Miért nem mozog a helikopter teste is, miközben forog a rotor?
Mikor a földön van akkor a felfelé hajtó erő még kisebb mint a lefelé hajtó (gravitáció), aztán ahogy nő a fordulat nő a felhajtó erő is.
Amikor egy helyben áll akkor pedig pont annyi a felfelé hajtó erő mint a lefelé ezért nem mozog se le se fel
#2 A farokrotor nem erőt fejt ki, ami "nyomja visszafele a helikopter testét". Perdületről van szó, a farokrotor forgatónyomatékot hoz létre.
Interneten fellelhető az a kísérlet (pl. Veritasium), ahol egy hosszú erőkar végére egy nagy tömegű lendkereket raknak. Ha a lendkerék állóhelyzetben van, akkor a nagy tömeg miatt nehéz megemelni az egészet az erőkar végénél fogva, de ha felpörgetik a lendkereket, akkor annak perdülete forgatónyomatékot hoz létre, emiatt könnyedén a fej fölé lehet emelni ugyanazt a tömeget, miközben amúgy az azt tartó személyt is "forgatja".
Ebből persze a helikopterekre nézve releváns rész az nem az, hogy könnyűvé válik felemelni a tömeget, hanem az, hogy a forgatónyomaték stabilizálja a helikopter testét. Nem a levegő mozgatásával stabilizál (mint ahogy a fő rotor a levegő mozgatásával emeli fel a gépet), hanem a puszta forgásával.
"#2 A farokrotor nem erőt fejt ki, ami "nyomja visszafele a helikopter testét". Perdületről van szó, a farokrotor forgatónyomatékot hoz létre."
"Nem a levegő mozgatásával stabilizál (mint ahogy a fő rotor a levegő mozgatásával emeli fel a gépet), hanem a puszta forgásával."
Ez egy komplett, tökéletes baromság, egy szó sem igaz belőle. A farokrotor természetesen a levegő mozgásával stabilizálja a helikoptert, és nem a giroszkóp-effektussal, amire te hivatkozol. Egy rakás helikopternek a farokrotora nem is oldalra néz, hanem a tengelye a helikopter hossztengelyével esik egybe, és csak a kifúvónyílás néz oldalra, ergo egyértelműen a levegő mozgásával stabilizál:
#5 Te most egy full másfajta működési elvű géppel akarod bizonygatni, hogy nincs igazam? Ez aztán igen. Én meg megyek és elmondom a sok idiótának, hogy a BENZINmotoros autókban nincs is gyújtógyertya, mert én láttam, hogy a DÍZELmotorokban sincsen. Teljesen logikus.
Amúgy természetesen valamekkora ellenerőt nyilván fejt ki a farokrotor is, de a gép testének stabilizálását 90%-ban a forgatónyomaték végzi, nem pedig a tolóerő. De ez csak egy funkcionális döntés, nem pedig követelmény. Megoldható lenne, hogy 100%-ban a forgatónyomaték végezze a munkát és semennyi ellenerőt ne termeljen, viszont akkor vagy gyorsabban kellene forognia, vagy nagyobb tömegűnek kellene lennie a rotornak. Mindkettő opciónál egyszerűbb, ha egyszerűen csak natúr lapátokat raknak oda és besegít az ellenerő. De ismétlem: az ellenerő csak egy pici százaléka a stabilizálásnak.
"a gép testének stabilizálását 90%-ban a forgatónyomaték végzi, nem pedig a tolóerő."
Totális ostobaság. Ha ez lenne a cél, akkor a farokrotor helyén egy nagy tömegű lendkerék lenne, lapátok nélkül, ez látná el a giroszkóphatást. De nem az van, hanem döntött lapátokból álló, levegő mozgatására optimalizált, kis tömegű propeller.
"Te most egy full másfajta működési elvű géppel akarod bizonygatni, hogy nincs igazam?"
Nem, a működési elv ugyanaz: levegő kifújásával stabilizál a hagyományos farokrotor, és az általam bemutatott NOTAR (NO TAil Rotor) szerkezet is. Csak a NOTAR elhelyezésen még jobban látszik, hogy miért butaság a giroszkópos elképzelésed.
6, komplett hülye vagy. Amekkora forgatónyomatékot fejt ki a főrotor, ugyanekkorát fejt ki a farokrotor is ellentétes irányban. Csak mivel az erőkar hosszabb (a farokrotor általában nem szokott a fő rotor alatt lenni, hanem hátrébb van) kevesebb tolóerőt fejt ki.
Szerinted ha egy helikoptert le akarnak szedni viszonylag kis kaliberű fegyverrel, miért a farokrotort cálozzák? Mert ha azt eltalálják, irányíthatatlanná válik a gép, még egy azonnali kényszerleszállás is kétesélyes.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!