyen inkább 1908. 😉 "The Long Island Motor Parkway on Long Island, New York, opened in 1908 as a private venture, was the world's first limited-access roadway.".
Az is roppant vicces, hogy te a KRESZ szerinti autóutat tekinted a mérvadónak, aminek pont az a lényege, hogy SEMMI nem hajthat fel oda. De amikor mi azt mondjuk, hogy az autóút azért autóút, mert autóknak épül, akkor jár a pofád, hogy "de nem mert biciklis is mehet ott, legyen akkor bicikli". Erős irónia. Logikának nyoma sincs. De ez a te negatív íkúddal nem is túl meglepő.
Először is a közutak nem autóknak épültek, hanem a közlekedőknek -amelyeknek csak egy részet teszi ki az autózás. Az autóutak -és autópályák- azok, amelyek nekik épültek.
És ha minden utat autóútnak nevezrl, ahol autók számára is emgedélyezett a közlekedés, akkor semmi kifogásod nem lehet az ellen, ha pontosan ugyanilyen logika alapján "minden út bringaút".
Másodszor az, hogy ha valaki kerékpárral közlekedik,az csak annyit jelent, hogy az adott út megtételéhez ezt a járművet tartotta a legcélszerűbbnek. Egyáltalán nem következik belőle az, hogy ne állna rendelkezésére autó vagy ne lenne jogosítványa (a valóságban több mint 80%-uk rendelkezik vele) -vagy fordítva: attól,hogy valakinek van jogosítványa és gépkocsija, még nem jelenti azt, hogy mindig mindenhova kötelező lenne azzal mennie és nem használhatna kerékpárt.
A kérdésre pedig -amit az itt olvasható vélemények is alátámasztanak- inkább az lehet a válasz, hogy a saját gépkocsi sokáig kiváltságbak számított és akik rendelkeztek vele, azok kiemelt kasztot alkottak. Azóta ez megváltozott, ma már bárki hozzájutha autóhoz; de ez a státusszimbólum jellege azóta is megmaradt. Nyilván ők azok, akiknek épülnek a közlekedési infrastruktúrák,az egés rendszert az ő igényeik alapján kell kialakítani, hiszen magasabbrendűek, mint a nem autózó pórnép...
#14 "a közutak nem autóknak épültek"
Nem autóknak, de az autók miatt. Elvégre biciklik miatt k*rvára nem kellene olyan szélesnek lenniük, biciklik miatt nem kellene rájuk leállósáv, biciklik miatt nem kellene melléjük parkoló...
Később azt írtad, hogy: "Nyilván ők azok, akiknek épülnek a közlekedési infrastruktúrák,az egés rendszert az ő igényeik alapján kell kialakítani" Ez pontosan így van és az általam írtak szerint ez valóban nyilvánvaló, csak szarkazmus nélkül. Ha nem az autók köré épülnek az utak és nem az autó az elsődleges közlekedési eszköz, akkor mégis miért van az autókhoz igazítva az úthálózat 99.9%-a? Magyarázd már meg kérlek.
"semmi kifogásod nem lehet az ellen, ha pontosan ugyanilyen logika alapján "minden út bringaút"."
De lehet. Hiszen nem a bicikliseknek épül. Bicikliseknek kizárólag a bicikliút épül. Ami nem bicikliút, az nem nekik épült. A járda nem bicikliút, mert a gyalogosoknak van. Az autóút nem bicikliút, mert autóknak van.
De megmondom őszintén, engem még mindig az zavar a legjobban, hogy képtelenek vagytok belátni, hogy az autóút kifejezésnek két értelme, két jelentése van. Az egy a KRESZ szerinti gyorsforgalmi utat jelenti, a másik pedig egy köznyelvi megnevezés az autók által használt (és számukra épített!) utakat. És az utóbbi 100 évvel korábban létezett könyörgöm! Tehát azt mondani, hogy az utóbbi értelmezés és használat rossz, vagy téves, az egyszerűen nevetséges. Akármit mondhattok, attól még a tények tények maradnak.
Alapvető fogalmakkal jogosítvánnyal rendelkező, és nagy rutinját fennen hangoztatók sincsenek sokszor tisztában.
Pl. itt is gyakori, hogy az országutat főútnak hiszi, mondja. Lakott helyen meg minden főút, aminek elsöbbsége van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!